Przygotowała Elżbieta Banach nauczyciel
z Przedszkola Parafialnego 188 w Krakowie.
TEMAT: GDZIE MIESZKA WODA?
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na temat ,,Jak wędrowała kropla wody?”
- wzbogacanie słownictwa dziecka
- rozwijanie sprawności dużej i małej motoryki
- wspólne podejmowanie prac zbiorowych
Cele operacyjne:
- słucha wypowiedzi innych
- wie jak wędrowała kropla wody
- czyta za nauczycielem wyrazy globalne: źródło, strumyk, potok, rzeka, morze
- potrafi wymyślić odgłosy jakie wydaje wody
- wydziera z gazety paski
- potrafi zgodnie bawić się z innymi
- potrafi zgodnie wykonać pracę w swoje grupie
Pomoce: film rysunkowy, napisy globalne, folia malarska, folia aluminiowa,
muszla, klej, gazety, farby, szary papier, kasety z muzyką relaksacyjną,
instrumenty wykonane z pudełek po jogurcie, różne przybory gimnastyczne do
toru przeszkód
PRZEBIEG:
1.,,Jak wędrowała kropla wody?”- dzieci oglądają film rysunkowy i słuchają opowiadania nauczycielki.
Film w całości zostaje rozwinięty i przypięty do tablicy ściennej.
2.Podpisanie filmu napisami do czytania globalnego.
Pytania do dzieci:
- jak nazywa się miejsce skąd kropla wyruszyła w podróż?
- źródło- pokazanie podpisu i umiejscowienie w odpowiednim miejscu na filmie, obrazek ze źródłem
- co wypłynęło ze źródła?
- strumyk- postępowanie jak przy pierwszym napisie
- w co zamienił się strumyk?
- potok
- co płynęło przez miasto?
- rzeka
- do czego wpadła rzeka?
- morze
Po umieszczeniu wszystkich wyrazów czytamy je wspólnie jeszcze raz.
3.,,Kropla wody wędruje w naszej sali”
Dzieci podchodzą do przygotowanego z folii aluminiowej biegu rzeki odźródła po morze. Nauczycielka
wlewa trochę wody, dzieci obserwują jej bieg. Doświadczenie powtarzamy z każdym dzieckiem.
4.,,Wędrujące krople”- zabawa ruchowa ( muzyka relaksacyjna).
Dzieci naśladują poruszając się za nauczycielką kolejno strumyk, potok, rzekę.
Omijają kolejne przeszkody. Dochodzą do folii malarskiej, którą delikatnie rozwijają.
Falują folią naśladując morze : leniwe, szumiące z lekkimi falami, wzburzone itp.
Na zakończenie zabawy rozkładają folię i siadają na około niej.
5.,,Kropla rozmawia z muszelką”- ćwiczenie ortofoniczne.
W morzu kropla spotkała muszelkę z którą rozmawiała.
Nauczycielka pokazuje muszlę morską .
Dzieci kolejno mogą przykładać ją do ucha i wsłuchiwać się co słyszą.
Muszla wędruje na środek folii.
Nauczycielka zadaje pytanie: ,,Jak kropla mogła rozmawiać z muszelką?”
Kto chce powiedzieć podchodzi do muszli bierze ją do ucha i podaje swoją propozycję.
Np. Kap, kap, kap
Plum,plum,plum,
Chlup, chlup, chlup
Każdą propozycję rytmizujemy głosem i ruchem.
6.,,Przywitanie kropli z muszlą” -wykonanie utworu ,,Pizzicato” na nietypowych instrumentach, propozycja wg. J.Tarczyńskiego.
7.,,Płynie sobie…” – zabawa z gazetami.
Dzieci dostają kawałek gazety z której za nauczycielem drą paski.
Pierwszy paseczek to będzie strumyczek
Drugi paseczek to rwący potok
Trzeci paseczek szeroka rzeka
Czwarty paseczek to ogromne morze
Dzieci wodzą palcem po paskach , stopami ,układają w dowolny sposób swoją rzeczkę.
8.,,Rozbiegane krople”- z pasków dzieci robią kuleczki i na folii podrzucają je do góry.
Celowanie kulkami do koszyczków.
9.,,Rzeczka”-praca plastyczna w grupach.
Na szarym papierze narysowana linia przedstawiająca bieg rzeki, dzieci naklejają kulki na linię
(tworzą swoją rzekę), potem malują farbami krajobraz na brzegach według własnego pomysłu.