Scenariusz zajęcia “Dzień pomarańczowy”

TEMAT: SOK POMARAŃCZOWY – SMACZNY I ZDROWY

CELE OGÓLNE:

–  promowanie zdrowego stylu życia, uświadamianie dzieciom znaczenia spożywania owoców dla zdrowia

–  zachęcanie dzieci do spożywania owoców

CELE SZCZEGÓŁOWE:

–   poznaje walory smakowe pomarańczy

–  poznaje i nazywa kolor pomarańczowy

–  wie, co należy jeść, aby być zdrowym

–   nazywa owoce i warzywa

–  wykonuje pracę plastyczną – „ Pomarańczowy plakat „

METODY: słowna, oglądowa

FORMY: jednostkowa, zbiorowa

POMOCE:

–    sokowirówka, świeże pomarańcze,  kubeczki, kartoniki z wizerunkiem owoców i warzyw, arkusz białego     brystolu, farba czerwona, żółta, pomarańczowa, pędzle, pomarańczowa bibuła,  skórki od pomarańczy

1.Powitanie dzieci – nauczycielka wita się z dziećmi, które: lubią jeść owoce, lubią jeść warzywa, lubią czekoladę itp

2. Baśń o księżniczce Alince i rycerzu Witaminku – wprowadzenie do tematu

Księżniczka Alinka jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała. Król ogłosił, że ten kto uzdrowi księżniczkę otrzyma pół królestwa i jej rękę. Nikt nie potrafił uzdrowić Alinki. Pewnego dnia zjawił się rycerz Witaminek, który przywiózł lekarstwa. Nazywały się: witamina A,B,C,D. Były zaczarowane, ponieważ gołym okiem nikt ich nie dostrzegał. Były ukryte. Witamina A w mleku, serze, maśle, marchewce; witamina B w drożdżach, szynce, pomidorach, ziemniakach, mleku; witamina C ukryła się w cytrynie, malinach, papryce; witamina D w żółtku, wątróbce, śmietanie, maśle. Rycerz Witaminek przez 7 dni dawał księżniczce do jedzenia te wszystkie rzeczy, w których były witaminy. Gdy księżniczka wyzdrowiała nigdy już nie jadła samych słodyczy.

Pytania do dzieci:
– Jak myślicie dlaczego księżniczka Alinka zachorowała?
– Kto pomógł Alince i w jaki sposób?
– Gdzie były ukryte witaminy?
– Jak myślisz, dlaczego witaminy pomogły Alince?
– Co należy jeść, aby być zdrowym?
– Czy wiecie co jeszcze ma wpływ na nasze zdrowie? Czy tylko zdrowe odżywianie?

3.Znam owoce – dzieci wybierają wśród rożnych rysunków owoce. Nazywają wybrany przez siebie owoc, podając kolor.

4.Zapamiętaj – nauczyciel pokazuje cztery owoce i ustala do nich odpowiedni ruch(arbuz- głośne tupanie, cytryna – klaskanie, jabłko – podskoki w miejscu, banan – przysiad).
Dzieci maszerują po sali, nauczycielka pokazuje dany owoc a dzieci wykonują ustaloną czynność.

5.Zdrobnienia – dzieci wymyślają zdrobnienia do nazw owoców.

6. Smaczne owoce – rozmowa z dziećmi na temat wartości odżywczych owoców, zawartości w nich witamin. Zabawa naśladowcza
– dzieci głaszczą się po brzuszku, bo owoce są bardzo dobre
– oblizują się od ucha do ucha, bo gruszka jest słodka
– mówią :mniam, mniam, bo owoce są pyszne.

7.Wykonanie soku z pomarańczy przy użyciu sokowirówki, dzieci degustują sok, określają smak, wypowiadają się na temat wartości odżywczych.

8. Wykonanie „Pomarańczowego plakatu”- praca plastyczna, dzieci nakładają farbę na skórki od pomarańczy ,a następnie odciskają je na brystolu. Dekorują plakat kawałkami pomarańczowej bibuły oraz kwiatami z tektury.

9. Wystawa pracy w szatni.

Opracowała : Hanna Mural

Przedszkole nr 21 w Koszalinie




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: