Scenariusz zajęcia – Magnetyzm

TEMAT: ZABAWY Z MAGNESEM

– przybliżenie wiadomości na temat magnesu;

– poznawanie niektórych właściwości magnesu za pomocą doświadczeń
i obserwacji;

– doskonalenie umiejętności pracy w zespole;

 

CELE OPERACYNE:

Dziecko:

– zna właściwości magnesu

– wie jakie przedmioty przyciąga magnes

– uczestniczy w zabawach badawczych

– bogaci zasób słownictwa

– ogląda teatrzyk, którego bohaterem jest magnes

– uczestniczy w zabawie ruchowej

METODY: żywego słowa, kierowania własną działalnością dziecka, zadań stawianych dziecku, obserwacji, samodzielnych doświadczeń

FORMY: indywidualna, zbiorowa

POMOCE:  magnesy różnych kształtów i wielkości: sztabkowy, okrągły, podkowiasty, spinacze biurowe, monety, śrubki, pudełka, latawiec z papieru, sznurek, taśma klejąca, plastikowa zabawka, łyżeczka, szklanka, metalowa pokrywka, patyczki, sznurek, nożyczki, miska z wodą, taśma klejąca, szarfy w kolorze niebieskim i czerwonym, papierowe sylwety magnesów podkowiastych, ptaka, ślimaka(teatrzyk)

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.Wprowadzenie dzieci w temat zajęć oraz przybliżenie im podstawowych informacji

Magnetyzm  to takie  tajemnicze zjawisko niczym magia. To wielka siła, która działa na naszej planecie i całym wszechświecie. Dawno temu w Starożytnej Azji odkryto kamień, który przyciągał kawałki żelaza. Pomiędzy dwoma przedmiotami wytwarza się pole magnetyczne. Pole magnetyczne to obszar w którym działają niezwykłe siły. Magnes przyciąga metale. Posiada on dwa bieguny na końcach : północny i południowy. Dwa przeciwne bieguny przyciągają się , a dwa identyczne odpychają. Nazywają się one metalami magnetycznymi. Metale są zwykle chłodne w dotyku, a wypolerowane błyszczą. Magnes badają fizycy .  Metalowe wyroby to noże, widelce, łyżki , rondle.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytania:

  • Gdzie możemy znaleźć magnes w naszych domach? ( w kuchni na lodówce, w serkach Danio)
  • Jakie przedmioty metalowe możemy znaleźć w domu, naszym otoczeniu?

2.Przeprowadzenie doświadczenia z magnesem

a)    Przygotowujemy  różne przedmioty do tego doświadczenia- łyżeczka, plastikowa zabawka, metalowa pokrywka, szklanka, itp.. Przykładamy magnes do różnych powierzchni i przedmiotów obserwując co się dzieje. Niektóre przedmioty, takie jak łyżeczka czy metalowa nakrętka są przyciągane do magnesu, pozostałe nie. Magnes jest przyciągany do niektórych powierzchni, a inne go nie przyciągają.

Co możemy zaobserwować?

Jedne metale „lubią się z magnesem”, inne nie. Metale przyciągane poprzez magnes nazywają się metalami magnetycznymi. Magnes jest przyciągany do powierzchni, które zawierają te metale, ponieważ jest od nich mniejszy. Kiedy to magnes jest większy od przedmiotu, sam będzie go przyciągał.

b)      Przyszykowujemy trzy pudełka, do których wkładamy kolejno monety, spinacze i śrubki. Przykładamy okrągły magnes do każdego z pudełek. Liczymy ile przedmiotów przyciągnął magnes. Powtarzamy tą czynność także z magnesem sztabkowym i podkowiastym.

Możemy zaobserwować, iż magnes podkowa przyciąga więcej przedmiotów niż magnes  sztabkowy. Ten z kolei przyciąga więcej niż okrągły.

Dlaczego tak się stało?

