TEMAT KOMPLEKSOWY: „Baśniowe Ludki” poznają swoje miasto
TEMAT DNIA: „Wycieczka po Poznaniu”
GRUPA: 4-latki „Baśniowe Ludki”
PROWADZĄCA: Dorota Pietrzak
DATA: 28.02.2013
CELE OGÓLNE:
– kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej
– zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej
CELE OPERACYJNE:
– dziecko potrafi obserwować i opisywać otoczenie
– potrafi wypowiadać się na tematy związane z działaniami i obserwacjami
-zna nazwę swojej miejscowości
– poznaje wygląd i symbolikę herbu własnej miejscowości
-nabywa świadomość narodową
-rozpoznaje i docenia wartości kultury (zabytki miasta rodzinnego)
METODY PRACY:
-metoda słowna – rozwijanie procesów poznawczych i poszerzanie zasobów wiadomości dziecka
– metody aktywizujące: postawy twórczej, zajęcia inspirujące wyobraźnię, komunikacja
– metoda zadań stawianych do wykonania
– metoda gimnastyki twórczej według Rudolfa Labana
FORMY PRACY:
– z całą grupą
– w małych zespołach
– indywidualnie
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
-klocki różnego typu, literatura dziecięca (książki o Poznaniu), kolorowe widokówki z zabytkami miasta, albumy, plakaty, odtwarzacz, płyta CD „Lejerów”, prostokąty i trójkąty różnej wielkości z kolorowego papieru, klej, kartki formatu A4
PODSTAWA PROGRAMOWA:
1.2, 3.1, 3.3, 4.1, 5.4, 8.1, 8.3, 9.1, 9.2, 14.1, 15.2
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1.”Moje miasto” – zabawy konstrukcyjne – tworzenie budowli przestrzennych z klocków.
2.Zabawa ruchowa: „Lot nad Poznaniem” – naśladowanie lotu samolotu, start i lądowanie przy kolejnych zabytkach (ułożone widokówki).
3.Słuchanie krótkich opowiadań o Poznaniu: „Jadę tramwajem i Poznań poznaję”.
4.Piosenka: „Poznańskie koziołki” – zabawa ruchowa przy piosence „Łejerów”.
5.Spacer w okolicy przedszkola, obserwacja różnic w zabudowie (bloki na osiedlu – zabytki Starego Miasta).
6.Zabawa matematyczna: „Figury geometryczne” – posługiwanie się prostokątami i trójkątami w toku zabaw i zajęć. Porównywanie ich kształtu. Odszukanie tych figur w otoczeniu. Układanie z kolorowych prostokątów i trójkątów kompozycji (bloki na osiedlu, kamieniczki na Starym Rynku). Przeliczanie elementów. Porównywanie liczebności zbiorów poprzez łączenie elementów w pary.
7. Praca plastyczna: „Kamieniczki Starego Miasta” – wykorzystanie kolorowych prostokątów i trójkątów, naklejanie na kartkę A4. Zachowanie porządku i ładu na swoim miejscu pracy. Zorganizowanie wystawki prac.
8.Zabawa ruchowa: „Spacer z poznańskimi koziołkami” – ćwiczenia z elementami czworakowania, równowagi, skoku i podskoku.
sł. Wanda Chotomska,
muz. Mariusz Matuszewski.Matuszewski.
Poznańskie koziołki
Jest na naszym rynku zegar z koziołkami,
a te koziołeczki bodą się rogami.
Oj tak, tak, oj tak, tak, bodą się rogami.
Spoglądaja z góry koziołki rogate.
Co się porobiło z ludźmi i ze światem?
Oj tak, tak, oj tak, tak z ludźmi i ze światem.
Ten się z tamtym kłóci, ten się z tamtym leje,
nie wiedzą koziołki co się z ludźmi dzieje.
Oj tak, tak, oj tak, tak, co się z ludźmi dzieje.
W głowy się pukają kozły ratuszowe,
my to samo zróbmy, puknijmy się w głowę.
Jak się pukniesz w głowę, w głowie się rozjaśni,
kochajcie się ludzie, dosyć mamy waśni.
Oj tak, tak, oj tak, tak, dosyć mamy waśni.
Skoczyły na rynek koziołki z ratusza,
razem z koziołkami tłum do tańca rusza.
Oj tak, tak, oj tak, tak, tłum do tańca rusza.
Kłaniaj się koziołkom, tupnij obcasami,
zaśpiewaj i zatańcz razem z koziołkami.
Oj tak, tak, oj tak, tak, razem z koziołkami.
W głowy się pukają kozły ratuszowe,
my to samo zróbmy, puknijmy się w głowę.
Jak się pukniesz w głowę, w głowie się rozjaśni,
kochajcie się ludzie, dosyć mamy waśni.
Oj tak, tak, oj tak, tak, dosyć mamy waśni.
LITERATURA:
- Maja Rausch: „Zostań małym poznawczą”, cz. 1 i 2
- Eliza Piotrowska: „Jadę tramwajem i Poznań poznaję”