Scenariusz zajęcia dla dzieci czteroletnich na temat: „Walentynkowe serce”
Prowadząca: mgr Ewa Glich
Data: 14.02.2008r.
Cel ogólny: Kształtowanie wrażliwości na barwę i formę
Cele operacyjne:
– utrwalenie nazw czterech podstawowych kolorów (czerwony, żółty, niebieski, zielony),
– doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (ćwiczenia Dennisona),
– doskonalenie motoryki małej,
– kształtowanie i utrwalanie pozytywnych uczuć i emocji w stosunku do innych osób.
Metody:
– czynna- zadań stawianych do wykonania
– słowna- opis, instrukcja
– oglądowa- pokaz i obserwacja
Formy: praca z całą grupą, indywidualna praca dzieci
Środki dydaktyczne: koła w czterech kolorach (czerwonym, żółtym, niebieskim i zielonym), kartki papieru dla każdego dziecka z narysowanym kształtem serca, małe serca z kartonika dla każdego dziecka, masa solna.
Przebieg zajęcia:
- Zabawa dydaktyczna „Jaki to kolor?”- wyszukiwanie w sali odpowiednich kolorów.
- Przypomnienie znanych kształtów: kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło. Pokaz kształtu serca. Nawiązanie do mowy gestami przez Indian.
- Rozdanie kartek z konturami serca- rysowanie palcem po śladzie.
- Ćwiczenia Dennisona- rysowanie w powietrzu serca rączkami, nóżkami zaczynając od kropki w środku.
- Próba odtworzenia kształtu serca na czystej kartce (na odwrocie kartki).
- Zajęcie główne – pokaz masy solnej, wyjaśnienie z czego jest wykonana, dodanie czerwonej farby, wymieszanie, przydzielenie dzieciom kuleczek, rozdanie małych kartonowych serc oraz opis słowny sposobu wykonania serc z masy solnej.
- Indywidualna i samodzielna praca dzieci.
- Zakończenie zajęcia, pochwalenie za wykonaną pracę i rozdanie kartonowych serduszek dzieciom w nagrodę, pomoc dzieci w sprzątaniu miejsca pracy.