Ponieważ siła magnesu zależy od jego kształtu. Bieguny magnesu podkowy są blisko siebie, dlatego siła magnetyczna koncentruje się w tych miejscach, co zwiększa siłę  magnesu. Okrągły magnes nie jest tak mocny, nie ma określonych biegunów i siła        rozkłada się równomiernie na jego powierzchni. W przypadku magnesów tego samego  kształtu większy magnes przyciąga silniej niż mniejszy

3. Zabawa „Magnetyczne rybki”

Duży kawałek folii  aluminiowej składamy trzy razy  na połowę. Wycinamy z folii rybki . Wsuwamy spinacz w korpus każdej rybki. Wrzucamy je do miski z wodą. Sznurek o długości 20 cm przywiązujemy do nie wielkiego magnesu, a drugi koniec do patyka.

Dzieci dzielimy na dwie  drużyny. Każdy z graczy otrzymuje wędkę.  Reprezentanci drużyn maja zadanie złowić jak najwięcej rybek w jak najkrótszym czasie. Zawodnicy próbują złowić ryby magnesem. Jeśli dwie osoby złowią tę sama rybkę muszą wrzucić ją z powrotem do miski. Zawodnik, który złowi jak najwięcej ryb daje drużynie zwycięstwo.

4. Doświadczenie „ Zaczarowany latawiec”

Do papierowy latawca przyklejamy na taśmę klejącą biurowy spinacz( na środku latawca). Przyczepić sznureczek do końca latawca i drugą część sznurka przykleić do ławki( stołu). Latawiec położyć na stole, a w pewnej odległości od latawca umieścić magnes. Latawiec będzie się wznosił w kierunku magnesu.

Dlaczego tak się dzieje?

Kiedy przedmiot znajduje się w polu magnetycznym , magnetyzm działa na niego mocniej niż siła przyciągania ziemskiego tzw. grawitacja. Dlatego siła magnesu może przezwyciężyć prawa grawitacji.

5. Zabawa ruchowa „ Przyciągamy się”

Dzieci dzielimy na dwie drużyny. Jedna otrzymuje szarfy w kolorze niebieskim, a druga w kolorze czerwonym. Dzieci zamieniają się w magnesy z różnymi biegunami biegając po sali. Na sygnał nauczyciela dzieci z różnymi kolorami szarf „ przyciągają się”, łączą się w pary i stoją bez ruchu. Zabawę można powtórzyć.

6. Teatrzyk sylwet „Przygody małego Magnesika”

Daleko, za górami , za lasami żył sobie magnes w kształcie podkowy o imieniu Magnesik. Magnesik często był smutny, gdyż dokuczała mu samotność. W każdy poniedziałek siedział sobie na ławeczce w parku i rozmawiał z pobliskimi ptaszkami, które codziennie rano przylatywały w to miejsce na śniadanie. Jednak i one po posiłku odlatywały daleko od tego miejsca.  Pewnego dnia, przechodził koło Magnesika  mały ślimaczek i widząc, iż magnes jest bardzo smutny ślimaczek zawołał:

– Dlaczego jesteś smutny Magnesiku?

– Jestem smutny ponieważ nie mam żadnego przyjaciela i czuję się bardzo samotny.

– Nie bądź smutny, na pewno nie długo znajdziesz swojego przyjaciela i złączycie się w przyjaźni na zawsze, ponieważ przyjaźń jest bardzo ważna! Weź się w garść Magnesiku i uśmiechnij się. Uśmiech jest lekarstwem na wszystko.


Następnego dnia Magnesik wstał w bardzo dobrym humorze. Postanowił zmienić swoje smutne nastawienie do życia. Powiedział:

– Od dzisiaj będę się częściej uśmiechał! Wtedy na pewno znajdę przyjaciela.

Od tego momentu Magnesik siedząc w parku uśmiechał się życzliwie do wszystkich, którzy przechodzili obok ławeczki na której odpoczywał. Pewnego popołudnia , gdy tak rozmyślał na ławeczce nagle zobaczył cos zjawiskowego, poczuł, że nie może oprzeć się tej sile. Jakaś nie znana siła kierowała go w stronę …..nowego przyjaciela, a dokładnie magnesu o imieniu Magnusia. Magnusia już z daleka uśmiechała się do niego. Powiedziała miłym, spokojnym głosem

– Nie mogłam oprzeć się twojemu miłemu uśmiechowi. Myślę, że dobrana z nas para.

Od tej pory Magnesik i Magnusia żyli razem, nierozłącznie, a magnes stał się szczęśliwym przyjacielem.

 

 

Scenariusz opracowała: Hanna Mural

Przedszkole nr 21 w Koszalinie



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: