Scenariusz zajęć logopedycznych

Scenariusz zajęć logopedycznych w Ogródku Matki i Dziecka

Data: 24.03.2015 r.

Godz.: 11.30

Temat: Pierwsze oznaki wiosny.

 

Cele zajęć:

– usprawnienie narządów artykulacyjnych

– zwracanie uwagi na prawidłową wymowę głosek trzech szeregów

– rozwijanie percepcji słuchowej

– utrwalenie prawidłowego toru oddechowego

 

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie – dzieci stoją w kole i witają się przy pomocy różnych części ciała.

 

  1. Zabawa poznaję swoje ciało „Gimnastyka dobra sprawa” – uczestnicy stoją w kole. Prowadzący śpiewa piosenkę, dotykając kolejno wymienionych części ciała.

 

Głowa, ramiona

Kolana, pięty

Kolana, pięty

Kolana, pięty

głowa, ramiona, kolana, pięty

oczy, uszy, usta, nos

 

  1. Usprawnienie aparatu artykulacyjnego – prowadzący opowiada historyjkę i demonstruje zawarte w niej ćwiczenia. Dzieci je powtarzają.

Języczek – języczek podróżniczek poszedł na łąkę (obijaj czubkiem języka za górnymi zębami, mając otwarte usta). Zobaczył tam nieznane mu dotąd zwierzęta i ptaki: bociana z długim czerwonym dziobem (ściągnij wargi w dziobek), skaczącą zieloną żabkę (dotknij czubkiem języka górnej, następnie dolnej wargi, mając otwarte usta), kolorowe motylki, latające wysoko (przesuwaj czubkiem języka po górnych zębach). Języczek uśmiechnął się radośnie (rozciągnij wargi w szerokim uśmiechu).

 

 

  1. Słuchanie opowiadania o rodzinie bocianów. Wskazywanie przez dzieci odpowiednich obrazków podczas opowiadania.

Pan bocian spotkał panią bocianową i zamieszkali w gnieździe na starej wierzbie.

Pani bocianowa zniosła trzy jaja.

Gdy wykluły się młode bociany, rodzice karmili je żeby szybko urosły.

Jesienią cała rodzina odleciała do Afryki – tam gdzie nie ma zimy.

 

  1. Zabawa „Co było najpierw, co potem” – układanie pomieszanych obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń. Zwracanie uwagi na to co wydarzyło się najpierw a co potem. Układanie pod kartonikiem odpowiednią (pod pierwszym – kartonik z jedną kropką, posługiwanie się liczebnikami porzadkowymi.

 

  1. Zabawa ruchowa „Żabki” – prowadzący rozkłada na dywanie materac – staw. Dzieci-żabki skaczą wokół stawu, kumkając. Na zawołanie: Żabki do wody! Dzieci wskakują na mate. Na polecenie: Żabki z wody! Zeskakują z materaca.

 

  1. Ćwiczenia precyzyjnej motoryki rąk – dzieci siedzą naprzeciw rodziców. Prowadzący demonstruje ćwiczenie. Rodzic chowa kciuk dziecka wewnątrz dłoni i zaciska na nim pozostałe palce. Licząc do pięciu, dociska palce dziecka do kciuka, a dziecko próbuje w tym czasie otworzyć dłoń. Ćwiczenie powtarzamy trzykrotnie, oddzielnie na prawej i lewej dłoni.

 

  1. Ćwiczenia manualne „Żabka” – układanie z wyciętych kół żabki i na kartce, przyklejanie jej elementów klejem do kartki.

 

Literatura:

  1. Baryła M., Muszyńska A., Wędrówka Języczka – Podróżniczka. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci dwu i trzy letnich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2013.
  2. Fabisiak-Majcher A., Ływczas E., Moje sylabki – wczesna nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Zeszyt 1, Wydawnictwo WIR, Kraków 2008.
  3. Sprawka R., Graban J., Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.

 




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: