Scenariusz zajęcia dla dzieci trzyletnich z zakresu edukacji matematycznej w oparciu o metodę E. Gruszczyk – Kolczyńskiej

Zajęcie otwarte dla rodziców

Gr. I, dzieci 3-letnie

Opracowała i przeprowadziła: Edyta Busse Przedszkole nr 50 w Lublinie

Temat: „Bawimy się z misiem” – zabawy matematyczne.

Cele:

  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nabywaniu przez dzieci umiejętności liczenia, poznawania nazw liczebników głównych;
  • Próby określania liczebności „ na oko” i posługiwanie się określeniami: dużo – mało;
  • Klasyfikowanie ze względu na wspólną cechę: wielkość;
  • Tworzenie par funkcyjnych: rękawiczki, buty;
  • Utrwalenie nazw kolorów;
  • Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania poleceń, skupienia się na wykonywanych czynnościach;
  • Stwarzanie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy.

Formy pracy:

  • grupowa
  • indywidualna

Zadania dla rodziców:

  • obserwacja zachowania dziecka;
  • poznawanie umiejętności dziecka, sposobu i tempa pracy;
  • wspieranie dziecka swoją obecnością.

Metody pracy:

  • podająca
  • poszukująca
  • praktycznego działania

Pomoce:

CD z piosenką „Jadą, jadą misie”, piosenka „Dzień dobry” (Śpiewające brzdące, cz.II), piosenka „Misie” (kaseta magnet. „Piosenki przedszkolaków” – trzylatki, cz.I), dywaniki, pluszowe misie, sylwety misia i poszczególne elementy zimowego ubioru: czapka, szalik, kurtka, spodnie, rękawiczki, buty; kolorowe kółeczka, cukierki.

Sytuacje edukacyjne Sprawności, umiejętności

i wiadomości dzieci

Wstęp

Dzieci wchodzą do sali tworząc pociąg. Zabawa ruchowa przy piosence „Jadą,jadą misie”.

Powitanie wszystkich piosenką „Dzień dobry”-wspólna zabawa dzieci z rodzicami.

1. „Miś mały i miś duży”

Dzieci segregują misie ze względu na wielkość: małe-duże, liczą wraz

z nauczycielką.

2. „Zabawa z misiem”

Dzieci siedzą z misiami przed dywanikami, rodzice z tyłu za dzieckiem na krzesełku.

– połóż misia przed sobą,

– połóż misia za sobą,

– połóż misia obok siebie,

– podnieś misia do góry,

– połóż misia na dole na podłodze.

3. „Prezent dla misia”

– weź dla misia tyle kółeczek, ile pokażę na palcach (2),

– weź dla misia tyle cukierków, ile pokażę na palcach (3),

– czego miś ma więcej: kółeczek czy cukierków????

Rodzice sprawdzają poprawność wykonania zadania, korygując ewentualne błędy popełnione przez dziecko.

4. „Chowamy misia”

Każde dziecko otrzymuje indywidualne zadanie. Rodzic opisuje, gdzie dziecko ma zanieść misia, np.: włóż misia do czerwonej skrzyni, połóż misia na białym stoliku

w kąciku lalek, itp.

5. „Ubieramy misia”.

– Miś wybiera się na spacer, jak powinien się ubrać w zimowy dzień

i dlaczego?

– Co powinien włożyć, w jakiej kolejności?

Dzieci ubierają sylwetę misia. Wybierają odpowiednie elementy zimowego ubioru, wyszukują pary: rękawiczki, buty.

6. Wspólna zabawa taneczna przy piosence „Misie”.

Próby określania liczebności na oko, posługiwanie się pojęciami: dużo-mało, duży-mały;

poznawanie nazw liczebników głównych.

Czynne rozumienie i stosowanie pojęć: góra-dół, przed, za, obok.

Zapamiętywanie poleceń, liczenie

z dorosłym, przenoszenie liczby elementów

z palców na inny zbiór zastępczy.

Sprawne liczenie – ustalanie wyniku liczenia, posługiwanie się pojęciami: więcej-mniej.

Utrwalenie nazw kolorów.

Łączenie przyczyny ze skutkiem

i przewidywanie następstw.

Rozumienie pojęcia „para”.


Obdarzan



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: