Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców dzieci 4-5 letnie

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
przeprowadzonych w grupie 4-5-latków

Temat: „W krainie jesieni”- zabawy dydaktyczne

Cele:
– Utrwalenie wiadomości na temat darów jesieni
– Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody i zmiany zachodzące w różnych porach roku
– Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
– Rozwijanie ekspresji słownej, samodzielnego myślenia,
– Poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie
– Zachęcanie do udziału w zajęciach wszystkich dzieci
– Rozwijanie analizy sylabowej
– Stymulowanie rozwoju myślenia, uwagi i pamięci
– Rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
– Integrowanie środowiska przedszkolnego i rodzinnego

Metody:
• Czynne (Aktywizujące)
• Słowne
• Oglądowe

Formy:
-zbiorowa
-indywidualna

Pomoce: płyty CD, magnetofon, tekst zagadki, wiersza, obrazki darów jesieni, plansza drzewa, ilustracje: mikroskopu, liścia w powiększeniu, jesieni, kora, liście, instrumenty: talerze, bębenki trójkąty, janczary, klawesy, grzechotki, opaski z emblematami, krążek

Przebieg zajęcia:

1. „Powitanie”- zabawa integracyjna
Powitanie poszczególnych części naszego ciała.
– ręka wita się z ręką, – kolano z kolanem, – łokieć z łokciem, – łokieć z kolanem
– kolano z uchem – stopa z kolanem – ręka z plecami – język z brodą

2. „Co to za pora roku?” – rozwiązanie zagadki-wprowadzenie do tematu zajęć.

„Co to za pani w złocie, czerwieni
sady maluje, lasy przemieni ?”

„Jak się nazywa ta pora roku,
co dywan z barwnych liści,
ściele nam wokół?”

3. „Dary jesieni” -promyczkowe uszeregowanie połączone ze słuchaniem wiersza

Drogą, polem i lasem
Idzie barwna Jesień
Niesie koszyk z darami
Co w tym koszu niesie?
Wietrzyk psotnik wnet przyleciał
I pomieszał dary
Które z sadu, które z lasu
Odgadnijcie sami?

Wiatr psotnik pomieszał owoce, warzywa, grzyby i liście. Każde dziecko wybiera jeden obrazek. Zadaniem dzieci jest posegregowanie obrazków darów jesieni wg własnych pomysłów, omówienie słoneczka- analiza sylabowa nazw darów jesieni.

4. „Deszczyk pada”- zabawa muzyczno- ruchowa z Pedagogiki Zabawy

5. „Dlaczego liście zmieniają kolor i opadają z drzew?”- „giełda pomysłów”
Poszukiwanie przez dzieci odpowiedzi na postawione pytanie. Zwrócenie uwagi na zgłaszanie się poprzez podnoszenie ręki.

6. „Dlaczego liście zmieniają kolor i opadają z drzew?”- opowiadanie nauczyciela wzbogacone ilustracjami i planszami
Nauczyciel opowiada o zielonych maszynach, które mieszkają w liściach. (Pokazuje dzieciom ilustracje liści zielonego, liścia w powiększeniu, mikroskopu) Mówi, że mogą one pracować tylko wiosną i latem- praca w zimie grozi ich zepsuciem. Dlatego drzewo rozkłada maszyny i chowa pod korą na czas zimy ( dzieci oglądają fragment kory)
I kiedy te zielone maszyny zostaną zabrane, liście zmieniają barwę, stają się kolorowe, pozostają w nich niewidoczne w lecie barwniki – pomarańczowe, żółte, czerwone, brązowe, złote.

7. „Deszczyk pada”- instrumentacja utworu przy użyciu instrumentów perkusyjnych.
Podział dzieci na zespoły, przyporządkowanie instrumentów; ustalenie reguł zabawy. Każdy instrument symbolizuje inne zjawisko atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni. Dzieci grają na instrumencie w sposób i w tempie podanym przez nauczyciela.

8. „Co by powiedziało drzewo, gdyby umiało mówić?”- projektowanie wyobraźni dzieci (graffiti)- odpowiadanie przez chętne dzieci. W razie kłopotów ze zrozumieniem zadania nakierunkowanie nauczyciela- co by powiedziało drzewo kwitnące, pokryte śniegiem, smagane przez wiatr itp.

9. „Jesienny pociąg”- zabawa ruchowa przy muzyce z rodzicami
Rozdanie dzieciom i rodzicom opasek na rękę z emblematami z darami jesieni.
Słuchanie piosenki. Jedna osoba jest maszynistą i prowadzi pociąg, pozostałe osoby to wagoniki, które muszą wsiąść do pociągu w odpowiednim momencie- podyktowanym tekstem piosenki i posiadanymi opaskami. Przypomnienie dzieciom zasad bezpieczeństwa.
1. wagon: liście, kasztany i żołędzie, 2. grzyby, warzywa, 3. owoce

10. Zakończenie zajęć- Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach, rodzicom za przybycie.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: