Scenariusz zajęć logopedycznych w Ogródku Matki i Dziecka
Data: 24.03.2015 r.
Godz.: 11.30
Temat: Pierwsze oznaki wiosny.
Cele zajęć:
– usprawnienie narządów artykulacyjnych
– zwracanie uwagi na prawidłową wymowę głosek trzech szeregów
– rozwijanie percepcji słuchowej
– utrwalenie prawidłowego toru oddechowego
Przebieg zajęć:
- Powitanie – dzieci stoją w kole i witają się przy pomocy różnych części ciała.
- Zabawa poznaję swoje ciało „Gimnastyka dobra sprawa” – uczestnicy stoją w kole. Prowadzący śpiewa piosenkę, dotykając kolejno wymienionych części ciała.
Głowa, ramiona
Kolana, pięty
Kolana, pięty
Kolana, pięty
głowa, ramiona, kolana, pięty
oczy, uszy, usta, nos
- Usprawnienie aparatu artykulacyjnego – prowadzący opowiada historyjkę i demonstruje zawarte w niej ćwiczenia. Dzieci je powtarzają.
Języczek – języczek podróżniczek poszedł na łąkę (obijaj czubkiem języka za górnymi zębami, mając otwarte usta). Zobaczył tam nieznane mu dotąd zwierzęta i ptaki: bociana z długim czerwonym dziobem (ściągnij wargi w dziobek), skaczącą zieloną żabkę (dotknij czubkiem języka górnej, następnie dolnej wargi, mając otwarte usta), kolorowe motylki, latające wysoko (przesuwaj czubkiem języka po górnych zębach). Języczek uśmiechnął się radośnie (rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).
- Słuchanie opowiadania o rodzinie bocianów. Wskazywanie przez dzieci odpowiednich obrazków podczas opowiadania.
Pan bocian spotkał panią bocianową i zamieszkali w gnieździe na starej wierzbie.
Pani bocianowa zniosła trzy jaja.
Gdy wykluły się młode bociany, rodzice karmili je żeby szybko urosły.
Jesienią cała rodzina odleciała do Afryki – tam gdzie nie ma zimy.
- Zabawa „Co było najpierw, co potem” – układanie pomieszanych obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń. Zwracanie uwagi na to co wydarzyło się najpierw a co potem. Układanie pod kartonikiem odpowiednią (pod pierwszym – kartonik z jedną kropką, posługiwanie się liczebnikami porzadkowymi.
- Zabawa ruchowa „Żabki” – prowadzący rozkłada na dywanie materac – staw. Dzieci-żabki skaczą wokół stawu, kumkając. Na zawołanie: Żabki do wody! Dzieci wskakują na mate. Na polecenie: Żabki z wody! Zeskakują z materaca.
- Ćwiczenia precyzyjnej motoryki rąk – dzieci siedzą naprzeciw rodziców. Prowadzący demonstruje ćwiczenie. Rodzic chowa kciuk dziecka wewnątrz dłoni i zaciska na nim pozostałe palce. Licząc do pięciu, dociska palce dziecka do kciuka, a dziecko próbuje w tym czasie otworzyć dłoń. Ćwiczenie powtarzamy trzykrotnie, oddzielnie na prawej i lewej dłoni.
- Ćwiczenia manualne „Żabka” – układanie z wyciętych kół żabki i na kartce, przyklejanie jej elementów klejem do kartki.
Literatura:
- Baryła M., Muszyńska A., Wędrówka Języczka – Podróżniczka. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci dwu i trzy letnich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.
- Fabisiak-Majcher A., Ływczas E., Moje sylabki – wczesna nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Zeszyt 1, Wydawnictwo WIR, Kraków 2008.
- Sprawka R., Graban J., Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.