Cele:
- dz. w skupieniu wysłucha opowiadania, ilustrując je ruchem;
- dz. globalnie odczyta swoje imię;
- dz. dokona syntezy i analizy sylabowej wykorzystywanych w zabawie wyrazów;
- dz. złoży obrazek z części
- dz. wykona pracę plastyczną wspólnie z rodzicem
Metody:
- słowna: rozmowa, objaśnienia, instrukcje
- oglądowa: wykorzystanie ilustracji, napisów, obserwacja
- czynna: zadań stawianych dzieciom do wykonania
Formy zajęć: grupowa, zespołowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: płyta cd z nagraniem indiańskiej muzyki, obrazki przedstawiające Indian i ich atrybuty, koperty z imionami dzieci, obrazki pocięte na części, sznurowadła, wydrukowane i opisane ślady zwierząt, wydrukowane i opisane zwierzęta, pióropusze dla nauczycielek, kolorowe pióra, kolorowy papier do wykonania prac plastycznych (pióropuszy dla dzieci)
Przebieg:
- Zabawa naśladowcza – wprowadzenie do tematu (opowiadania nauczycielki o Indianach z plemienia Tiki-Taka) – dz. siedzą po turecku w kole, za nimi rodzice, przy dźwiękach indiańskiej muzyki wykonują odpowiednie ruchy, ilustrując opowiadanie
- Zabawa z wykorzystaniem elementów metody I. Majchrzak „Wizytówki” oraz syntezy sylabowej – dz. wywołane przez nauczycielkę (która sylabizuje ich imiona) szukają kopert ze swoimi imionami, układają obrazek w całość (Indianin, bizon, totem, łuk, tipi)
- „Indiańskie imiona” – dzieci z pomocą rodziców wymyślają sobie indiańskie imiona, dzielą je na sylaby i jednocześnie wyklaskują, witają się z pozostałymi przedstawiając się i wypowiadając na końcu indiańskie HOUK
- Zabawa ruchowa z wykorzystaniem sznurowadeł – przy dźwiękach muzyki dz. z rodzicami tańczą indiański taniec, na przerwę w muzyce dzieci starają się nadać odpowiedni kształt sznurowadłu np. I jak Indianie, S jak sokole, O jak Oko (dz. starają się same wskazać pierwszą literę wyrazu wypowiedzianego przez nauczycielkę, rodzice nadzorują poprawne wykonanie zadania)
- Zabawa „Tropimy ślady” – nauczycielka zaczyna rymowanką „Abra-kadabra, iwi-miwi, wszyscy Indianie to myśliwi”. Dzieci podzielone na zespoły odszukują konkretny, opisany słownie ślad zwierzęcia do pary.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zaklinanie deszczu” – dz. i rodzice wykonują ruchy za nauczycielką oraz powtarzają jej słowa „Abra-kadabra-acy-katr niech przybędzie wielki wiatr”, „Abra-kadabra-niedźwiedź-leszcz niech przybędzie wielki deszcz”. Potem nauczycielka mówi dzieciom, że Indianie, kiedy chcieli się przekonać o tym, czy przywoływane przez nie zjawiska nadejdą, przykładali głowę do ziemi i słuchali odgłosów płynących z natury i ziemi.. Dzieci z rodzicami przykładają uszy do podłogi i zamykają oczy. Nauczycielka spryskuje ich wodą ze spryskiwacza.
- Zabawa plastyczna z rodzicami – dzieci z rodzicami wykonują indiański pióropusz wykorzystując dostępne materiały.
- Ewaluacja zajęć – dzieci, którym podobały się zajęcia wykonują indiański okrzyk