Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców „Pobaw się ze mną – zastosowanie różnorodnych form
i metod pracy w rozwijaniu gotowości do nauki czytania i pisania u dzieci 5-6 letnich”
Cele ogólne:
– Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Podstawa programowa – obszar 14
– Rozwijanie więzi z rodziną poprzez wspólne uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach
Podstawa programowa – obszar 15
Cele operacyjne:
Dziecko:
– dzieli swoje imię na sylaby,
– rozwiązuje zagadki słuchowe poprzez rozpoznawanie głosów zwierząt oraz przeliczanie słyszanych dźwięków,
– wskazuje kierunki w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała ( w prawo, w lewo, w przód, w tył )
– rysuje szlaczek na kratkowanym papierze według instrukcji nauczyciela
– orientuje się na kartce papieru ( prawa strona, lewa strona, środek, góra, dół )
– uczestniczy w zabawach i wykonuje ćwiczenia wspólnie z rodzicem
Metody:
Czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających,
Aktywizujące – K. Orffa, metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej, Hany Tymichowej, Pedagogiki zabawy „Klanza”, kinezjologii edukacyjnej Dennisona
Słowne – rozmowy, rymowanka
Oglądowe – pokaz nauczyciela, obrazki
Formy: indywidualna, zbiorowa, w parach, warsztaty
Środki wspomagające: koperty z obrazkami zwierząt, kółka od sersa, kartoniki z oczkami
od 1-6, piłka, tamburyno, płyta CD z głosami zwierząt, bębenek, karta pracy
Przebieg:
1.Powitanie rodziców i dzieci oraz zapoznanie z tematem zajęcia
2. Zabawa integracyjna „Dwóm tańczyć się zachciało” ( dziecko z rodzicem )
3. Zabawa z piłką „Imiona” – ćwiczenia analizy sylabowej
Wszyscy stoją w kole. Prowadząca pyta się dzieci „Jak mama woła dziecko?”- A-da, O-la, Kac-per. Uczestnicy rzucają piłkę do wybranych osób. Kto ma piłkę wymawia sylabami swoje imię
Zadajemy dzieciom pytanie „Jak nazywamy wymieniane części słów?”( sylaby)
4.Zabawa orient.-porządk. z elem. syntezy słuchowej wyrazów „Jakie to słowo?”.
Uczestnicy biegają w rytm tamburyna. Na sygnał zatrzymują się, prowadząca wymawia słowo głoskami, np. l-a-l-k-a a dzieci i rodzice dotykają wybraną lalkę. Prowadząca, dziecko lub rodzic pokazuje wyraz lalka a wszyscy globalnie czytają. Inne słowa to: okno, mama, pani, Ada, Kacper, piłka, skakanka.
5.Zagadki słuchowe:
Zabawa „Ile dźwięków usłyszałeś?”
Wszyscy siedzą w kole, wybrane dziecko rozdaje dzieciom krążki i koperty z kartonikami, na których są oczka od 1-10 ( w zależności od umiejętności dzieci). Dzieci umieszczają je w krążkach.
Wszyscy zamykają oczy a prowadząca uderza w bębenek kilka razy. Dzieci w myśli przeliczają ilość dźwięków, po czym wyjmują z krążka odpowiedni kartonik i unoszą w górę. Rodzice sprawdzają poprawność wykonania ćwiczenia swojego dziecka.
Modyfikacja zabawy.
Prowadząca wymawia proste słowa a dzieci przeliczają głoski i unoszą w górę kartonik z odpowiednią ilością oczek.
6. Zagadka słuchowa „Czyj to głos?”
Uczestnicy zabawy siedząc w kole otrzymują koperty z obrazkami zwierząt i układają przed sobą. Słuchają głosu wydawanego przez zwierzę z płyty CD i podnoszą w górę odpowiedni obrazek. Po zakończeniu zabawy wybrane dziecko zbiera kolejno od dzieci koperty z obrazkami
6. Zabawa paluszkowa z wypowiadaniem rymowanki „Bawiły się dzieci, bawiły paluszkami, jak pierwszy nie może to drugi mu pomoże…”
7. Zabawa z rozpoznawaniem kierunków „Wojsko”
Dzieci ustawiają się parami w dwuszeregu przed nauczycielką ( dziecko z przodu, rodzic z tyłu), która objaśnia zabawę. Wszyscy wykonują komendy:
– w prawo zwrot,
– w lewo zwrot,
– w tył zwrot,
– w prawo zwrot
– w lewo zwrot
– w tył zwrot
8. Ćwiczenia Paula Dennisona – wykonywanie ruchów naprzemiennych według instrukcji nauczyciela celem usprawniania pisania
– Dotknij lewą ręką prawego łokcia i odwrotnie
– Dotknij lewą ręką prawego ucha i odwrotnie
-Dotknij lewą ręką prawego kolana i odwrotnie
9 .Ćwiczenia grafomotoryczne – karta pracy
– Kreślenie wzorów po śladzie według Hany Tymichowej
– Dyktando graficzne ( rysowanie szlaczka na kratkowanym papierze według instrukcji
nauczyciela. Kończenie szlaczka bez instrukcji. Dziecko zaczyna rysować od kropki.
10. „Na wiosennej łące” – rysowanie według instrukcji nauczyciela na zielonych kartkach.
Nadeszła wiosna. Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słoneczko. Na środku łąki fruwał kolorowy motylek. W lewym dolnym rogu wyrósł kwiatek. W prawym dolnym rogu rosło drzewko.
W lewym górnym rogu płynęła chmurka.
11. Ewaluacja – rysowanie po drugiej stronie kartki uśmiechniętej buzi ( jeśli zajęcie podobało się) lub smutnej ( jeśli się nie podobało). Rodzice rysują buzie na osobnych kartkach.
12. Podziękowanie dzieciom i rodzicom za uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Opracowała: Barbara Kopecka ( BasiaK)
z Łodzi