Scenariusz zajęć logopedycznych

Scenariusz zajęć logopedycznych w Ogródku Matki i Dziecka

 

Data: 17.02.2015 r.

Godz.: 11.30

Temat: Poznaje siebie i otaczający świat – instrumenty muzyczne.

 

Cele zajęć:

– wzbogacenie słownictwa

– doskonalenie funkcji słuchowo – ruchowej

– usprawnienie motoryki małej

– utrwalenie schematu ciała

– pobudzenie ośrodka mowy w mózgu

 

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie – dzieci stoją w kole witają się palcami prawej i lewej ręki: kciukami, wskazującymi, środkowymi i tak dalej.

 

  1. Zabawa „Poznaję swoje ciało” – uczestnicy stoją w kole. Prowadzący recytuje wiersz, ilustrując ruchem jego treść. Przy powtórzeniu zabawy włączają się dzieci.

 

Moje ręce chociaż małe, do zabawy są wspaniałe.

(unosimy dłonie)

Palce grają na pianinie,

(ruszamy pacami poziomo, posuwając raz w prawą raz w lewą strone),

na bębenku,

(klepiemy dłońmi po brzuszku),

mandolinie,

(jedną rękę wyciągamy w bok, łączymy kciuk i palec wskazujący drugiej ręki i szybko przesywamy je po brzuchu, imitując grę na mandolinie)

na fujarce

(unosimy dłonie na wysokość ust, jedna za drugą, i ruszamy palcami)

na gitarze

(naśladujemy grę na gitarze)

i na wszystkim o czym marzę.

 

  1. Usprawnianie aparatu artykulacyjnego – uczestnicy siedzą na dywanie, prowadzący opowiada historyjkę i demonstruje, zawarte w niej ćwiczenia. Dzieci je powtarzają.

 

W przedszkolu Języczeka – Podróżniczka jest dzisiaj koncert. Pani gra na pianinie (dotknij czubkiem język każdego dolnego zęba), pan na skrzypcach (przesuwaj język od jednego kącika warg do drugiego, nie dotykając dolnej wargi). Występuje również pan który gra na cymbałkach (obijaj czubkiem języka za dolnymi zębami). Dzieciom koncert bardzo się podoba (rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).

 

  1. Zabawa „Instrumenty muzyczne” – wzbogacenie słownictwa. Pokazywanie ilustracji instrumentów muzycznych (flet, skrzypce, gitara, bębna, pianina, trąbki), nazywani eich i imituje dźwięk jaki wydaje. Następnie dzieci nazywają przyniesione instrumenty muzyczne, naśladują dźwięki przez nich wydawane i imitują gre.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe – dzieci stoją, naśladują grę na trąbce, organkach, flecie, wykonując wdech nosem a wydech ustami.

 

  1. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Jestem muzykantem Konszabelantem” – wszyscy stoją na okręgu. Prowadzący śpiewa pierwszy wers piosenki, a pozostali odpowiadają mu drugim itd. Podczas śpiewania refrenu wszyscy naśladują się grę na danym instrumencie. W kolejnych refrenach dodaje się wszystkie instrumenty z poprzednich refrenów.

 

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać. My umiemy grać:
A na czym? Na skrzypcach!
Dylu dylu, dylu dylu
dylu dylu, dylu dylu

dylu dylu, dylu dylu

Dylu, dylu, bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać. My umiemy grać:
A na czym? Na trąbie !
Tru tu tu tu, tru tu tu tu

Tru tu tu tu, tru tu tu tu

Tru tu tu tu, tru tu tu tu

Tru tu tu tu, bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My muzykanci konszabelanci.
Ja umiem grać. My umiemy grać:
A na czym? Na bębnie !

Bum ta r ara, bum tara ra

Bum ta r ara, bum tara ra

Bum ta r ara, bum tara ra

Bum tara ra, bęc!

 

 

– Na flecie – firli, filri, filrli, firli

– Na panianinie – a pianio ino ino

– Na puzonie – puza taka, puza taka

  1. Ćwiczenia manualne „Instrument muzyczny” – uczestnicy siedzą przy stoliku. Prowadzący rozdaje dzieciom obrazki z konturem gitary. Dzieci nazywają obrazki przedstawione na obrazkach, następnie z pomocą rodziców, wylepiają kontur kawałkami kolorowego papieru. Po zakończeniu, następuje prezentacja prac wykonanych przez dzieci.

 

  1. Pożegnanie – dzieci siedzą w kręgu i turlają piłkę do wybranej osoby i mówią lub pokazują gestem pa, pa

 

Literatura:


  1. Baryła M., Muszyńska A., Wędrówka Języczka – Podróżniczka. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci dwu i trzy letnich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.
  2. Fabisiak-Majcher A., Ływczas E., Moje sylabki – wczesna nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Zeszyt 1, Wydawnictwo WIR, Kraków 2008.
  3. Sprawka R., Graban J., Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.

 



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: