Scenariusz zajęcia dla rodziców – Przygody Biedronki

Temat:  Rozmawiamy o przygodach biedronki   w oparciu o wysłuchany wiersz i malujemy kolorową łąkę na folii spożywczej.

Grupa: „Marzyciele” ( 3, 4,5 latki)

Data: 16.05.2018r.

Prowadząca: Małgorzata Maćkowiak

Cele:

  • poznajemy treść utworu oraz sposób malowania farbami na folii spożywczej,
  • rozwijamy umiejętność tworzenia rymów, globalnego czytania,
  • doskonalimy grafomotorykę,
  • wdrażamy się do zgodnego współdziałania w parach i zespole.

Metody: słowne, oglądowe, metoda Klanzy, „ burza mózgów”, aktywne działanie dzieci.

Formy: zbiorowa, indywidualna, praca parach i zespole.

Środki dydaktyczne: nagranie zabawy „Jadę, jadę”, przedmioty w różnych kolorach, wiersz pt. „ Wyprawa pewnej biedronki” Magdaleny Wójcik   , ilustracje do utworu, obrazki związane z łąką i podpisy do obrazków, farby, palety, pojemniki z wodą, foli spożywcza, wełna, kolorowe pomponiki,  kartki   z  konturami obrazków związanych z łąką, kamyki, groch, fasola, zagadka o łące, wierszyk „Biedroneczka”,  piosenka pt. „Co piszczy w trawie”, „Cicha woda”, nagranie utworu „Odgłosy wiosny” J. Strauss, opaska z biedronka, opaski z kropelkami wody.

Przebieg:



  1. Zagadka:

„Co to za miejsce w kwiaty ubrane.

Przez biedronki, motyle, pszczółki często odwiedzane,

a przez boćki i żaby bardzo lubiane”  ( łąka)

  1. Zabawa ruchowa pt. „Wyprawa na łąkę” z wykorzystaniem utworu pt.  „Jadę, jadę”.
  2. Wysłuchanie wiersza Magdaleny Wójcik pt. „Wyprawa pewnej biedronki”.

„W ciepły długi dzień majowy,

gdy nad łąką słońce grzało,

pewna śliczna biedroneczka

wyruszyła w podróż małą.

        Nic nikomu nie mówiła

        tylko plecak wzięła spory

        i do pszczoły się udała,

       chciała różne znać kolory.

Pszczółka słońce pokazała,

paski żółte swe na grzbiecie…

„Nie ma żadnych wątpliwości,

wszystko żółte jest na świecie”.

        Biedroneczka się zdziwiła:

        „Czy ta pszczoła rację miała?

        Mój kubraczek jest czerwony.

        Prawdę  znać bym wreszcie chciała”.

Poszła dalej, myśląc sobie,

co jej powie pasikonik.

To artysta, wszędzie bywa.

On powoli zdjął melonik.

        Spojrzał w lewo, spojrzał w prawo,

        w lustrze się dokładnie przejrzał,

       „Moja droga, wszędzie zieleń!”.

        Dla pewności liść obejrzał.

Wtem spotkała czarną mrówkę,

w pracy dziś od rana była.

„Kolor? Czarny oczywiście!”

I się wcale z tym nie kryła.

        „Każdy mówi co innego”.

         Biedroneczka posmutniała,

         przystanęła pod listeczkiem,

        sił już dalej  iść nie miała.

Gdy zawrócić właśnie chciała,

mucha nagle się zjawiła.

Okulary wielkie zdjęła,

jasno sprawę postawiła.

         „W kółko latam po tej łące,

         więc posłuchaj mnie biedronko.

         Świat jest przecież kolorowy,

         trzeba widzieć trawę, słonko…

Fiołki, chabry, kopiec kreta,

polne maki, błękit nieba.

Zapamiętaj, przyjaciółko,

wszystko to dostrzegać trzeba”.

  • Rozmowa na temat utworu.
  • Podawanie przykładów różnych kolorów.
  1. Zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość pt. „Poszukiwanie kolorów” – podczas utworu pt. „Co piszczy w trawie” dzieci poruszają się w taki sposób, jak postać z obrazka prezentowanego przez nauczyciela i wypatrują w sali przedmiotów w kolorze, który prezentuje dane zwierzę.  Na przerwę w  muzyce dzieci starają się szybko dotrzeć do tego przedmiotu i dotknąć  go palcem.
  • biedronka – czerwony,
  • pasikonik – zielony,
  • mucha – dowolny,
  • pszczoła – żółty,
  • mrówka – czarny
  1. Zabawa w parach rozwijająca grafomotorykę i umiejętności społeczne: „Łąkowe obrazki”:

–  dzieci układają podany wzór dowolnym materiałem ( kamyki, groch, fasola).

  1. Zabawa językowa : „Do rymu”- nauczyciel wypowiada wyrazy, dzieci wybierają te, które się rymują.
  • mrówka, żarówka, samochód,
  • osy, książki, włosy,
  • buty, muchy, ropuchy,
  • ważka, kaszka, biedronka,
  • gąsienica, kura, ośmiornica,
  • żaby, mrówki, kraby,
  • myszka, szyszka, osa,
  • morele, motyle daktyle,
  • biedronka, pies, stonka,
  • pszczoła, szkoła, mucha.
  1. Zabawa ruchowa: „Strumyczek przy łące” do utworu pt. „Cicha woda”.

„Plum, plum, plum, plum,

chlapu, chlapu, chlap.

Płynie, płynie woda

hen w daleki świat.

Plum, plum, plum, plum,

Słychać wody szum.

Woda płynie coraz prędzej!

Co to będzie? Co to będzie!”

  1. Zabawa rozwijająca globalne czytanie: „Nieuważna biedronka” – nauczycielka mówi dzieciom, że biedronka podczas wyprawy zrobiła fotografie, ale była tak roztargniona, że pomieszała podpisy do zdjęć.  Nauczyciel czyta napisy, dzieci dopasowują do obrazka.
  2. Tworzenie pajęczynki na łące podczas zabawy „Burza mózgów” . Dzieci rzucają do kolegi wełnę i odpowiadają na pytanie: „Lubię łąkę, bo….” .
  • Po utworzeniu pajęczynki nauczyciel rozsypuje kwiatki na łące ( pomponiki na dywanie pod pajęczynką).
  • Zabawa sprawnościowa: „Zbieramy kwiaty dla mamy”.
  • Przeliczanie, kto ile zebrał pomponików.
  1. Malowanie farbami na temat „Kolorowa łąka” na folii spożywczej (owiniętej wokół  nóg stolika) – praca zespołowa :
  • wyjaśnienie sposobu malowania,
  • praca zespołowa, podczas malowania dzieciom towarzysz nagranie „Odgłosy wiosny” J. Straussa.
  • prezentacja prac.
  1. Zabawa ruchowa w kole pt. „Biedroneczka” Joanny Wołoch – jedno dziecko jest w środku koła – biedronka. Pozostałe dzieci idą w kole i wypowiadają tekst rymowanki najpierw cicho, a potem coraz głośniej. Biedronka budzi się i łapie jedną osobę. Złapane dziecko jest biedronką.

„Biedroneczka śpi na łące,

świeci na nią mocne słońce.

My chodzimy tutaj w koło,

uśmiechamy się wesoło.

Kogo dotknie biedroneczka,

wbiega szybko do kółeczka”.

Prowadząca: Małgorzata Maćkowiak



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: