TEMAT: Portret misia.
CEL GŁÓWNY:
· poznanie historii pluszowego misia
· zapoznanie z techniką malowania na płótnie
CELE OPERACYJNE:
– dziecko zna historię powstania pluszowego misia
– zna znaczenie terminu portret
– potrafi odróżnić portret od innych obrazów(np. pejzażu)
– potrafi wymienić przedmioty potrzebne malarzowi do wykonania dzieła: sztaluga, pędzle, płótno, paleta
– wie do czego te przedmioty służą
– potrafi namalować portret misia na płótnie
METODY:
– słowna
– percepcyjna
– czynna
FORMY: indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: opowiadanie- „Historia Pluszowego Misia”, sztaluga, paleta, pędzle, farby, płótno, portrety, obrazy, ramki z płótnem do malowania, czasopisma „Wielcy malarze”
PRZEBIEG:
- Wprowadzenie do tematu zajęć poprzez oglądanie maskotki misia. Opisywanie przez dzieci jego wyglądu. Zapoznanie z historią „Pluszowego Misia”- uważne słuchanie opowiadania nauczycielki.
2. Wprowadzanie nowego pojęcia: portret- wyjaśnienie jego znaczenia. Oglądanie portretów namalowanych przez malarzy w czasopismach „Wielcy malarze”, wyszukiwanie portretów. Odróżnianie portretów od innych obrazów.
Portret- obraz lub fotografia przedstawiająca osobę lub postać od pasa w górę, z uwzględnieniem jej charakterystycznych cech w wyglądzie a także charakteru
3. Oglądanie przedmiotów niezbędnych w pracy malarza (sztaluga, pędzle, płótno, paleta, farby). Szkicowanie i malowanie farbami porteru ulubionego misia. Dobieranie odpowiednich kolorów farb. Ogłoszenie konkursu na najładniejszy portret misia.
4. Prezentacja wytworów dzieci na holu przedszkola. Wyłonienie najładniejszych portretów przez dzieci i nauczycielki. Wręczenie nagród.
Opracowała: Iwona Paniczko