Prowadząca : mgr Hanna H.
Oddział: 5-latki grupa integracyjna
Temat kompleksowy: Z Koszałkiem Opałkiem uczymy się jak chronić przyrodę
Temat dnia: „Nawet dzieci potrafią segregować śmieci”
Metody pracy:
– Słowna: rozmowa, instrukcje słowne
– Oglądowa: obserwacja, pokaz
– Czynna: zadania stawiane dziecku, zabawy dydaktyczne, działalność plastyczna
Forma: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: worek z eksponatami śmieci, ilustracje pojemników na odpady, obręcze: zielona, niebieska, żółta, koperty z elementami do gry planszowej, plansze do gry, pudełka z żetonami( z naklejonymi ilustracjami śmieci ), kostki do gry, guziki jako pionki, klej, kredki, wizytówki z imionami, dyplom dla każdego dziecka z napisem: „ Nawet dzieci potrafią segregować śmieci”
Cel ogólny:
- Kształtowanie postawy szacunku i ochrony przyrody
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się
- Motywowanie do wypowiadania się w różnych technikach plastycznych i rozwijanie wrażliwości na kształty i kolory
Cele szczegółowe:
- Dba o przyrodę uczestnicząc wraz z nauczycielem i najbliższymi w działaniach na rzecz ochrony przyrody np. segregowanie odpadów.
- Podejmuje próbę rozwiązania problemu: „co mogą zrobić dorośli i dzieci z górą śmieci”, „co mogą zrobić dorośli i dzieci, aby nie było tak dużo śmieci”.
- Rozróżnia kolory zasadnicze i pochodne nazywając je.
- Podejmuje próbę w parze z innym dzieckiem lub w małym zespole zgodnego wykonania powierzonego zadania.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie – nauczycielka wita wszystkie dzieci:
– witam wszystkich tych, którzy mają dzisiaj dobry humor
– witam wszystkich tych, którzy lubią spędzać czas na świeżym powietrzu
– witam wszystkich tych, którzy kochają przyrodę
– witam wszystkich tych, którzy nie lubią bałaganu
- „Zabawa w nosy” – nauczyciel podaje stwierdzenia określające śmieci, a dzieci, które domyślają się o czym mówi , łapią się za nos. Jeśli, po kolejnym stwierdzeniu ktoś dojdzie do wniosku, że to nie to o czym myślał może podrapać się w nos i opuścić rękę.
- Są wszędzie.
- Jest ich coraz więcej.
- Przynosimy je ze sklepu.
- Można się nimi skaleczyć.
- Czasami są trujące.
- Mogą być papierowe, plastykowe, metalowe, szklane.
- Czasami bardzo brzydko pachną.
- Jak są w pokoju to jest brudno.
- Wyrzucamy je do kosza.
- Rozmowa kierowana:
- Co to są śmieci?
- Skąd się biorą?
- Co robimy ze śmieciami?
- Kto je produkuje?
4. Rozwijanie zdania:
– Co by było, gdyby… nie było koszy na śmieci?
- Badanie zawartości kosza na śmieci przyniesionego przez nauczycielkę– analizowanie jego zawartości, określanie rodzaju tworzyw (szkło, plastik, papier, metal), wysypanie zawartości na środku sali.
- Rozwiązywanie problemu: czy wszystkie śmieci można wrzucać do jednego kosza, czy powinno się je segregować i dlaczego?
- Wspólne poszukiwanie rozwiązania, co zrobić ze śmieciami? – propozycje dzieci.
- Prezentacja ilustracji pojemników na odpady przypiętych do parawanów– objaśnienie ich przeznaczenia w zależności od kolorów.
- Zabawa ruchowa „Dzieci śmieci” z wykorzystaniem wizytówek z imionami
( dzieci spacerują miedzy śmieciami i na hasło „Dzieci śmieci” każdy podnosi jeden śmieć, następnie na hasło „ Do pojemników” nauczyciel podnosi do góry wizytówki dzieci, które muszą zanieść śmieć do obręczy w odpowiednim kolorze ).
- Działalność plastyczna – wykonanie gry planszowej „Segregacja śmieci”- praca w zespołach.
- Wręczenie medali z napisem: NAWET DZIECI POTRAFIĄ SEGREGOWAĆ ŚMIECI