Scenariusz zajęc “Szanujemy nasze zabawki”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Szanujemy nasze zabawki”

GRUPA WIEKOWA: 3 latki

BLOK TEMATYCZNY:

Zima „Zima”- słuchanie wiersza B. Formy, z wykorzystaniem ilustracji, wypowiedzi dzieci na temat, zabawa słowna.  „Biała zima wokół nas” – zabawy badawcze ze śniegiem i lodem. Eksperymentowanie i poznawanie właściwości śniegu i lodu podczas zabaw. Obserwowanie zjawisk topnienia śniegu i lodu. „Wirujące śnieżynki, przebudzone misie”- zab. rytmiczna, reagowanie ruchem na muzykę wysoką i niską.

CELE GŁÓWNE

  • Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola
  • Tworzenie warunków do twórczej aktywności dziecka poprzez różne formy poznania zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie zimą
  • Czerpanie korzyści i radości podczas odkrywania nieznanych zjawisk przyrodniczych i technicznych.

  CELE OPERACYJNE Dziecko:

  • Potrafi wypowiadać się na określony temat
  • Potrafi w ciszy i skupieniu słuchać czytanego wiersza bez przerywania
  • Wykonuje czynności zgodnie z poleceniami nauczycielki
  • Obdarza uwagą inne dzieci i nauczycielkę, zwraca się do nich grzecznie, pyta o nie zrozumiałe fakty
  • Potrafi odpowiedzieć na zadane pytanie przez podniesienie ręki
  • Chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu
  • Naśladuję grę na dzwoneczkach w skazanym przez nauczycielkę czasie
  • Wykazuje dużo zadowolenia z samodzielnie wykonanych czynności
  • Potrafi przeprowadzić proste doświadczenie ze śniegiem i lodem
  • Zna właściwości śniegu i lodu
  • Przestrzega reguł obowiązujących w grupie
  • Wzmacnia poczucie własnej wartości
  • Bawi się zgodnie podczas zabawy ruchowej
  • Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu

  METODY: -czynna -słowna -oglądowa -praktyczna



FORMY PRACY: – z całą grupą – indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: -ilustracje przedstawiające: krajobraz zimy, sanki, narty, bałwana, płatek śniegu, zamek z piasku, kwiaty, itp. -magnetofon -płyta CD „Sanna” -wiersz B. Forma „Zima” -płyta CD z muzyką wysoką i niską -świeczka o zapachu mięty -krem do rąk o zapachu mięty -tkanina w białym kolorze -kostki lodu, śnieg, przezroczyste naczynie, mentosy -instrumenty: dzwoneczki -kartki pracy, kredki

PRZEBIEG ZAJĘĆ PLANOWANYCH:

ORGANIZACJA

CZYNNOŚCI

NAUCZYCIELA

CZYNNOŚCI

DZIECI

-dzieci siedzą w kole i ostrożnie pod opieką nauczyciela podają sobie lampkę z rąk do rąk
  1.  „Lampka przyjaźni”- zapalenie lampki zapachowej

W kręgu razem z dziećmi nauczyciel zapala lampkę zapachową, zachęcanie do obserwowania płomienia świeczki, wdychania powietrza tak, aby poczuć zapach mięty.

  -Dzieci ostrożnie podają świece z rąk do rąk.
-dzieci siedzą w kole na dywanie -nauczycielka śpiewa piosenkę równocześnie wcierając krem do rąk
  1. 2.    „Dobrze że jesteś…”- zabawa integracyjna

Śpiewanie piosenki przez nauczycielkę i dzieci połączone z masażem dłoni i wcieraniem kremu do rąk.

-dzieci śpiewają piosenkę i wyciągają rękę, aby n-lka mogła wetrzeć krem
-Dzieci siedzą na dywanie i słuchają nauczycielki
  1. „Zima” – słuchanie wiersza B. Formy z wykorzystaniem ilustracji wypowiedzi na temat wiersza.

Dzieci siedzą na dywanie i uważnie słuchają wiersza, wypowiadają się na temat: *Co leci z nieba w zimie? *Jakiego koloru jest świat zimą? *Jakiego koloru są drzewa w zimie? *Co można robić w zimie? *Czy lubicie zimę? Dlaczego?

        -dzieci uważnie słuchają n-lki, wypowiadają sie na temat wiersza pamiętając o podnoszeniu reki
-Nauczycielka włącza płytę CD -dzieci uważnie słuchają muzyki
  1. 4.    „Wirujące śnieżynki, przebudzone misie”- zab. rytmiczna, reagowanie ruchem na muzykę wysoką i niską

Dzieci poruszają się po sali w zależności od granej muzyki: gdy muzyka jest grana wysoko dzieci zamieniają się w śnieżynki i wirują na palcach po całej sali, z kolei gdy muzyka jest grana nisko dzieci zamieniają się w misie, które się przebudziły z zimowego snu i spacerują po sali czworakując.

-dzieci uważnie słuchają nauczycielki, szybko reagują na zmianę wysokości dźwięków
    -dzieci siedzą na dywanie -n-lka zapisuje wskazane przez dzieci określenia do słowa śnieg
  1. 5.    „Śnieg jest…”- zabawa słowna, tworzenie atrybutów.

Dzieci siedzą w kole. Nauczyciel prosi dzieci, aby spróbowały stworzyć określenia do słowa „śnieg”. Śnieg jest…… Nauczycielka zapisuje na kartce wszystkie określenia. Na koniec odczytuje podane przez dzieci słowa.

  -dzieci próbują stworzyć określenia do słowa śnieg /biały, miękki, puszysty, lekki, zimny, mokry, brudny, mieniący, itp./
-dzieci siedzą przed stolikiem -nauczycielka pokazuje co znajduje się w pojemnikach
  1. „Co to jest?”- rozwiązywanie zagadki za pomocą zmysłu dotyku

Nauczycielka zaprasza dzieci do stolika, wybiera chętne dzieci, które za pomocą zmysłu dotyku odgadują co znajduje się w tajemniczym pojemniku. (śnieg, lód) -Po odgadnięciu zagadki dotykowej nauczycielka prosi, aby każde dziecko dotknęło i powąchało śnieg i lód. Zadaje pytania dotyczące śniegu i lodu: -Czy śnieg/lód pachnie? -Jakiego koloru jest śnieg/lód? -Jaki w dotyku jest śnieg/lód? Następnie umieszcza śnieg w szklanym naczyniu i prosi dzieci, aby obserwowały topnienie śniegu i powstawanie wody.

        -dzieci dotykają rękami śniegu i lodu -dzieci uważnie słuchają n-lki, podnoszą rękę do góry gdy chcą odgadnąć co znajduje się w pojemniku.         -dzieci obserwują topniejący śnieg
-dzieci siedzą przed tablicą -nauczycielka wiesza ilustracje związane z zima i inna pora roku -nauczycielka rozdaje karty pracy, kredki       -nauczycielka rozdaje mentosy
  1. „Co kojarzy się z zimą?” zab. dyd., karta pracy

Dzieci wyszukują wśród obrazków umieszczonych na tablicy takie, które przedstawiają oznaki charakterystyczne dla zimy: bałwanek, śniegowa gwiazdka, sanki, narty, łyżwy, itp. Następnie dzieci uważnie słuchają kolejnego zadania i wykonują podobne zadanie na kartach pracy /kolorowanie na niebiesko przedmiotów, które kojarzą się z zimą/. Po wykonanym zadaniu nauczycielka rozdaje dzieciom mentosy miętowe, aby dzieci mogły poczuć smak zimy.

-dzieci siadają przed tablicą i wskazują ilustracje, które są charakterystyczne dla zimy. -dzieci uważnie słuchają poleceń nauczycielki i kolorują na niebiesko przedmioty, które kojarzą się z zimą, pamiętając o prawidłowym trzymaniu kredki.         -dzieci kosztują mentosy siedząc na dywanie, pamiętają o słowie dziękuję
 -nauczycielka włącza płytę CD „Sanna”, gra na dzwoneczku podczas refrenu -dzieci biegają po całej sali
  1. 8.    „Sanna”- zabawa ruchowa przy piosence z wykorzystaniem dzwoneczków

Dzieci śpiewając piosenkę biegną na paluszkach. Na słowa „dzyń, dzyń…” zatrzymują się i naśladują ruchem reki dzwonienie na dzwoneczkach w rytmie śpiewanych słów.

  -dzieci uważnie słuchają n-lki, ostrożnie biegają po sali śpiewając piosenkę, podczas ref. naśladują grę na dzwoneczkach
-nauczycielka wraca do zostawionego na stoliku słoika, zadaje dzieciom pytania                   -przedstawia eksperyment z gazą i śniegiem
  1. 9.    „Czy śnieg jest wodą?”- zab. badawcze

Wszystkie dzieci razem z nauczycielką spoglądają na szklany pojemnik, gdzie był śnieg oglądają go dokładnie i wspólnie wyciągają wnioski: *Czy śnieg jest wodą? *Jak myślicie dlaczego śnieg tak szybko topi się w sali? *Skąd się bierze woda? *Czy taką wodę możemy pic? *Czy ten śnieg, który my tu mamy jest czysty? Nauczycielka przeprowadza eksperyment, w którym pokazuje dzieciom, że śnieg jest brudny i nie należy go wkładać do buzi.

-dzieci uważnie słuchają nauczycielki, odpowiadają na zadane pytania, próbują wyciągnąć wnioski
  1. Gaszenie lampki zapachowej- jedno wybrane dziecko zdmuchuje płomień świecy



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: