Scenariusz zajęć “Właściwości wody”

woda1Temat zajęć: Właściwości wody

Cele ogólne:
– rozwijanie zainteresowania otaczającym światem,
– doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
– ćwiczenie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji, doświadczeń.
Cele operacyjne:
– potrafi określić właściwości wody,
– komunikuje się w grupie i prowadzi rozmowę na określony temat,
– wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń.
Metody: eksperyment, rozmowa, drama.
Formy: zbiorowa, grupowa.
Środki dydaktyczne: kulka plasteliny, surowa fasola, 2 miski z wodą, 3 szklanki, lód, drewniany klocek, szyszka, orzech włoski, kula śniegowa, metalowa pokrywka od słoika, klucz, kredka, plasterek cytryny, garnek, pokrywka, kartka.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci: Wszyscy są, witam was,
Już czarować zacząć czas.
Wodę pod lupę bierzemy
I troszczyć się o nią zaczniemy.

2.„Czary – mary z wodą” – przeprowadzenie eksperymentów z wodą.
• Nauczyciel demonstruje „czary”. Nalewa do szklanki pełno wody, kładzie na wierzchu kartkę, przyciska dłonią do brzegów i odwraca do góry dnem. Podczas wykonywania „czarów” wypowiada rymowankę, mrucząc nosem:

Czary mary, czary mary
Szklanka, woda, kartka biała,
O! jak mocno się przyssała.

Podchodzi do dzieci i pokazuje z bliska, co „wyczarował”. Jeżeli pojawią się pytania, wyjaśnia dzieciom to zjawisko, uwzględniając możliwości poznawcze dzieci. Prowadzi z nimi krótką rozmowę o właściwościach wody.

• Nauczyciel dzieli dzieci na grupy. Przypomina o bezpiecznym zachowaniu się podczas wykonywania doświadczeń.
Doświadczenie I :
I grupa ma za zadanie określić, które ze zgromadzonych na stole przedmiotów będzie pływać, a które utoną, a potem sprawdzają swoje przewidywania, eksperymentując ze wszystkimi przedmiotami. Dzieci grupują przedmioty na te, które toną, i te, które pływają.

Doświadczenie II:
Dzieci z II grupy napełniają jedną szklankę wodą z lodem, drugą – wodą z kranu, do trzeciej nauczyciel wlewa gorącą wodę. Dzieci wykonują doświadczenia i weryfikują swoje hipotezy: Jak myślisz, co się stanie gdy wsypiesz do każdej szklanki łyżeczkę cukru? Czy w każdej szklance rozpuści się cukier? Czy wszędzie rozpuści się tak samo? Co zauważyliście?

Doświadczenie III:
Nauczyciel przynosi pokrywkę z garnka z gorącą wodą. Dzieci z III grupy przyglądają się jej od spodu i wymieniają swoje spostrzeżenia. Nauczyciel ostrożnie strąca krople do garnka i przykrywa go pokrywką. Po krótkim czasie podnosi ją ponownie, pokazuje dzieciom i zadaje pytania: Dlaczego krople są znów na pokrywce? Jak się tam dostały? Dzieci snują przypuszczenia, a nauczyciel pomaga im sformułować właściwą odpowiedź.

• Dzieci wspólnie wypowiadają się na temat zaobserwowanych doświadczeń z wodą.

2. Zabawa ruchowa do piosenki „Buli” – twórcza ekspresja ruchowa.

3. Zabawa dramowa „Przygody kropli wody”. Jedno dziecko jest „Kroplą”, drugie – „Słońcem”, trzecie – „Mrozem”. Dziecko wybrane do roli „Kropli” naśladuje padający deszcz – powoli opuszcza wzniesione ręce i puka paluszkami o podłogę. Pojawia się „Słońce”, krąży po sali i „grzeje” – obraca dłońmi w nadgarstkach, porusza paluszkami. „Kropla” leży na dywanie, wachluje się, jest jej gorąco, paruje – powoli wstaje , wznosi się na palcach, podnosi ręce jak najwyżej. „Mróz” chodzi wokół dzieci i udaje, że delikatnie szczypie je w nos (dzieci drżą z zimna). „Kropla” zamienia się w śnieżynkę – lekko, zwiewnie wiruje po sali.

4. Ewaluacja zajęcia. Przyczepienie „buzi uśmiechniętej” pod obrazek słoneczka lub „buzi smutnej” pod obrazek chmury.

Opracowała: Ewa Modlińska




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: