Scenariusz zajęc otwartych “Witamy gościa w przedszkolu”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH

TEMAT KOMPLEKSOWY: „Witamy gościa w przedszkolu”

DATA: 01.12.2011r.

GRUPA WIEKOWA: 3- latki

BLOK TEMATYCZNY: „Kochamy nasze domowe zwierzaki”

„Witamy gościa w przedszkolu” – zapoznanie z żywym zwierzątkiem przyniesionym z domu, z jego wyglądem oraz ze sposobem odżywiania. Uświadamianie dzieciom, że posiadanie zwierzątka wiąże się z wielką odpowiedzialnością i pracą, której nie można zaniedbać. Rozwiązywanie zagadki słownej, rozwijanie orientacji w przestrzeni, zabawy plastyczne i ruchowe. / P.P. 3.3, 6.3, 12.2, 12.3, 13.1, 13.4/

CELE GŁÓWNE

  • Kształtowanie wrażliwości u dziecka poprzez obcowanie z żółwiem
  • Zapoznanie z wyglądem, sposobem odżywiania i zwyczajami żółwia
  • Nabywanie opiekuńczego stosunku do zwierząt, uświadomienie dzieci o konieczności dbania o zwierzęta

CELE OPERACYJNE

Dziecko:

  • Potrafi ustawić się w pociąg
  • Określa położenie przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, na, za
  • Posługuje się liczebnikami głównymi do trzech
  • Poznaje i naśladuje sposób poruszania się żółwia
  • Wyrabia umiejętność obserwowania
  • Wie jak wygląda żółw, czym się odżywia, jak się porusza, jak się nim opiekować
  • Wypowiada się na temat poznanego zwierzątka znajduje go na sylwecie
  • Potrafi w ciszy i skupieniu słuchać nauczycielki
  • Wykonuje czynności zgodnie z poleceniami nauczycielki
  • Obdarza uwagą inne dzieci i nauczycielkę, zwraca się do nich grzecznie, pyta o nie zrozumiałe fakty
  • Stara się odpowiedzieć na zadane pytanie przez podniesienie ręki
  • Potrafi wykorzystać różne elementy, aby stworzyć z nich pracę plastyczną: łupina orzecha, plastelina, szablon żółwia.
  • Potrafi ugniatać plastelinę przez co rozwija sprawność manualną palców
  • Chętnie i zgodnie uczestniczy w zabawach ruchowych i dydaktycznych
  • Reaguje na przerwę w grze na instrumencie (bębenek)
  • Rozpoznaje i nazywa przybyłe do przedszkola zwierzę
  • Wykazuje dużo zadowolenia z samodzielnie wykonanych czynności
  • Rozwiązuje zagadkę słowną
  • Przestrzega reguł obowiązujących w grupie
  • Bawi się zgodnie podczas zabawy ruchowej
  • Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu

METODY:

-czynna

-słowna

-oglądowa

-praktyczna

FORMY PRACY:

– z całą grupą

– indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

-żywy żółw w miseczce, pokarm dla żółwia;  

sylwety żółwi: duże, małe, sylweta fotela;

-pudełka z kaszą, cukrem, papierkami, ryżem;

-magnetofon;

-płyta CD „Każdy jest inny”,

-płyta CD C. Sain – Sansa „Karnawał zwierząt”;

-pudełko dla wykonanych przez dzieci żółwi;

-łupinki orzecha dla każdego dziecka, plastelina, szablon żółwia;

-karton przypominający akwarium dla żółwia

-emblematy dla każdego dziecka;

-bęben;

-maskotki.


PRZEBIEG ZAJĘC PLANOWANYCH:

1.     „Każdy jest inny”- powitanie Pani Dyrektor, rodziców oraz dzieci piosenką integracyjną. /PP 8.1/

Nauczycielka prosi dzieci o utworzenie jednego dużego koła, włącza muzykę i razem z dziećmi ilustruje treść refrenu piosenki, z kolei do zwrotki dzieci z pomocą nauczycielki same wymyślają ruch.

Bardzo was proszę o zrobienie pięknego koła, a teraz zaśpiewamy piosenkę na powitanie. Śpiew piosenki.

2.     „Co to za zwierzę?”- rozwiązywanie zagadki /PP 3.3/

Pięknie się już przywitaliśmy, a teraz bardzo was proszę, abyście usiedli w kółeczku i posłuchali co dzisiaj będzie się w naszej sali działo. W naszej zabawie będzie uczestniczyć pewne zwierzątko, a jakie? Za chwileczkę zobaczycie. Bardzo was proszę, abyście pomogli mi je odszukać. Posłuchajcie zagadki i spróbujcie odgadnąć, jakie zwierze będzie uczestniczyło w naszej zabawie.

