Temat: Wodne dodawanie Zdrojka– zabawy matematyczne
Cele ogólne:
- manipulowanie przedmiotami i ustalanie wyniku dodawania;
- utrwalenie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 6
- stwarzanie dzieciom sytuacji do osiągania indywidualnych sukcesów;
- tworzenie sytuacji doskonalących umiejętność określania wyniku dodawania;
- organizowanie warunków do rozwijania pamięci, logicznego myślenia, zdolności kojarzenia i skupienia uwagi;
- kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- umie dodawać na konkretach i w pamięci;
- rozumie pojęcie dodawania
- przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi;
- rozumie polecenia nauczyciela;
- potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu;
- jest aktywne podczas zajęć;
- rozwija spostrzegawczość, pamięć i logiczne myślenie
Metody: samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania;
Forma: praca zbiorowa i indywidualna;
Pomoce: Pacynka zdrojka, klej, nagranie z odgłosami wody, sylwety chmur, sylwety kropli deszczu lub inne liczmany, napisy do czytania, tabliczki z kropkami , szary papier z sylwetami chmur, płyta z muzyką do zabaw i relaksacyjną, zagadka, kostki matematyczne, kasztany, pudełko, kolorowe kapsle, niebieski kredki, arkusze szarego papieru wycięte w kształt rozlanej wody,
Przebieg:
- wprowadzenie nauczycielki do tematu:
Witajcie drogie dzieci! Jak wiecie nazywam się Zdrojek. Przybywam do was z krainy, w której nieskażoną przyrodę chronią góry. Strzegą one to co najcenniejsze dla nas wszystkich – wodę. Ostatnio w mojej krainie dzieją się dziwne rzeczy. Chmury i kropelki deszczu pojawiają się i znikają tak szybko że tak naprawdę nie wiem ile ich jest. Pomożecie mi policzyć ile kropelek deszczu spada w mojej krainie? Wiedziałem, że mogę na was liczyć. Zapraszam do zabawy.
I. Część wstępna
- Zabawa integracyjna przy muzyce „Każda rączka”
„Każda rączka, każda rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki składamy, wszystkimi klaskamy
raz i dwa, raz i dwa.Prawa rączka, lewa rączka
pięć paluszków ma, pięć paluszków ma,
paluszki witamy, głośno przeliczamy,
ty i ja, ty i ja.
II. Przebieg właściwy:
- Zagadka słowna (rozwiązanie –woda)
Zwykle się rozlewa, leje,
czasem jak kamień twardnieje.
Bez niej trawy usychają,
a zwierzęta umierają. /woda/
Spogląda z wysoka
na kurki na wannę.
Gdy go używasz
udaje fontannę. /prysznic/
- Zabawa matematyczna –„Chmurki ”– segregacja sylwet wg kolejności od najmniejszej do największej – obok narysowane kropki do przeliczania, po odwróceniu sylwet chmurek wychodzi wyraz do odczytania – „Woda”
- Rozmowa na temat: „ Do czego służy woda ”.
- Zabawa matematyczna „ Kropelki” – Liczenie i ustalanie, ile jest razem – Nauczycielka układa kropelki pod chmurką na tablicy, a dzieci na dywanie (sylwety kropelek lub inne liczmany):
- Polecenie dla dzieci: układamy trzy kropelki pod chmurką dokładamy jeszcze trzy. Policz ile jest razem?
- Zabawa ruchowa: „Kropelki deszczu” przy muzyce z magnetofonu – improwizacja ruchowa. Na przerwę w muzyce dzieci ustawiają się po tyle osób, ile wskazują tabliczki z kropkami pokazane przez nauczycielkę.
- Zabawa matematyczna: nauczycielka wrzuca do pudełka kilka kasztanów – ( po kolei, żeby było słychać stuknięcie podczas wpadania kasztanów): Ile wrzuciłam?
Dorzucę jeszcze ……. ile? – dzieci patrzą i jednocześnie słuchają
Ile jest kasztanów w pudełku? (sprawdzenie, czy właściwie dzieci odpowiedziały). To samo zadanie, ale dzieci zamykają oczy.
(ile wrzuciłam najpierw?……, Ile potem?……, To ile jest razem? …. – sprawdzenie) - Zabawa z kostką. Dwoje dzieci, każde po kolei rzuca swoją kostką. Przeliczanie ile jest razem wyrzuconych oczek na dwóch kostkach (dla dzieci, które nie potrafią liczyć z przekroczeniem progu należy zakleić pole z 6. oczkami). Wszystkie dzieci sprawdzają poprawność liczenia.
- Zabawa matematyczna: Dzieci siadają w kole i otrzymują pojemniki z kolorowymi kapslami i kartoniki z kropkami. Zadaniem dzieci jest wybrać tyle kapsli (jednego koloru) ile wskazuje cyfra lub ile jest kropek na wybranym kartoniku.
Następnie dobierają tyle kapsli (innego koloru), ile usłyszą uderzeń w bębenek. Przeliczają ile mają razem kapsli.
- Zabawa ruchowa „ Wodne znaki” – z Poradnika dla Nauczyciela z kampanii „Mamo, tato wolę wodę”
III. Zakończenie
- Ewaluacja:
- Dzisiaj dowiedziałem się……….
- Najbardziej podobało mi się……………….
- Nie podobało mi się…………………
- Wspólne posprzątanie sali po skończonym zajęciu i zaproszenie do zabawy.
Literatura:
- E. Gruszczyk – Kolczyńska „ Dziecięca matematyka’
- Poradnik dla nauczycielka kampanii „ mamo, tato wolę wodę’
Opracowała : mgr Magdalena Evangelou