Scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli

Temat: Zabawy i rozmowy pod hasłem „ Do czego potrzebne są palce rąk”.

Grupa : dzieci 6- letnie

Opracowała i przeprowadziła: Izabela Bednarczyk, Szkoła Podstawowa nr. 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.

Cele:

Dziecko:

* Liczy w zakresie 5,
* Zna zapis cyfrowy liczby 5
* Rozumie, czym jest zmysł dotyku,
* Obrysowuje dłoń i zaznacza na niej wymyślone linie papilarne,
* Współdziała w zabawie.

Metody pracy: : pogadanka, rozmowa kierowana, pokaz, praktycznego działania, zabawowa.

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna jednolita.

Środki dydaktyczne: książka – „Szkoła sześciolatka”, worek wypełniony różnymi przedmiotami, kostki do gry z liczbami, płyta z piosenką „ Każda rączka”, lupa, kredki, kartki.

Przebieg zajęć:

1. Zabawy integrujące w kręgu :

– „Hej , witam Cię!”- Nauczyciel rozpoczyna zabawę machając ręką i wypowiadając słowo „hej” do osoby siedzącej z boku. Powitanie to wędruje w kręgu, wracając do nauczyciela. Przywitanie gości.

– „ Iskierka przyjażni” – N-el zaczyna zabawę – Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk. Potem kolejne dzieci puszczają iskierkę.

2. Zabawy dłońmi i palcami na podstawie piosenki „ Każda rączka”.

Każda rączka, każda rączka ,
Pięć paluszków ma, pięć paluszków ma.
Paluszki składamy, wszystkimi klaskami:
Raz i dwa, raz i dwa.

– Dzieci śpiewają piosenkę z jednoczesnym pokazywaniem i interpretowaniem tekstu piosenki.

3. Zabawa z kostką.

– Dzieci rzucają kostką do gry, na której zapisane są liczby od jednego do pięciu. Następnie pokazują tyle palców, ile wypadło na kostce.

4. Zabawa odprężająca „ Chowające się palce” .

– Poruszajcie palcami , jak stonoga nogami;
– Niech wasze palce szybko biegną przez powietrze do góry, na dół, w jedną stronę, w drugą stronę;
– Schowajcie palce bardzo mocno w dłoniach tak, aby całkowicie zniknęły;
– Teraz rozłóżcie palce bardzo szeroko, teraz je schowajcie, teraz znów rozłóżcie;
– Pomachajcie dłońmi koledze lub koleżance i powiedzcie swoimi dłońmi: „Cześć, tu jestem!”
– Połóżcie swoje dłonie na udach i dajcie im odpocząć.

5. Rozmowa na temat „ Do czego potrzebne są dłonie”.

– Co by było, gdyby wasze palce u rąk były złączone, sklejone?
– Czy palce są potrzebne?
– Kiedy używacie dłoni, palców?

6. Zabawa dotykowa „ Worek niespodzianek”.

– W worku umieszczone są przedmioty o różnym kształcie i przeznaczeniu, np. : długopis, miś, lalka, piłka, łyżeczka, grzebień, spinacz. Dzieci wkładają ręce do worka i rozpoznają, a następnie nazywają przedmioty, których dotknęły.

– Zwrócenie uwagi dzieciom na to, że dotyk odgrywa bardzo ważną rolę w życiu ludzi, którzy nie widzą ( w poruszaniu się, a także poznawaniu otoczenia pomagają im dłonie).

7. Porównanie przez dzieci własnych dłoni.

– Zwrócenie uwagi na drobne różnice w kolorze dłoni, wielkości dłoni, długości palców, kształcie paznokci.

8.Zwrócenie uwagi na konieczność dbania o swoje dłonie.

– Zakładanie rękawiczek, gdy jest zimno.
– Mycie dłoni przed jedzeniem po wyjściu z toalety, po brudzących zabawach, pracach.

9.Oglądanie dłoni przez lupę.

– Zwrócenie uwagi na linie papilarne.
– Przekazanie przez nauczyciela informacji na ich temat.

Linie papilarne to linie znajdujące się na dłoniach , stopach człowieka i wargach. Układ linii papilarnych u każdego człowieka jest niepowtarzalny, niezmienny i nieusuwalny. Ma znaczenie w identyfikowaniu osób.

– Obrysowywanie swojej dłoni i zaznaczanie na niej wymyślonych linii papilarnych.

10.Zabawa palcami na podstawie tekstu z książki – „Szkoła sześciolatka” cz. 2, s. 13.

– Witanie się palców i dłoni zgodnie z treścią wiersza samodzielnie i w parach:

Nasze palce się witają:
Kciuki się witają,
Wskazujące się witają,
środkowe się witają,
serdeczne się witają,
małe się witają.

A teraz całe dłonie się ściskają.

– Żegnanie się palców i dłoni zgodnie z treścią wiersza :

Nasze palce się żegnają:

Kciuki się żegnają,
Wskazujące się, żegnają
środkowe się żegnają,
serdeczne się żegnają,
małe się żegnają.

A teraz całe dłonie się żegnają.

11. Podsumowanie zajęć, ocena pracy i zachowania dzieci.

12. Pożegnanie piosenką „ Każda rączka”.

Każda rączka, każda rączka ,
Pięć paluszków ma, pięć paluszków ma.
Paluszki zginamy i wszystkich żegnamy.
Raz i dwa, raz i dwa.

Opracowała:
Izabela Bednarczyk




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: