Temat zajęcia: „Poznajemy naszą stolicę” – na podstawie „Legendy warszawskiej” E. Szelburg – Zarembiny.
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z baśniowym wątkiem powstania stolicy i jej herbem; pobudzenie do myślenia w trakcie odróżniania realiów od fantastyki,
- wzbogacenie słownika dz. o nowe wyrazy: puszcza, strzecha, strawa, gród, syrena, herb, flaga, godło, hymn, Wisła.
Cele operacyjne: (dziecko…)
- potrafi zaznaczyć na mapie stolicę Polski;
- wie, co jest herbem Warszawy;
- potrafi uważnie wysłuchać legendy;
- reaguje na sygnał dźwiękowy i słowny;
- prawidłowo łączy kropki w rysunku i zapełnia powierzchnie kolorem.
Środki wspomagające działania:
- historyjka obrazkowa, herb Warszawy, godło, flaga i mapa Polski, hymn narodowy.
Przebieg:
1.„Legenda warszawska” – słuchanie legendy E. Szelburg Zarembiny. Rozmowa z dziećmi n/t wysłuchanej legendy, zwrócenie uwagi na nowe wyrażenia: puszcza, strzecha, syrena, strawa, gród…, zwrócenie uwagi na baśniowy wątek powstania stolicy i jej herbu. Umieszczenie herbu stolicy na mapie Polski.
2. „Czy znamy naszą stolicę?” – zaznajomienie z jej nazwą. Rozmowa z dziećmi o tym, co to jest stolica, jak ważna jest stolica, dlaczego każdy mieszkaniec Polski powinien ją znać.
3. Zabawa ruchowa – „Figurki”. Dzieci biegają swobodnie w rytm tamburina. Na sygnał słowny N: „figurki”, zatrzymują się i „przybierają różne pozy-figurki” i nieruchomieją.
4. Wysłuchanie hymnu Polski z przybraniem odpowiedniej postawy przy podniesionej fladze.
5. Przedstawienie tematu pracy dla dzieci.
6. Praca dzieci.
7. Podsumowanie zajęcia.
Opracowała i prowadziła:
mgr Jolanta Obłój
jolanta.obloj@wp.pl