Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami: „W Indiańskiej wiosce”

Cele:

  • dz. w skupieniu wysłucha opowiadania, ilustrując je ruchem;
  • dz. globalnie odczyta swoje imię;
  • dz. dokona syntezy i analizy sylabowej wykorzystywanych w zabawie wyrazów;
  • dz. złoży obrazek  z części
  • dz. wykona pracę plastyczną wspólnie z rodzicem

Metody:

  • słowna: rozmowa, objaśnienia, instrukcje
  • oglądowa: wykorzystanie ilustracji, napisów, obserwacja
  • czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania

Formy zajęć:  grupowa, zespołowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: płyta cd z nagraniem indiańskiej muzyki, obrazki przedstawiające Indian i ich atrybuty, koperty z imionami dzieci, obrazki pocięte na części, sznurowadła, wydrukowane i opisane ślady zwierząt, wydrukowane i opisane zwierzęta, pióropusze dla nauczycielek, kolorowe pióra, kolorowy papier do wykonania prac plastycznych (pióropuszy dla dzieci)

Przebieg:

  1. Zabawa naśladowcza – wprowadzenie do tematu (opowiadania nauczycielki o Indianach z plemienia Tiki-Taka) – dz. siedzą po turecku w kole, za nimi rodzice, przy dźwiękach indiańskiej muzyki wykonują odpowiednie ruchy, ilustrując opowiadanie
  2. Zabawa z wykorzystaniem elementów metody I. Majchrzak „Wizytówki” oraz syntezy sylabowej – dz. wywołane przez nauczycielkę (która sylabizuje ich imiona) szukają kopert ze swoimi imionami, układają obrazek w całość (Indianin, bizon, totem, łuk, tipi)
  3. „Indiańskie imiona” – dzieci z pomocą rodziców wymyślają sobie indiańskie imiona, dzielą je na sylaby i jednocześnie wyklaskują, witają się z pozostałymi przedstawiając się i wypowiadając na końcu indiańskie HOUK
  4. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem sznurowadeł – przy dźwiękach muzyki dz. z rodzicami tańczą indiański taniec, na przerwę w muzyce dzieci starają się nadać odpowiedni kształt sznurowadłu np. I jak Indianie, S jak sokole, O jak Oko (dz. starają się same wskazać pierwszą literę wyrazu wypowiedzianego przez nauczycielkę, rodzice nadzorują poprawne wykonanie zadania)
  5. Zabawa „Tropimy ślady” – nauczycielka zaczyna rymowanką „Abra-kadabra, iwi-miwi, wszyscy Indianie to myśliwi”. Dzieci podzielone na zespoły odszukują konkretny, opisany słownie ślad zwierzęcia do pary.
  6. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zaklinanie deszczu” – dz. i rodzice wykonują ruchy za nauczycielką oraz powtarzają jej słowa „Abra-kadabra-acy-katr niech przybędzie wielki wiatr”, „Abra-kadabra-niedźwiedź-leszcz niech przybędzie wielki deszcz”. Potem nauczycielka mówi dzieciom, że Indianie, kiedy chcieli się przekonać o tym, czy przywoływane przez nie zjawiska nadejdą, przykładali głowę do ziemi i słuchali odgłosów płynących z natury i ziemi.. Dzieci z rodzicami przykładają uszy do podłogi i zamykają oczy. Nauczycielka spryskuje ich wodą ze spryskiwacza.
  7. Zabawa plastyczna z rodzicami – dzieci z rodzicami wykonują indiański pióropusz wykorzystując dostępne materiały.
  8. Ewaluacja zajęć – dzieci, którym podobały się zajęcia wykonują indiański okrzyk



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: