TEMAT: Dbamy o zdrowie
Cel ogólny:
-kształtowanie postawy prozdrowotnej;
-rozwijanie aktywności poznawczej;
-rozwijanie aktywności twórczej poprzez stosowanie technik twórczego myślenia
Cele operacyjne:
– wie, dlaczego trzeba dbać o czystość,
– wie, jak często w ciągu dnia trzeba umyć ręce i dlaczego,
– potrafi dokończyć rozpoczętą myśl,
– odpowiada na pytania nauczyciela w oparciu o tekst wiersza,
– potrafi rozwiązać zagadki,
Metody:
– słowne: przekaz wiedzy,
– ćwiczeniowe,
– aktywizujące.
Formy:
– zbiorowa jednolita,
– zbiorowa zróżnicowana,
– w parze z rodzicem,
Środki dydaktyczne:
karta pracy nr 1, karta pracy nr 2, kredki, klej wizytówki, zagadki na kartkach, przybory do higieny ciała, płyta „Gimnastyka dla Smyka”, płyta z piosenkami dziecięcymi Fasolki, Wiersz „Tak czy nie”- R. Piskorskiego, kartki z tekstem piosenki „Szczotka, pasta”, ręczniki, apteczka pierwszej pomocy, opakowania po kosmetykach, tamburyno.
Przebieg:
1. Zabawa integracyjna “Dzieci – rodzice”
Dzieci i rodzice chodzą po sali w określonym rytmie, przy wykorzystaniu tamburyna. Na przerwę w muzyce i hasło “Tworzymy pary” dzieci dobierają się parami z rodzicami i witają się ze sobą np. rękami, nosami, czubkami butów, łokciami, policzkami itp.
2. „W łazience ” – rozwiązywanie zagadek. Rodzic czyta zagadkę, dziecko odpowiada. Wyodrębnianie głoski w nagłosie.
1. Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)
2. Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
a brudne rączki w czyste zamieni (mydło)
3. Czasem jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię (pasta do zębów)
4. Duży lub mały jest w każdej łazience.
Kiedy skończysz mycie, wytrze ci ręce. (ręcznik)
5. Bywa w ramach lub bez ramy,
często w nim się przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
Czy wyglądasz jak należy. (lustro)
3. Ilustracja ruchowa piosenki „Gimnastyka dobra sprawa”- wykona ćwiczenia zgodnie z treścią piosenki.
4. „Tak czy nie ”- recytacja wiersza
1. Kiedy ktoś ma brudne ręce
i rękami tymi je, czy powiecie, że to zdrowo? Bo ja – nie.
2. Kiedy ktoś nie myje zębów,
szczotki, proszku ani tknie. Potem zęby go zabolą.
Czy wam żal go? Bo mnie – nie.
3. Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka,
płacząc, ze mu włosy rwie.
czy go za to pochwalicie? Bo ja – nie.
4. Komu woda, mydło, szczotka
niepotrzebne i nie smak,
czy nazwiecie go brudasem? Bo ja – tak.
5. Rozmowa z dziećmi i rodzicami na temat treści wiersza. Wyliczanie przedmiotów potrzebnych do utrzymania czystości osobistej. Wypowiadanie się na temat częstotliwości mycia rąk i skutków nie dbania o higienę osobistą.
6. Czarodziejski worek – rozpozna po dotyku przedmioty służące do higieny ciała.
7. Inscenizacja piosenki „Mydło lubi kąpiele”- zaprezentuje swoje umiejętności przed rodzicem.
8. Burza mózgów w zabawie, wypowiedzi dzieci na temat: ,,Zdrowy człowiek to ten, który…”(nie zjada dużo cukierków i chipsów, nie spędza zbyt wiele czasu przed telewizorem, dba o swoją higienę osobistą, spędza dużo czasu na świeżym powietrzu, gimnastykuje się itp.)
9. Zabawa dydaktyczna: Co nie pasuje? Wybierze spośród zgromadzonych przedmiotów akcesoria niezbędne w apteczce pierwszej pomocy.
10. Zabawa dramowa „Wypadek”- podejmie próby udzielania pierwszej pomocy.
11. Zdrowy ząbek – każda para (rodzic i dziecko) otrzymuje dwie karty pracy, na jednej jest narysowany ząb, a na drugiej obrazki przedstawiające produkty spożywcze. Zadaniem zespołów jest wybranie spośród obrazków tych, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju uzębienia, pokolorowanie ich wycięcie po linii, ułożenie w formie puzzli
i przyklejenie w obrębie zęba.
12. Wystawa prac- rodzic podpisze wizytówkę, a dziecko przymocuje w odpowiednim miejscu. Podsumowanie prac.
13. Zakończenie. Wspólne zaśpiewanie piosenki „Szczotka, pasta”- rodzic śpiewa wraz
z dzieckiem, wykorzystując przygotowany tekst.
Opracowała:
mgr Barbara Błaż