Scenariusz zajęć warsztatowych z rodzicami 4-Latki

WPROWADZANIE DZIECI W ŚWIAT WARTOŚCI UNIWERSALNYCH – BEZPIECZEŃSTWO

ZAJĘCIA PROWADZONE METODĄ RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE

Temat: W twoich ramionach czuję się bezpiecznie.

Cele:

  • Stwarzanie warunków ułatwiających budowanie przez dziecko własnego systemu wartości
  • Rozwijanie poprzez ruch:
  • zaufania do samego siebie i rodzica,
  • świadomości własnego ciała,
  • świadomości przestrzeni i działania w niej,
  • poczucia bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego,
  • umiejętności komunikacji i współpracy,

Metody:

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,

Elementy Pedagogiki Zabawy.

Formy pracy:

  • zespołowa- w parach,
  • zbiorowa jednolita i zróżnicowana.

Pomoce dydaktyczne:

Odtwarzacz i płyty CD, chusta animacyjna, koce, chodniczki sensoryczne, tunel, stolik,

Przebieg zajęć:


  1. Powitanie w kole, wyjaśnienie sensu warsztatów i na czym będą polegały.
  2. Bajka o moim ciele – dziecko leży na karimacie na plecach. Rodzic siedzi obok i wodzi palcami po ciele swojego dziecka, wg  opowieści nauczyciela.
  3. Prowadzenie ślepca – dziecko ma zawiązane oczy i rodzic za rękę prowadzi dziecko przez tor przeszkód. Dziecko musi czołgać się, wspinać, omijać przeszkody.
  4. Skok w przepaść – dziecko stoi tyłem do rodzica i przy wyprostowanej sylwetce przechyla się do tyłu, a rodzic je łapie pod łopatkami.
  5. Hamak – dzieci i rodzice dobierają się czwórkami. Rodzice trzymają rogi koca, a dzieci kolejno wchodzą do niego i są bujane przez rodziców.
  6. Tunel- wszyscy rodzice ustawiają się jedno przy drugim, a dzieci kolejno przechodzą im pod nogami, najpierw szeroki tunel, a potem wąski.
  7. Róża – rodzice trzymają chustę za brzegi , w środku siada jedno dziecko. Następnie rodzice przechodzą powoli w prawo, a chusta lekko owija dziecko. Jednym energicznym ruchem, rodzice ciągną chustę i dziecko rozwija się z chusty jak pąk róży.
  8. Kolory- rodzic i dziecko trzymają chustę przy jednym kolorze – na sygnał -kolor każda wywołana para musi jak najszybciej obiec chustę dwa razy, z zachowaniem bezpieczeństwa w stosunku do innych uczestników zabawy.
  9. Koncert na plecach- dziecko kładzie się na macie na brzuchu. Rodzice wg instrukcji nauczyciela wykonują masaż ciała swojego dziecka do utworu muzycznego.
  10. Fotelik – rodzi siada w siadzie skrzyżnym na karimacie i sadza sobie na nogach dziecko, tuląc je do siebie w rytm relaksacyjnej muzyki. Szepcze dziecku do ucha czułe słowa. Każda para jest tylko dla siebie, nie patrzą na innych.
  11. Pożegnanie – rozdanie rodzicom przydatnych materiałów wskazówek dotyczących właściwego reagowania w sytuacji wybuchu gniewu u dziecka.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: