Czas trwania : 90 min
Opracowała : Sylwia Kustosz, studentka UMCS Lublin
Ośrodek tematyczny : Poznajemy las.
Temat dnia : Śpiew lasu.
Cel główny : Utrwalenie dwuznaku „sz” w wyrazach.
Cele operacyjne :
REWALIDACYJNE :
Uczeń :
– odczytuje z ust swoje imię
– poprawnie artykułuje dwuznak „sz” w wyrazach
– potrafi nazwać, różnicować usłyszane dźwięki
WCHOWAWCZE:
Uczeń :
– rozumie jak należy zachowywać się w lesie
– potrafi pracować w grupie i przestrzegać umówionych zasad
KSZTAŁCĄCE :
Uczeń :
– rozumie pytania i polecenia i je wykonuje
– potrafi nazwać odgłosy, jakie można usłyszeć w lesie
– prawidłowo porównuje zbiory
POZNAWCZE:
Uczeń:
– poprawnie odczytuje zapisane zdania
– dopasuje odpowiednio podpis do obrazka
– ułoży w odpowiedniej kolejności rozsypankę obrazkową i zdaniową
– poprawnie wskazuje wyrazy, w których występuje dwuznak „sz”
Metody pracy :
– pogadanka
-praca z historyjką obrazkową
– ekspresyjne
– praktycznych ćwiczeń
Metody nauczania mowy :
– metoda oralna
– metody wspomagające – daktylografia, polski język migany
Formy pracy:
– indywidualna
– zbiorowa
Środki dydaktyczne :
– etykiety z imionami dzieci
– plansze z dwuznakiem „sz”
– historyjka obrazkowa z podpisami
-obrazki lasu
– płyta cd z nagraniem wyraźnych odgłosów lasu
– wycięte lub naturalne okazy liści do ćwiczeń oddechowych
-kolorowe listki do oceny pracy uczniów
– karty pracy
– kolorowe flamastry
Przebieg zajęć :
I Część wstępna
1. Powitanie dzieci piosenką „Witam Was”.
2. Przedstawienie dzieci – odczytywanie imion z ust.
3. Ćwiczenia oddechowe:
– dmuchanie liści ( w zależności od możliwości – papierowych lub naturalnych okazów) – różnicowanie długości i siły wydechu – silny wiatr, słaby wiatr.
4.Ćwiczenia ruchowe:
– „Szumiące drzewa” – artykułowanie dwuznaku „sz” połączone z ruchem ramion.
5.Ćwiczenia głosowe:
– wymawianie samogłosek głośne i ciche
– wymawianie samogłosek na różnych wysokościach
– wymawianie samogłosek długo i krótko
6.Ćwiczenia artykulacyjne:
– naśladowanie odgłosów lasu i poznanych wcześniej zwierząt leśnych.
– wymawianie dwuznaku „sz” w sylabach
II Część główna
1.Wprowadzenie rzeczowników – szum, szmer, szelest – różnicowanie dźwięków z nagrania na płycie cd.
2.Uzupełnianie dwuznakiem „sz” wyrazów na karcie pracy.
3. Pogadanka na temat prawidłowego zachowania się w lesie – dlaczego nie należy hałasować. Wspólne sformułowanie hasła – Szanuj Przyrodę.
4. Praca z historyjką obrazkową. Dobieranie podpisów do obrazków.
5. Zliczanie elementów na obrazkach – liści, drzew, porównywanie ich ilości.
III Część końcowa
- Zabawa w wirujące i opadające liście.
- Podsumowanie i ocena pracy dzieci w czasie zajęć.
- Zadanie pracy domowej – wykonaj plakat z hasłem SZANUJ PRZYRODĘ.
- Pożegnanie.
Poszliśmy na wycieczkę do lasu.
Maszerowaliśmy grzecznie i cicho, aby nie spłoszyć zwierząt i usłyszeć leśne odgłosy – szmer strumyka, szelest liści i szum drzew.
Nauczyliśmy się ważnej zasady –
SZANUJ PRZYRODĘ.