Scenariusz zajęcia otwartego "U jeża kuśnieża"

Temat: Przygotowanie zwierząt do zimy
Forma:– Opowiadanie nauczycielki pt. „U jeża kuśnierza” (teatrzyk sylwet), pani Szymańskiej.

Cele:

  • Poszerzenie wiadomości o zwierzętach przygotowujących się do zimy i zasypiających na zimę.
  • Kształcenie mowy komunikatywnej poprzez pełnozdaniowe wypowiedzi dzieci, zdobywanie umiejętności analizowania treści utworu, próba nadania tytułu, ćwiczenie narządów mowy – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych, wzbogacenie słownika dzieci o termin kuśnierz.
  • W zakresie postaw interpersonalnych rozwijanie nastawień spostrzeżeniowo-empatycznych przez dostarczenie wzorów poprawnego prowadzenia konwersacji, wyrabianie motywacji działaniowych przez wdrażanie do świadomego okazywania grzeczności kolegom.

Metoda: oglądowa, słowna, czynna

Materiał programowy: „Dostrzeganie przystosowania się zwierząt lądowych i wodnych do środowiska, w jakim żyją, do pory roku (gromadzenie zapasów, zmiana futra, zapadanie w sen zimowy). Rozszerzenie zasobu słownictwa, dotyczącego treści niedostępnych bezpośredniej obserwacji.

Pomoce: Bilety wstępu do teatrzyku, teatrzyk stojący, sylwety zwierząt występujących w opowiadaniu (krasnal, wiewiórka, niedźwiedź, zajączek, jeż), domy: krasnala, wiewiórki, niedźwiedzia, zajączka i jeża, sylweta skrzata i zajączka do ubierania, ścinki materiałów, klej, pędzelki i gąbki do wycierania paluszków.

Przebieg: Dzieci siedzą na krzesełkach, półkolem przed teatrzykiem, każde na oznaczonym przez bilet miejscem (figury geometryczne różnego koloru).

1. Opowiadanie utworu „U jeża kuśnierza” p. Szymańskiej, manipulowanie sylwetami zgodnie z treścią utworu.
2. Rozmowa n/t treści opowiadania

  • Kto występował w teatrzyku?
  • Komu było coraz zimniej i co postanowił zrobić?
  • Jakie zwierzęta chciały uszyć sobie futerka i kto im miał w tym pomóc?
  • Jak nazywał się krawiec, który szył kożuchy i futerka?
  • Dlaczego krasnal i zajączek poszli do innego kuśnierza?
  • Jakie jeszcze zwierzęta zasypiają na zimę?
  • W jakiej porze roku to się działo i po czym poznamy tę właśnie porę roku?

3. Zabawa ruchowa: „Zwierzęta leśne” z elementem ćwiczeń ortograficznych na spółgłoskach: mru-mru (niedźwiedź-bęben), tup-tup (jeż-grzechotka), kic-kic (zajączek-kołatka), skik-skik (wiewiórka-tamburino).

4. Próba nadania tytułu – dzieci proponują, nauczycielka pomaga i zapisuje w sprecyzowaniu tytułu.

5. Konfrontacja zachowań zwierząt z postępowaniem u dzieci.

  • W jaki sposób zwierzęta zwracały się do siebie? (grzecznie, miło, były uczynne wobec siebie, używały ładnych słów). A czy wy drogie dzieci zawsze tak ładnie rozmawiacie ze sobą?, czy jesteście grzeczne? Jeśli nie, to myślę, że weźmiecie przykład ze zwierzątek i od dziś będziecie ze sobą ładnie rozmawiać, nie będziecie brzydko mówić do siebie, nie będziecie krzyczeć, będziecie wobec siebie życzliwe i uczynne oraz będziecie pomagać słabszym, młodszym a czasami chorym kolegom.

6. Podziękowanie za wspólną zabawę.

Opracowała i prowadziła:
mgr Jolanta Obłój
jolanta.obloj@wp.pl




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: