Cele ogólne:
– zapoznanie dzieci ze sposobem życia, wyglądem oraz ubiorem Eskimosów
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się
– rozwijanie percepcji słuchowej
Cele operacyjne: dziecko
– poznaje sposób życia, wygląd oraz ubiór ludu Eskimosów na podstawie zgromadzonych ilustracji
– opisuje przedstawione ilustracje
– udziela odpowiedzi na pytania postawione przez nauczyciela, dotyczące wysłuchanego opowiadania
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Metody pracy:
- czynne – zadań stawianych dziecku
- percepcyjne – pokaz
- słowne – rozmowa, opowiadanie
Środki dydaktyczne: globus, książki i ilustracje przedstawiające Eskimosów, karty pracy (K1, 28), kredki, płyta CD z muzyką
Przebieg zajęć:
- „Mapa i globus” – zabawa dydaktyczna.
Oglądanie globusa. Rozpoznawanie lodów oraz akwenów wodnych. Zapoznanie dzieci z biegunami zimna (północnym i południowym).
- „Kto mieszka w krainie wiecznych śniegów?” – zabawa dydaktyczna.
Wypowiedzi dzieci dotyczące Eskimosów w oparciu o ilustracje i książki zgromadzone na dywanie. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słowa „igloo” oraz jego wyglądem. Opisywanie krajobrazu oraz klimatu dalekiej Północy.
- „Pingwin” – zabawa ruchowa przy piosence.
Naśladowanie ruchem sposobu poruszania się pingwinów. Wspólne śpiewanie piosenki „Pingwin”.
- „Jak dojść do igloo?” – ćwiczenie grafomotoryczne.
Rysowanie drogi do igloo, gwiazdki oraz bałwana wg podanego wzoru. Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej oraz umiejętności logicznego myślenia.
- „Opowieści podróżnika” – wysłuchanie opowiadania Olgi Masiuk.
Rozmowa z dziećmi kierowana pytaniami nauczyciela. Zapoznanie dzieci z zawodem podróżnika oraz przedmiotami niezbędnymi w czasie jego wypraw.
Scenariusz przygotowany został przez pedagogów z Przedszkola Świat Dziecka w Konstancinie – http://www.przedszkoleswiatdziecka.edu.pl/