Scenariusz zajęć ruchowych w grupie dzieci 3 – letnich
Temat: Opowieść ruchowa „Droga listu”
Cel główny:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- nabywanie podstawowych umiejętności ruchowych,
Cele operacyjne
Dziecko :
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych z całą grupą
- potrafi interpretować opowieść ruchową
- rozróżnia kolory podstawowe /żółty, niebieski, czerwony/
- uważnie słucha i wykonuje ćwiczenie
- koncentruje się na określonym działaniu
- szybko reaguje na sygnały dźwiękowe
Metoda: opowieść ruchowa
Forma: zbiorowa, grupowa
Grupa: 3 – latki
Środki dydaktyczne: odtwarzacz CD, płyta CD „Tańce integracyjne”- część I, płyta CD – odgłosy zegarów, torba i czapka listonosza dla nauczyciela, koperty z obrazkami /pajac, zając, piłka, kangurek/.
Przybory gimnastyczne: woreczki dla każdego dziecka, cztery krążki w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym i czerwonym, cztery obręcze.
Przebieg
1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe Samochody
Dzieci biegają w rozsypce w dowolnych kierunkach w rytm muzyki -„listonosz jedzie samochodem”, gdy zapala się światło czerwone /nauczyciel podnosi krążek czerwony/ „samochody” – dzieci zatrzymują się i stoją bez ruchu, czekają na zmianę świateł.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Przebite opony
Dzieci na hasło „przebita opona w samochodzie” wykonują rytmiczne przysiady naśladujące „pompowanie opon”.
3. Ćwiczenia tułowia skłony boczne Zegar
Nauczyciel włącza płytę CD z nagranymi odgłosami zegara, dzieci przez chwilę wsłuchują się w dźwięki zegara dochodzące z wieży ratuszowej oraz małego zegarka na ręce. Następnie naśladują zegary. Stoją w lekkim rozkroku, wykonują skłon w przód „bicie dużego zegara – bim-bam”, prostują się i robią skłon w bok „bicie małego zegarka – tik – tak”.
4. Zabawa z elementami czworakowania Rozsypane listy
Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach na dywanie woreczki – rozsypały się „listy listonoszowi”, dzieci czworakują w różnych kierunkach, zbierają listy – woreczki.
5. Zabawa bieżna Sortujemy listy
Wybrane dziecko – listonosz biega z torbą – krążkiem między siedzącymi na dywanie dziećmi, na sygnał zabiera jedno dziecko, które ma ten sam kolor woreczka co trzymany krążek. Po zebraniu do „torby” wszystkich listów – dzieci, listonosz oraz dana grupa dzieci siadają wokół obręczy w tym samym kolorze.
6. Rzuty Wrzucamy list do skrzynki
Dzieci siedzą w czterech małych zespołach wokół obręczy na dywanie. Na sygnał nauczyciela wrzucają „list” – woreczek do obręczy.
7. Podskoki Odczytanie listów
Nauczyciel otwiera kolorowe koperty i wyjmuje „list” – ilustracje przedstawiające: piłkę, kangurka, pajacyka i zajączka. Kolejne grupy dzieci naśladują skoki danej zabawki.
8. Marsz
Dzieci maszerują parami w rytm muzyki po obwodzie koła.
9. Zakończenie
Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.
Opracowała: Anna Roszak