Rozwiązywanie zagadki czytanej przez nauczycielkę:

Chodzi powoli, trochę ociężale,

na grzbiecie nosi swoje mieszkanie”.

„Choć ma pancerz, to nie wojuje, choć

ma cztery nogi – wolno spaceruje” (żółw)

Kto już zna odpowiedź? Spróbujcie je odnaleźć na tablicy.

(nauczycielka odkrywa dwa zwierzątka żółwia i myszkę)

Bardzo pięknie zgadliście.

A teraz spróbujcie odszukać na tablicy panią żółwiową dla naszego żółwia.

(nauczycielka odkrywa kolejne dwa zwierzątka ślimaka i panią żółwiową)

Ślicznie.

3.    „Gdzie jest żółw?”- zab. dydaktyczna z  wykorzystaniem sylwety żółwia i fotela, rozwijanie orientacji w przestrzeni, wdrażanie do posługiwania się pojęciami: na, pod, obok, za. /PP 13.1, 13.4/

Nauczycielka przypina na tablice fotel i mówi dzieciom, że te żółwie bardzo lubią bawić się w chowanego. Dlatego dzieci muszą zamknąć oczy i położyć głowy na kolana, aby żółw mógł się dobrze schować. Następnie wskazane przez nauczycielkę dzieci odgadują gdzie ukrył się żółw używając prawidłowych określeń: na fotelu, obok fotelu, pod fotelem, za fotelem.

A teraz popatrzcie się na tablice, kto mi powie co ja tu przypięłam?

Tak to jest fotel, nasz żółw bardzo lubi bawić się w chowanego dlatego poprosił mnie abyście i wy pobawiły się razem z nim i spróbowali go odnaleźć. Chcecie się pobawić w chowanego z żółwiem?

Więc proszę was teraz, aby każdy z was położył głowę na kolanka i zamknął oczka, aby nasz żółw mógł po cichutku znaleźć dobrą kryjówkę.

Czy wszystkie oczka są zamknięte? To teraz spróbujcie razem ze mną policzyć do trzech i dopiero wtedy będziemy mogli otworzyć oczka.  

Jeden, dwa, trzy. Otwieramy oczka.

Poproszę teraz, aby dzieci, które widzą gdzie schował się żółw podniosły ręce do góry a ja wybiorę dziecko, które wskaże jego kryjówkę.

Znowu zamykamy oczka, kładziemy głowy na kolana i liczymy do trzech, uwaga

Jeden, dwa, trzy

I jeszcze raz nasz żółw chce się schować więc szybciutko zamykamy oczka, kładziemy głowy na kolana i liczymy: jeden, dwa, trzy, itd.

Następnie nauczycielka prosi dzieci, aby ustawiły się w pociąg i ruszyły z nią szukać jeszcze trzech ukrytych żółwi w sali. Jadąc przez salę spotykają 4 pojemni, gdzie  każdy wypełniony jest czymś innym (ryżem, cukrem, papierkami, kredkami).  Wybrane dzieci przez nauczycielkę poszukują w pojemnikach ukryte zwierzątka.

A teraz drogie dzieci posłuchajcie: kilka dzieci – małych żółwiątek schowało się w naszej sali w różnych pojemniczkach, pomożemy pani żółwiowej odnaleźć dzieci?

To zapraszam do pociągu i ruszamy w drogę.

Zatrzymujemy się przy pierwszym pudełku, wybiorę teraz chętne dziecko, które poszuka w tym pudełku czy nie schował się przypadkiem tu żółw?

Mamy już jednego małego żółwia więc wsiadamy znowu do pociągu i jedziemy szukać kolejnego żółwia. Widzę już kolejne pudełko, zatrzymujemy się i szukamy kolejnego schowanego żółwia. /itd./

Po wyjęciu i znalezieniu wszystkich żółwi siadają przed tablica i przeliczają ile mama miała dzieci.

A teraz jak już mamy wszystkie małe żółwiki usiądźcie przed tablicą i policzcie razem ze mną i mamą panią żółwiową ile jest dzieci.

4.     „Witamy żółwia w przedszkolu”- zapoznanie z żywym zwierzątkiem przyniesionym z domu /PP 1.1, 6.3, 12.2, 12.3/

Mam do was prośbę, abyście jeszcze raz położyli głowę na kolana i zamknęli oczy a teraz razem ze mną policzcie do trzech, a wtedy pojawi się dla was niespodzianka. Uwaga zaczynamy liczyć: jeden, dwa, trzy i otwieramy oczy.

Powiedzcie mi:

– Kto nas dziś odwiedził?

– Przyjrzyjcie się uważnie naszemu gościowi i powiedzcie mi jak wygląda?

