TEMAT: „Ludzie listy piszą”
CEL OGÓLNY:
Poznanie drogi listu od nadawcy do adresata .
CELE WYNIKOWE: (dziecko…)
– potrafi rozwiązywać problemy w twórczy sposób,
– potrafi rozwiązać zagadkę,
– potrafi wymyślić i ułożyć ciekawy ruch ciałem,
– potrafi wykonać ciekawą pracę plastyczną,
– wie, jakie urządzenia są zasilane prądem, baterią, porusza siła ludzkich mięśni,
– potrafi reagować na tempo, rytm, dynamikę muzyki,
– potrafi zadawać pytania,
– zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi,
– potrafi bezpiecznie posługiwać się nożyczkami,
– potrafi łączyć różnorodne materiały,
METODY:
Czynne:
Aktywność własna dziecka, samodzielne doświadczenia, stawiania zadań,
inscenizacja.
Słowne:
Recytacja wiersza, rozmowa, rebus, porozumiewania się miedzy sobą, wyjaśnienie.
Oglądowe:
Prezentacja, obserwacja, pokaz.
Inne:
Problemowa.
Środki dydaktyczne:
Zaadresowana koperta z adresem i naklejonym znaczkiem, kartki z nadrukowanymi
kopertami, 4 historyjki obrazkowe, 4 duże obręcze, koperty, materiały plastyczne, płyta
CD, odtwarzacz CD.
Przebieg zajęcia
Faza przygotowania
1. Powitanie
Zabawy integracyjne – dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel mówi i jednocześnie ściska
rękę dziecka stojącego z prawej strony: przesyłam do was promyk uśmiechu, który
powróci do mnie w pośpiechu. Następnie tworzą dwa kręgi stojąc naprzeciw siebie
w parach. Kładąc rękę prawą na piersi mówią „Ja”, wskazując lewą ręką współpartnera
mówią „Ty”, klaszcząc we własne dłonie „To” i razem z partnerem uderzając razem
obiema rękami „My”. Przechodzą w prawą stronę do następnego dziecka i powtarzają tak
długo zabawę aż wrócą do swojego partnera.
Faza projektowania
1. Zaciekawienie tematem. Rozwiązanie zagadki techniką akwarium. Nauczyciel
mówi: Ludzie piszą, (jeśli nikt nie odgadnie n-l mówi dalej) wysyłają i bardzo na nie
czekają? – Listy.
2. Lista atrybutów. Dziecko trzymając list kończy zdanie „List to…” podaje dalej
sąsiadowi z lewej strony.
3. Rozmowa
– W jakim celu wysyłamy listy?
– Do kogo możemy wysłać list?
– O czym możemy w nich napisać?
– Czym mogą podróżować listy?
68
4. Zabawa „Lotnicza przesyłka” – podział dzieci na zespoły. Dzieci otrzymują
losowo „listy” – kartki z nadrukowanymi kopertami od 1 do 5, odczytują ilość. Przy
muzyce (odgłos samolotu) naśladują unoszenie się samolotu i lot tak długo, jak trwa
muzyka. Przyglądają się miejscom lądowania z tym samym oznakowaniem. Lądują we
właściwym miejscu, kiedy muzyka cichnie.
Faza realizowania
1. Układanie historyjki obrazkowej „Droga listu”.
Zadanie: spróbujcie wspólnie ułożyć drogę listu. Pomyślcie, czego brakuje
i wspólnie wymyślcie ten fragment historyjki. Grupy prezentują się, nauczycielka wspiera
każdą z nich. Wspólne układanie jednej historyjki z uzupełnionymi elementami.
2. Zabawa „Pocztylion”. Dzieci w parach (zaprzęgi) przy muzyce naśladują jazdę.
Muzyka cichnie dzieci zajmują miejsca przy stolikach.
3. Ekspresja plastyczna „Projektujemy wygląd koperty”. Dzieci przyglądają się
białej kopercie, snują przypuszczenia, co będą robiły. Z dowolnie wybranych materiałów
projektują jej wygląd.
Faza podsumowania i planowania
Eksponowanie własnych projektów.
Rozmowa z pytaniem problemowym, „W jaki sposób porozumiewają się ludzie?” (listy.
Kartki, smsy, emaile). W jaki sposób wykorzystamy nasze koperty. Planowanie wycieczki
na pocztę i wysłanie listów.
Opracowała
mgr Elżbieta Ligowska