TEMAT: „Co to jest prąd?”
CEL OGÓLNY:
Poznawanie różnych sposobów wykorzystania prądu .
CELE WYNIKOWE: (dziecko…)
– potrafi rozwiązywać problemy w twórczy sposób,
– potrafi rozwiązać zagadkę rysunkową,
– potrafi wymyślić i ułożyć ciekawy ruch ciałem,
– potrafi wykonać ciekawą pracę plastyczną,
– wie, jakie urządzenia są zasilane prądem, baterią oraz poruszane siłą ludzkich mięśni,
– potrafi reagować na tempo, rytm, dynamikę muzyki,
– potrafi zadawać pytania,
– zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami elektrycznymi,
– potrafi bezpiecznie posługiwać się nożyczkami,
– potrafi łączyć różnorodne materiały,
METODY:
Czynne:
Aktywność własna dziecka, samodzielnych doświadczeń, stawiania zadań,
inscenizacja.
Słowne:
Recytacja wiersza, rozmowa, rebus, porozumiewania się miedzy sobą, wyjaśnianie.
Oglądowe:
Prezentacja, obserwacja, pokaz.
Inne:
Problemowa.
Przebieg zajęcia
I. Przedmiot odkrycia dziecka:
W jaki sposób działają różne urządzenia?
II. Punkt wyjścia zajęć:
W zaciemnionej sali, przy palącej się lampce nauczyciel recytuje wiersz „Pstryk”
Pytanie: Dlaczego lampa świeci? „Burza mózgów”, czyli wymyślanie różnych
pomysłów.
Na stoliku rozłożono różne przedmioty, zasilane na prąd, baterię i poruszane
mechaniczne.
III. Zadania:
1. W jaki sposób można uporządkować te urządzenia i dlaczego właśnie tak?
Podział dzieci losowo na trzy zespoły. Dzieci losują figury geometryczne: koła, trójkąty,
kwadraty.
Spróbujcie wybrać przedmioty, które coś ze sobą łączy? (dzieci przeliczają ilość
elementów)
Dlaczego? Uzasadnijcie dokonany wybór.
Wymyślcie charakterystyczne odgłosy i ruch pracujących sprzętów wybranych
w zespołach. Dzieci w grupkach wykonują zadanie według własnego pomysłu.
2. W kopertach znajduje się kartka z obrazkami. Znajdź nie pasujące obrazki
i zakreśl je w kółeczko. Wybierz jeden z nich i z dostępnych materiałów plastycznych
przedstaw, do czego byś go wykorzystał.
W zabawie „Taniec robotów” dzieci w rytm muzyki naśladują ruchy robotów,
odtwarzają tempo, dynamikę i nastrój.
IV. Warunki materialne:
Zaciemniona sala. Lampka biurowa, sprzęty: odkurzacz, suszarka, mikser
elektryczny, radio, czajnik elektryczny, latarka, bateria, Żarówka, zabawka zasilana baterią,
zegar, kalkulator, odtwarzacz kaset, tarka, miotła, robot ręczny, ścierka, młotek, koperty
z kartą pracy, materiały plastyczne, płyta CD, odtwarzacz CD.
V. Element wymagający wyeksponowania:
Prąd wykorzystujemy w różnych sytuacjach, ale musimy dbać o przestrzeganie
zasad bezpieczeństwa. Dzieci nie mogą same uruchamiać i korzystać z urządzeń
zasilanych prądem.
Istotą propozycji i działań aktywizujących mowę i świat ekspresji w tak
skonstruowanych scenariuszach jest to, że stanowią one naturalne ogniwa programu pracy
dydaktycznej i są integralnie z nim związane.
Opracowała
mgr Elżbieta Ligowska