Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Opracowała Katarzyna Kryjom

Temat ogólny: Dary jesieni.

Temat dnia: Jesień daje nam owoce i warzywa.

Cele:

ogólne:

  • Doskonalenie wiadomości o warzywach i owocach
  • Doskonalenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów
  • Wdrażanie i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas przygotowywania posiłków oraz przed spożywaniem warzyw i owoców
  • Integracja rodziców i dzieci
  • Zachęcanie do współdziałania w zabawie

 

szczegółowe:

dziecko:

  • Wymienia pory roku, wie, jaka jest aktualna pora roku
  • Określa oznaki jesieni
  • Rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa
  • Rozróżnia gatunki owoców i warzyw
  • Wypowiada się pełnymi zdaniami
  • Zna ich smak, kształt, kolor, wielkość
  • Segreguje zbiory według wybranego kryterium
  • Doskonali sprawności umysłowe: analizy, syntezy, porównania
  • Ilustruje ruchem opowiadanie N.
  • Dzieli wyrazy na sylaby, określa ich liczbę w wyrazie, próbuje podzielić wyrazy na głoski
  • Rozpoznaje owoce po dotyku i węchu.
  • Rozumie znaczenie jedzenia owoców i warzyw dla zachowania zdrowia
  • Rozwija narządy zmysłów w toku prowadzonych zabaw i ćwiczeń
  • Zna etapy przygotowania sałatki owocowej
  • Bezpiecznie posługuje się nożem
  • Zwraca uwagę na higienę i estetykę podczas przygotowywania sałatki.
  • Rozwija logiczne myślenie podczas rozwiązywania zagadek słownych
  • Aktywnie uczestniczy w zajęciach
  • Przestrzega reguł zabawy

 

Metoda: słowna, opowieści ruchowej, praktycznego działania.

Forma: zbiorowa, indywidualna, grupowa.

Pomoce: owoce i warzywa sztuczne, owoce z ogrodu, zagadki, kartoniki z napisami „owoce, warzywa”, koszyczki, odtwarzacz CD, płyty z nagraniami piosenek i zabaw ruchowych, nieprzeźroczysty worek, przybory do wykonania sałatki owocowej: deska, fartuszek, ręcznik kuchenny, miseczka, nożyk, łyżeczka, bita śmietana, cukier, zagadki o owocach i warzywach, chustka do przewiązania oczu.

 

 

Przebieg zajęcia:

  1. Powitanie gości – rodziców i panią dyrektor przez nauczycielkę.
  2. Zabawa ruchowa przy piosence „Dzień dobry”.
  3. Utrwalenie poznanych piosenek i wierszyków, w tym piosenki pt. „Owocowe przysmaki”. Improwizowanie ruchem i gestem treści utworów.
  4. Rozmowa o jesieni. Nauczycielka pyta dzieci, jaka jest teraz pora roku, po czym ją poznajemy – oznaki jesieni.
  5. Tworzenie zbiorów owoców i warzyw. Dzieci siadają w kręgu. Nauczycielka rozkłada na środku owoce i warzywa oraz 2 koszyczki. Każde dziecko bierze owoc lub warzywo, określa jego smak, kształt, kolor, wielkość, następnie wkłada do odpowiedniego koszyczka.
  6. Przeliczenie warzyw i owoców w koszyczkach, określenie, w którym koszyczku jest więcej elementów, a w którym mniej.
  7. Zabawa ruchowa „Praca w ogrodzie”. N. opowiada dzieciom historyjkę. Zadaniem dzieci jest ruchowa ilustracja opowiadania.

Wiosną słoneczko zaczęło mocniej przygrzewać. (dzieci pokazują słoneczko). Czasami padał drobny deszczyk (dz. uderzają lekko o podłogę), czasami wiał lekki wiaterek (dz. poruszają lekko uniesionymi ramionami). Pan ogrodnik przyszedł do ogrodu, skopał i zagrabił grządki (dz. naśladują kopanie i grabienie). Później zasiał na grządkach różne warzywa: marchewkę, pietruszkę, groch (dz. naśladują sianie warzyw) oraz obserwował kwitnące drzewa owocowe: jabłonie, grusze śliwy (dzieci naśladują obserwowanie drzew). Często chodził do ogrodu, by sprawdzić, czy warzywa dobrze rosną (dz. spacerują i przyglądają się grządkom), podlewał i wyrywał chwasty. Bardzo się cieszył, że owoce na drzewach owocowych pięknie dojrzewają (dzieci się uśmiechają). Jesienią, gdy warzywa już wyrosły i dojrzały, przyniósł wielki kosz, zebrał warzywa i zaniósł do spiżarni (dz. naśladują wyrywanie marchewek, zbieranie pomidorów, dźwiganie wielkiego kosza). Owoce zerwał z drzew owocowych do drugiego kosza i zrobił z nich dżemy, kompoty oraz konfitury (dzieci naśladują dźwiganie kosza z owocami oraz prace przy przetworach). Przez całą zimę ogrodnik będzie jadł i cieszył się smakiem owoców i warzyw(dz. Naśladują jedzenie owoców i warzyw).

  1. Zabawa „Budujemy mosty”. Zatrzymane dziecko dzieli wskazany przez nauczyciela owoc lub warzywo na sylaby, określa liczbę sylab w wyrazie. Próbuje podzielić wyraz na głoski.
  2. „Czarodziejski worek” – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie owoców po dotyku, węchu.
  3. „Sałatka owocowa” – wykonanie sałatki owocowej wspólnie z rodzicami, zwracanie uwagi na mycie rąk, owoców oraz bezpieczne posługiwanie się nożykiem.
  4. Uporządkowanie swoich miejsc pracy i mycie rąk, degustacja sałatek.
  5. Zagadki o owocach i warzywach – rozwiązywanie przez dzieci zagadek czytanych przez nauczyciela.
  6. „Masażyk relaksacyjny”. Rodzic masuje plecy dziecka zgodnie z opowiadaniem czytanym przez nauczycielkę.
  7. Ewaluacja – dzieci siedzą w kręgu i opowiadają, co im się najbardziej podobało na zajęciach.
  8. Zabawa ruchowa przy piosence „Pożegnanie”.
  9. Podziękowanie rodzicom i za przybycie i uczestnictwo w zajęciach.

 

 

 

 

Zagadki o warzywach

Ma gruby brzuszek i ogonek mały

Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały.

(burak)

 

Jakie warzywo, nawet niewielkie,

wyciśnie z oczu słoną kropelkę?

( cebula)

 

Taka jest z natury wścibska,

że nam z oczu łzy wyciska.

Od “C” nazwę swą zaczyna

Lecz to nie cytryna.

( cebula)

 

Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,

przerośnie ogrodniczkę.

Zdobi działki, ogródki,

w nazwie ma trzy nutki.

(fasola)

 

Zielone łódeczki,

a w łódkach kuleczki,

gdy się ugotują,

każdemu smakują.

(groch)

 

Mieszka na grzędzie,

Liściastą ma główkę.

Mama z niej zrobi

Pyszna surówkę.

( kapusta)

 

Okrągła głowa zielona

z soczystych liści złożona.

(kapusta)

 

Rośnie na polu, żółte kolby ma.

(kukurydza)

 

Dobra gotowana i dobra surowa,

choć nie pomarańcza,

jest pomarańczowa.

Kiedy za zielony

pochwycisz warkoczyk

i pociągniesz mocno,

wnet z ziemi wyskoczy.

(marchewka)

 

Latem w ogrodzie wyrósł zielony,

a zimą w beczce leży kiszony.

(ogórek)

 

Każdy odgadnie tę zagadkę,

ma biały korzeń i zieloną natkę.

(pietruszka)


 

Wyrosła na grządkach

czerwona kuleczka,

choć to smakołyczek,

to szczypie w języczek.

(rzodkiewka)

 

Rosną w ogródku,

bardzo się przydają.

Mamy je do zupy

i surówek dodają.

(warzywa)

 

Pod krzakiem w polu

rośnie ich wiele.

Najsmaczniejsze są jesienią

pieczone w popiele.

( ziemniaki)

 

Zagadki o owocach

Ma gruby brzuszek

i kolor żółto-zielony.

Będzie z niej w zimie

kompot wymarzony…

(gruszka)

 

Z grządki w ogródku

zrywamy je co rano,

Najlepiej nam smakują

z bitą śmietaną.

(truskawki)

 

Niedaleko od drzewa pada,

każdy je z ochotą zjada.

Okrąglutkie i rumiane,

na słoneczku dojrzewane. …

(jabłko)

 

Skórka fioletowa

a miąższ pod nią złoty.

Smakuje wybornie

wszyscy wiecie o tym….

(śliwka)

 

Ładnie pachną żółtą skórką,

kwaśny mają smak.

Zawierają witaminy,

wiemy, że to są…

(cytryny)

Czarne mamy buzie,

czarne nawet brody,

kiedy na deserek

zjadamy…

(jagody)

 

Czerwieni się ze wstydu.

Dojrzewa na słonku.

Wśród zielonych listków

wisi na ogonku.

(wiśnia)

 

Masaż relaksacyjny

„ Płynie, płynie rzeczka,

idzie pani na szpileczkach,

idzie słoń, idą słonie,

idzie koń, idą konie,

świecą dwa słoneczka,

płynie strumyk,

pada deszczyk

czujesz dreszczyk?”



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: