Scenariusz zajęć “Snuj się snuj bajeczko!” dla dzieci w wieku 3-4 lat, z wykorzystaniem filmu edukacyjnego

 

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Data: 19.02.2015

Grupa: 3-4 latki

Prowadząca: Anita

Temat: Snuj się snuj bajeczko.

Cele ogólne:

– utrwalenie znajomości popularnych bajek dla dzieci ( Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek, Złotowłosa i Trzy Misie…)

– rozwijanie wyobraźni dziecięcej, oraz inspirowanie ich do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej

Cele szczegółowe:

wymienia bohaterów bajek

– rozwiązuje zagadki słowne

– zna tytuły bajek

– liczy w zakresie 4 kropki na kostce i ta tablicy

– porusza się zgodnie z opowiadaniem nauczyciela

– rytmicznie porusza się w rytmie muzyki, reaguje na sygnał

– segreguje przedmioty według jednej cechy – wyglądu

– rozwija chwyt pęsetkowy

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Metody:

  • słowna: rozmowa
  • zabaw ruchowych
  • ćwiczeń praktycznych
  • poszukująca: zadań stawianych dzieciom.

 

Środki dydaktyczne: ilustracja drzewa z zagadkami, kartoniki z kropkami od 1 do 4, kostka do gry, ilustracje z bajki, laptop, rzutnik, film z ilustracjami z bajek, chusty w dwóch kolorach, talerze, płyta CD, kubki z makaronem i fasolą, podstawki, kolorowanki, kredki.

Przebieg:

1. „Magiczny napój” – spokojna zabawa w kole na wprowadzenie (inscenizacja). Nauczycielka zaprasza dzieci w „podróż do krainy bajek”. Jeśli chcemy przenieść się w jakieś ciekawe miejsce, może nam pomóc wypicie czarodziejskiego napoju, pod warunkiem, że nie domieszamy do napoju żadnych złych składników.

ZAKLĘCIE: garstka fantazji, szczypta radości, niech ta grupa w bajce zagości.

Każdy po kolei pije jeden łyk z wyimaginowanego kubka, nad którym prowadząca wypowiedziała zaklęcie. Kubek jest przekazywany z rąk do rąk.

2. Dzieci siadają przed tablicą, na której umieszczona jest duża jabłonka z czerwonymi jabłuszkami (zaczarowana jabłonka). Na każdym jabłuszku napisany jest tekst zagadki. Zajęcia rozpoczynają się rozwiązaniem zagadek. Chętne dzieci podchodzą i zrywają jabłuszka. N. odczytuje treść zagadki, a dzieci głośno podają ich rozwiązanie.

3. “Jaka to bajka?” Odsłanianie fragmentu ilustracji, na którym narysowanych jest tyle kropek, ile wyrzucono na kostce. Zabawa toczy się do momentu odgadnięcia tytułów wszystkich bajek. Ilustracje bajek zostają umieszczone na tablicy. Każde prawidłowe odgadnięcie bajki zostaje nagrodzone brawami. (liczba oczek 5,6 zostaje zasłonięta kartką)


4. „Podróż”: zabawa pantomimiczna wg metody Kniessów.
Jaś i Małgosia, żeby zobaczyć chatkę z pierników musieli przemierzyć bardzo długą, trudną drogę. Dzięki magicznemu eliksirowi my też możemy zamienić się w bohaterów tej bajki. Czeka nas ciężka wyprawa:
– przedzieranie się przez krzaki
– podnoszenie ciężkich kamieni
– przeskoki przez kałuże
– przechodzenie przez kłujące kamyki
– przejście przez niski tunel ( w stronę ilustracji)
Zabawie towarzyszy muzyka odtwarzana z magnetofonu.

5. “Co to za bajka?” Oglądanie filmu przedstawiającego ilustracje, przedmioty lub fragment z bajki. Odgadnięcie, co to za bajka.

6. Zabawa przy muzyce „Bal na zamku”. Chłopcy i dziewczynki poruszają się w rytm muzyki z chustami w dwóch kolorach. Kiedy słychać bicie zegara (n. gra na talerzach), dzieci, trzymające chustę w odpowiednim kolorze odsuwają się pod ścianę, zostawiając na środku sali po jednym kapciu. Siadają na piętach, tak, aby nie było widać ich stóp. Zadaniem pozostałych dzieci jest prawidłowe rozdanie kapci. Następnie dzieci sprawdzają, czy otrzymały kapcie do pary. Powtórzenie zabawy. 

7. “Pomagamy Kopciuszkowi” – oddzielenie fasoli od makaronu do odpowiednich pojemników. Rozwijanie chwytu pęsetkowego. Segregowanie przedmiotów według jednej cechy

8. Podsumowanie zajęć. Przypomnienie tytułów bajek. Kolorowanie wybranej ilustracji z bajki.

 

Link do filmu:  http://youtu.be/cu4AQIwnC6E

 

 



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: