Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności liczenia
- Integracja rodziców dzieci i nauczycielek
Cele szczegółowe:
dziecko:
- potrafi liczyć 10 przedmiotów i więcej
- określa za pomocą liczebników porządkowych miejsce przedmiotu
- pokonuje trudności podczas rozwiązywania zadania
- współpracuje i współdziała podczas wykonywania zadań
Metody:
- podające (przyswajanie)
- praktyczne (działanie)
- czynne – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń, metoda kierowana własna działalnością dziecka
- percepcyjne – obserwacji i pokazu, przykładu
- słowne – rozmowa, sposoby społecznego porozumiewania się, swobodne wypowiedzi dzieci
- ekspresji ruchowej
- metoda dobrego startu M. Bogdanowicz
- pedagogika zabawy
Formy pracy:
- zabawa
- obserwacja i pokaz
- działanie
- przekaz słowny
Forma organizacji:
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
- emblematy z liczbami od 1 do 6
- polecenia z kartkami
- kostka do gry
- tamburyno, kołatka
- płyta CD
- emblematy z liczbami od 1 do 25
- kartki z poleceniami
- karta pracy
Przebieg zajęć:
Powitanie w kręgu, przywitanie rodziców.
Wspólny pląs z rodzicami „Dwóm tańczyć się zachciało”.
Zabawa „Masażyk na poprawienie nastroju” (zabawa włoska w opracowaniu M. Bogdanowicz).
Rodzice z dziećmi dobierają się parami, siadają jedno za drugim (najpierw rodzic z dzieckiem, potem dziecko za rodzicem) i wykonują palcami na plecach partnera czynności, o których mówi i pokazuje nauczyciel. Nauczyciel opisuje czynności, jakie wykonuje się przy pieczeniu pizzy:
- sypiemy mąkę – przebiera opuszkami palców obu dłoni na plecach partnera,
- zgarniamy ja – brzegami obu dłoni wykonuje na plecach ruchy zgarniające,
- lejemy oliwę – rysuje palcem falistą linię, począwszy od karku, aż do dolnej części pleców
- dodajemy szczyptę soli, no może dwie, trzy – lekko, kilka razy, szczypie w plecy
- wyrabiamy ciasto – lekko ugniata plecy
- wałkujemy – porusza dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół pleców,
- wygładzamy placek – głaszcze plecy
- na wierzchy kładziemy pomidory – delikatnie stuka w plecy dłońmi złożonymi w miseczki,
- krążki cebuli, oliwki – naciska palcem w kilku miejscach
- posypujemy serem i… – szybko muska po plecach opuszkami palców obu dłoni
- buch! do pieca! – przytula się do pleców dziecka,
- wyjmujemy i kroimy dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla dziadka… –
- naśladuje krojenie, przesuwając po plecach brzegiem dłoni
- dla ciebie…, dla… – dziecko wymyśla, dla kogo będą jeszcze kawałki pizzy,
- a teraz polewamy keczupem – kreśli palcem linię z pętlami
- i… zjadamy, mniam, mniam, mniam – naśladuje gryzienie, chwytając plecy dłońmi.
Zabawa matematyczno – ruchowa – „Losowanie” – dzieci poruszają się w rytm muzyki razem z rodzicami. Na przerwie wykonują polecenia zapisane na kartkach zgodnie z układem oczek na kostce.
1 – „dzieci siadają skrzyżnie”, „wiatraczki obracają się”; „dzieci staja pojedynczo i
podskakują”
2 – „stajemy parami i podskakujemy”, haczyki (dzieci w parach obracają się), dzieci z
rodzicami tańczą parami, rodzic robi mostek, a dziecko przechodzi pod nim
3 – „stajemy trójkami i tworzymy z siebie trójkąty”, „kładziemy się na podłodze i tworzymy
trójkąty”; dzieci dobierają się trójkami – dwoje dzieci tworzy mostek, jedno dziecko
przechodzi pod nim
4 – „kładziemy dłonie na ramionach kolegów stojąc w grupach 4 – osobowych”, „tworzymy
gwiazdkę w zespołach 4 – osobowych”; dzieci tańczą w kole 4 – osobowym (troje dzieci
tworzy mostek, jedno przechodzi pod nim)
5 -„tworzymy zespoły 5 – osobowe i ustawiamy się wg. wzrostu od największego do
najmniejszego”, „tworzymy zespoły 5 – osobowe i ustawiamy się od najmniejszego do
największego”; dzieci tańczą w kole 5 – osobowym (pięcioro dzieci tworzy mostek, a
jedno przechodzi pod nim).
6 – „węże 6 – osobowe poruszają się w rytm muzyki”, „troje dzieci siada skrzyżnie na
podłodze trzymając się za ręce, pozostałe stają za ich plecami i kładą ręce na ramionach
dzieci siedzących”; dzieci tańczą w kole 6 – osobowym (pięcioro dzieci tworzy mostek, a
jedno przechodzi pod nim).
Zabawa matematyczno – ruchowa – „Słyszymy i liczymy” – dzieci z rodzicami tworzą węża. Nauczyciel wyjaśnia, że na dźwięk tamburyna przesuwają się do przodu tyle kroków – ile usłyszą dźwięków, a po usłyszeniu kołatki przesuwają się do tyłu tyle ile usłyszą.
Zabawa matematyczno – ruchowa – „Matematyczna musztra” (tylko dla dzieci, rodzice pomagają w zabawie)- dzieci otrzymują karki z emblematami liczb, poruszają się w rytm muzyki. Na przerwę nauczyciel czyta polecenia:
- „Liczby mniejsze od pięciu podnoszą ręce”;
- „Ustawiamy się od największej liczby do najmniejszej”,
- „Ustawiamy się od najmniejszej liczby do największej”,
- „Liczby większe od 6 podnoszą ręce do góry”,
- „Liczby mniejsze od 8 skaczą pajacyki”,
- „Liczby większe od 3 robią przysiady” itp.
Karta pracy – kontynuowanie serii wg. podanego kodu; zaznaczanie dzieci (pierwsze, piąte i dziewiąte).
Wspólna zabawa z rodzicami przy piosence pt: „Głowa, ramiona, kolana, pięty”.
Pożegnanie – „Promyczek”, podziękowanie rodzicom za zabawę.
Przedszkole Miejskie nr 138 w Łodzi
Opracowała: Beata Szelągowska – Stypik