Zajęcie otwarte dla rodziców
Gr. I, dzieci 3-letnie
Opracowała i przeprowadziła: Edyta Busse Przedszkole nr 50 w Lublinie
Temat: „Bawimy się z misiem” – zabawy matematyczne.
Cele:
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu przez dzieci umiejętności liczenia, poznawania nazw liczebników głównych;
- Próby określania liczebności „ na oko” i posługiwanie się określeniami: dużo – mało;
- Klasyfikowanie ze względu na wspólną cechę: wielkość;
- Tworzenie par funkcyjnych: rękawiczki, buty;
- Utrwalenie nazw kolorów;
- Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania poleceń, skupienia się na wykonywanych czynnościach;
- Stwarzanie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
Zadania dla rodziców:
- obserwacja zachowania dziecka;
- poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy;
- wspieranie dziecka swoją obecnością.
Metody pracy:
- podająca
- poszukująca
- praktycznego działania
Pomoce:
CD z piosenką „Jadą, jadą misie”, piosenka „Dzień dobry” (Śpiewające brzdące, cz.II), piosenka „Misie” (kaseta magnet. „Piosenki przedszkolaków” – trzylatki, cz.I), dywaniki, pluszowe misie, sylwety misia i poszczególne elementy zimowego ubioru: czapka, szalik, kurtka, spodnie, rękawiczki, buty; kolorowe kółeczka, cukierki.
Sytuacje edukacyjne | Sprawności, umiejętności
i wiadomości dzieci |
Wstęp
Dzieci wchodzą do sali tworząc pociąg. Zabawa ruchowa przy piosence „Jadą,jadą misie”. Powitanie wszystkich piosenką „Dzień dobry”-wspólna zabawa dzieci z rodzicami. 1. „Miś mały i miś duży” Dzieci segregują misie ze względu na wielkość: małe-duże, liczą wraz z nauczycielką. 2. „Zabawa z misiem” Dzieci siedzą z misiami przed dywanikami, rodzice z tyłu za dzieckiem na krzesełku. – połóż misia przed sobą, – połóż misia za sobą, – połóż misia obok siebie, – podnieś misia do góry, – połóż misia na dole na podłodze. 3. „Prezent dla misia” – weź dla misia tyle kółeczek, ile pokażę na palcach (2), – weź dla misia tyle cukierków, ile pokażę na palcach (3), – czego miś ma więcej: kółeczek czy cukierków???? Rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania, korygując ewentualne błędy popełnione przez dziecko. 4. „Chowamy misia” Każde dziecko otrzymuje indywidualne zadanie. Rodzic opisuje, gdzie dziecko ma zanieść misia, np.: włóż misia do czerwonej skrzyni, połóż misia na białym stoliku w kąciku lalek, itp. 5. „Ubieramy misia”. – Miś wybiera się na spacer, jak powinien się ubrać w zimowy dzień i dlaczego? – Co powinien włożyć, w jakiej kolejności? Dzieci ubierają sylwetę misia. Wybierają odpowiednie elementy zimowego ubioru, wyszukują pary: rękawiczki, buty. 6. Wspólna zabawa taneczna przy piosence „Misie”. |
Próby określania liczebności na oko, posługiwanie się pojęciami: dużo-mało, duży-mały;
poznawanie nazw liczebników głównych. Czynne rozumienie i stosowanie pojęć: góra-dół, przed, za, obok. Zapamiętywanie poleceń, liczenie z dorosłym, przenoszenie liczby elementów z palców na inny zbiór zastępczy. Sprawne liczenie – ustalanie wyniku liczenia, posługiwanie się pojęciami: więcej-mniej. Utrwalenie nazw kolorów. Łączenie przyczyny ze skutkiem i przewidywanie następstw. Rozumienie pojęcia „para”. Obdarzan |