– Co nosi na grzbiecie? Czy ma: oczy, nos, uszy, łapy?

– Jakie zwierzątko tak jak żółw nosi ze sobą swój domek i porusza się powoli?

– Kto wie co lubią jeść żółwie?

– Gdzie mieszka nasz żółw?


– Jak żółw chodzi?

– Czy dzieci mogą same wyciągać żółwia z akwarium?

– Czy wolno żółwia podrzucać jak piłeczkę, ściskać, dręczyć, krzyczeć?

– Dlaczego nie?

Żółw i inne żywe zwierzątka nie są zabawką tylko żywym stworzeniem i możemy mu zrobić krzywdę, zniszczyć jego domek, nóżki.

-Czy może zrobić nam krzywdę? /może ugryźć /

– Czy możemy bawić się z żółwiem?

Tak, ale ostrożnie żeby nie zrobić mu krzywdy

– Jak trzeba dbać o zwierzęta domowe?

Kto chce mieć zwierzątko domowe musi być bardzo odpowiedzialny, ponieważ trzeba się nim opiekować. My jesteśmy jeszcze mali więc w opiece nad zwierzątkiem na pewno pomogą wam mama i tata, ale musimy im przypomnieć o wymianie wody, karmieniu żeby nie był głodny, możemy z pomocą rodziców podgrzać mu wodę.

– Popatrzcie teraz cichutko jak żółw potrafi pływać w wodzie, a jak chodzi po podłodze? Usiądźcie w dwóch rzędach, zrobimy taki specjalny tor dla naszego żółwia, aby mógł sobie spokojnie spacerować.

– A teraz spróbujemy naszego żółwia nakarmić, ale musicie być bardzo cichutko żeby się nie wystraszył, popatrzcie jak zjada karmę nasz żółw.

– Czy podoba się wam takie zwierzątko?

-Kto jest bardzo odważny i chciałby pogłaskać naszego żółwia na pożegnanie

Nauczycielka odkłada żółwia do miseczki.

5.      „Spacer żółwi”- zab. ruchowa z elem. czworakowania, reagowanie na przerwę w muzyce. /PP 5.4/

Uwaga, uwaga musimy troszeczkę naszemu gościowi dać odpocząć więc pokażmy mu jak my potrafimy poruszać się jak żółw. U stawcie się teraz wszyscy na końcu sali (na czworakach) tak jak chodzi żółw. Każdy z was dostanie teraz ode mnie znaczek żółwia i spróbujmy przypomnieć sobie, że nasz gość chodzi bardzo wolno więc i my w tej zabawie postaramy się poruszać wolno jak on, ale tylko gdy będę grała na bębenku, gdy przestanę grac wy będziecie musieli jak najszybciej schować się do swoich domków zwijając się w kłębuszek. Możemy zacząć zabawę?

Zabawę powtarzamy.

6.     „Domki dla żółwi”- praca plastyczna, wykonanie żółwia z pomocą łupinki z orzecha i plasteliny. /PP 9.2, 10.1, 2.5/

Usiądźcie przed tablicą w siadzie skrzyżnym, plecy proste a teraz posłuchajcie.

Popatrzcie się co ja trzymam w ręce? Kto wie co to jest? Tak to jest łupinka z orzecha to będzie nasz domek dla naszego żółwia. A tu mam żółwia ale bez domku. Spróbujmy wykonać takiego żółwia z pomocą plasteliny tak aby nasz żółw miał gdzie mieszkać. Popatrzcie się jak to zrobimy.

Nauczycielka pokazuje dzieciom jak wykonać żółwia z łupinki z orzecha i plasteliny. Pokazuje im także miejsce w którym wszystkie gotowe żółwie będą sobie mieszkały. (kartonowe pudełko)

Wykonanie pracy przez dzieci, ugniatanie plasteliny, rozgrzewanie w rękach, łączenie plasteliny z łupinką orzecha. Wystawka prac, sprzątanie po skończonej pracy, zasuwanie krzesełka.

7.     „O czym marzy moje zwierzątko”- zab. relaksacyjna do muzyki C. Sain – Sansa „Karnawał zwierząt” z wykorzystaniem przedszkolnych maskotek do głaskania, przytulania, wyciszenie organizmu. /PP 8.4/

Nauczycielka zaprasza dzieci które skończyły swoje żółwie do wybrania maskotki i położenia się razem z nią na dywanie, głaskanie jej, przytulanie, usypianie.

8.     Zakończenie zajęć podziękowanie dzieciom za piękna zabawę, pożegnanie gościa piosenką  „Jestem sobie przedszkolaczek”. /PP 8.1/

Opracowała Aneta Sz.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: