Scenariusz zajęć otwartych z rodzicami – „Zabawy matematyczne z rodzicami”

Cele ogólne:

  • Kształtowanie umiejętności liczenia
  • Integracja rodziców dzieci i nauczycielek

Cele szczegółowe:

dziecko:

  • potrafi liczyć 10 przedmiotów i więcej
  • określa za pomocą liczebników porządkowych miejsce przedmiotu
  • pokonuje trudności podczas rozwiązywania zadania
  • współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań

Metody:

  • podające (przyswajanie)
  • praktyczne (działanie)
  • czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń, metoda kierowana własna działalnością dziecka
  • percepcyjne – obserwacji i pokazu, przykładu
  • słowne – rozmowa, sposoby społecznego porozumiewania się, swobodne wypowiedzi dzieci
  • ekspresji ruchowej
  • metoda dobrego startu M. Bogdanowicz
  • pedagogika zabawy

Formy pracy:

  • zabawa
  • obserwacja i pokaz
  • działanie
  • przekaz słowny

Forma organizacji:

  • grupowa
  • zespołowa
  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • emblematy z liczbami od 1 do 6
  • polecenia z kartkami
  • kostka do gry
  • tamburyno, kołatka
  • płyta CD
  • emblematy z liczbami od 1 do 25
  • kartki z poleceniami
  • karta pracy

Przebieg zajęć:

Powitanie w kręgu, przywitanie rodziców.

Wspólny pląs z rodzicami „Dwóm tańczyć się zachciało”.

Zabawa „Masażyk na poprawienie nastroju” (zabawa włoska w opracowaniu M. Bogdanowicz).

Rodzice z dziećmi dobierają się parami, siadają jedno za drugim (najpierw rodzic z dzieckiem, potem dziecko za rodzicem) i wykonują palcami na plecach partnera czynności, o których mówi i pokazuje nauczyciel. Nauczyciel opisuje czynności, jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:

  • sypiemy mąkę – przebiera opuszkami palców obu dłoni na plecach partnera,
  • zgarniamy ja – brzegami obu dłoni wykonuje na plecach ruchy zgarniające,
  • lejemy oliwę – rysuje palcem falistą linię, począwszy od karku, aż do dolnej części pleców
  • dodajemy szczyptę soli, no może dwie, trzy – lekko, kilka razy, szczypie w plecy
  • wyrabiamy ciasto – lekko ugniata plecy
  • wałkujemy – porusza dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół pleców,
  • wygładzamy placek – głaszcze plecy
  • na wierzchy kładziemy pomidory – delikatnie stuka w plecy dłońmi złożonymi w miseczki,
  • krążki cebuli, oliwki – naciska palcem w kilku miejscach
  • posypujemy serem i… – szybko muska po plecach opuszkami palców obu dłoni
  • buch! do pieca! – przytula się do pleców dziecka,
  • wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla dziadka… –
  • naśladuje krojenie, przesuwając po plecach brzegiem dłoni
  • dla ciebie…, dla… – dziecko wymyśla, dla kogo będą jeszcze kawałki pizzy,
  • a teraz polewamy keczupem – kreśli palcem linię z pętlami
  • i… zjadamy, mniam, mniam, mniam – naśladuje gryzienie, chwytając plecy dłońmi.

Zabawa matematyczno – ruchowa – „Losowanie” – dzieci poruszają się w rytm muzyki razem z rodzicami. Na przerwie wykonują polecenia zapisane na kartkach zgodnie z układem oczek na kostce.

1 – „dzieci siadają skrzyżnie”, „wiatraczki obracają się”; „dzieci staja pojedynczo i

podskakują”

2 – „stajemy parami i podskakujemy”, haczyki (dzieci w parach obracają się), dzieci z

rodzicami tańczą parami, rodzic robi mostek, a dziecko przechodzi pod nim

3 – „stajemy trójkami i tworzymy z siebie trójkąty”, „kładziemy się na podłodze i tworzymy

trójkąty”; dzieci dobierają się trójkami – dwoje dzieci tworzy mostek, jedno dziecko

przechodzi pod nim

4 – „kładziemy dłonie na ramionach kolegów stojąc w grupach 4 – osobowych”, „tworzymy

gwiazdkę w zespołach 4 – osobowych”; dzieci tańczą w kole 4 – osobowym (troje dzieci

tworzy mostek, jedno przechodzi pod nim)

5 -„tworzymy zespoły 5 – osobowe i ustawiamy się wg. wzrostu od największego do

najmniejszego”, „tworzymy zespoły 5 – osobowe i ustawiamy się od najmniejszego do

największego”; dzieci tańczą w kole 5 – osobowym (pięcioro dzieci tworzy mostek, a

jedno przechodzi pod nim).

6 – „węże 6 – osobowe poruszają się w rytm muzyki”, „troje dzieci siada skrzyżnie na

podłodze trzymając się za ręce, pozostałe stają za ich plecami i kładą ręce na ramionach

dzieci siedzących”; dzieci tańczą w kole 6 – osobowym (pięcioro dzieci tworzy mostek, a

jedno przechodzi pod nim).

Zabawa matematyczno – ruchowa – „Słyszymy i liczymy” – dzieci z rodzicami tworzą węża. Nauczyciel wyjaśnia, że na dźwięk tamburyna przesuwają się do przodu tyle kroków – ile usłyszą dźwięków, a po usłyszeniu kołatki przesuwają się do tyłu tyle ile usłyszą.

Zabawa matematyczno – ruchowa – „Matematyczna musztra” (tylko dla dzieci, rodzice pomagają w zabawie)- dzieci otrzymują karki z emblematami liczb, poruszają się w rytm muzyki. Na przerwę nauczyciel czyta polecenia:


  • „Liczby mniejsze od pięciu podnoszą ręce”;
  • „Ustawiamy się od największej liczby do najmniejszej”,
  • „Ustawiamy się od najmniejszej liczby do największej”,
  • „Liczby większe od 6 podnoszą ręce do góry”,
  • „Liczby mniejsze od 8 skaczą pajacyki”,
  • „Liczby większe od 3 robią przysiady” itp.

Karta pracy – kontynuowanie serii wg. podanego kodu; zaznaczanie dzieci (pierwsze, piąte i dziewiąte).

Wspólna zabawa z rodzicami przy piosence pt: „Głowa, ramiona, kolana, pięty”.

Pożegnanie – „Promyczek”, podziękowanie rodzicom za zabawę.

Przedszkole Miejskie nr 138 w Łodzi

Opracowała: Beata Szelągowska – Stypik



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: