Agnieszka Pliszka
Konspekt zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w przedszkolu
Temat: „W świecie bajki” – zabawy rozwijające mowę, percepcję wzrokową oraz pamięć słuchową.
Cele psychoterapeutyczne:
- Ćwiczenie percepcji słuchowej poprzez rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa dziecka.
- Rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej,
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo- słuchowo-ruchowej i pamięci wzrokowej,
- Ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
- Zachęcanie do współdziałania z innym dzieckiem,
- Wyrabianie umiejętności reagowania na polecenia,
Cele lingwistyczne:
- rozumienie i stosowanie w wypowiedziach wyrażeń przyimkowych (zawierających np: na, do, obok…),
- stosowanie w mowie czynnej nowego słownictwa,
- tworzenie rymów do podanych wyrazów – kończenie wiersza- rymowanki
Przewidywane efekty: Dziecko:
- Uczy się rymowanki na pamięć,
- Wskazuje prawą i lewą rękę oraz stronę swojego ciała,
- Dopowiada rymujące się słowa,
- Łączy w pary obrazki określając słownie przyjęte przez siebie kryterium,
- Opowiada treść obrazka,
- Rozumie i używa pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni:: na, pod, za, obok…,
- Składa obrazek pocięty na części według wzoru lub bez niego,
- Posługuje się sprawnie nożyczkami, wycinając małe i duże koła,
- Przykleja wycięte kółka w wyznaczone miejsca,
Metody:
- Metody czynnościowe (angażujące dziecko w działaniu):
- Metody słowne (rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna).
- Elementy kinezjologii edukacyjnej
Formy pracy:
- w parach, indywidualna, z całą grupac
I. OGNIWO – CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE
- Powitanie – „Witam Cię” – pląs integracyjny z Pedagogiki Zabawy – ćwiczenie integrujące dzieci
Witam cię i klaszczę w ręce swe” –
Cieszymy się, bawimy się –
Wesoło razem jest
2. Zabawy z kinezjologii edukacyjnej:
– ćwiczenia na przekraczanie linii środka
– ćwiczenia naprzemienne
– kreślenie leniwej ósemki na kartce (lewa, prawa ręka i obie dłonie po 5x)
– dmuchamy na chusteczki – oddychanie przeponowe – dmuchanie przerywanymi oraz ciągłym strumieniem powietrza
II. OGNIWO – CZĘŚĆ KOREKCYJNO – USPRAWNIA JĄCA
- „Sum” – nauka rymowanki – ćwiczenie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo- ruchowej
Płynie duży sum, sum, sum
Wokół słychać szum, szum, szum
Małe rybki – co, co, co?
Uciekają aż na dno.
- Zabawa w parach –wypowiadanie rymowanki razem z umówionym sposobem wyklaskiwania
Płynie (każdy klaszcze w swoje dłonie
Duży (klaśniecie w dłonie partnera)
sum, sum, sum (klaśnięcie 3x o swoje kolana)
i tak dalej…..
2. „Zrób tak …” – dz. wykonuje polecenia według instrukcji n –la – ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała określanie prawej i lewej strony własnego ciała.
Dzieci stoją w sali w rozsypce, wykonują zadania zgodnie z poleceniem n-la:
- wyciągnij do przodu lewą rękę, prawą rękę,
- tupnij prawą nogą,
- prawą ręką dotknij kolana,
- lewą ręką dotknij prawego ucha,,
- połóż woreczek na prawej nodze,
- połóż woreczek z przodu
- połóż woreczek obok siebie
uwagi: Dz. ma założoną frotkę na lewej ręce
3. „Bajkowa rymowanka” – dopowiadanie rymujących się słów znanych z bajek- wzbogacanie słownictwa czynnego – ćwiczenie percepcji słuchowej
„ Jedzie kareta po świecie, a kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony Kapturek. Jaki? (czerwony)
Dalej na stercie poduszek malutki Tomcio…(Paluszek)
Spoza wielkiego kosza śmieją się Jaś i …(Małgosia)
Uwaga! Oj, uwaga! To przecież Baba…(Jaga)
Koło lalki i misia stoi Sierotka…( Marysia)
Pomiędzy walizkami Dziewczynka z (zapałkami)
A tam, gdzie największy tłok, zgrzyta zębami …(smok)
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie.
4. „Jaka to bajka?- łączenie w pary obrazków, charakterystycznych dla poszczególnych bajek- ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
5. „Bajkowy obrazek” – dzieci oglądają i omawiają obrazek – odpowiadają na postawione pytania- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, orientacji przestrzennej – ćwiczenie w mówieniu.
6. „Kółka małe, kółka duże…”.- zabawa ruchowa- ćwiczenie płynności ruchów ,utrwalenie kierunków oraz koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej
Kółka małe, kółka duże
Głowa prosto, ręce w górze
Najpierw w prawo, potem w lewo
Tak się buja w lesie drzewo
7. „Bajkowe puzzle” – układanie obrazka pociętego na elementy- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
8. „Czego brakuje” – karta pracy – dorysowywanie brakujących elementów bajkowym postaciom- ćwiczenie usprawniające grafomotorykę
9. „Korale dla królewny” – wycinanie kółek małych i dużych naklejanie na wyznaczone miejsca z zachowaniem rytmu – ćwiczenie usprawniające małą motorykę
III. OGNIWO CZĘŚĆ RELAKSACYJNO- ODPRĘŻAJĄCA
1.„Rzeczka” – masaż relaksacyjny – nawiązywanie bliskiego kontaktu i dzielenie się przestrzenią z drugą osobą.
Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko leży na dywanie przodem , drugie siedzi obok niego wykonują masaż na plecach
Tutaj płynie rzeczka, 2x –
Obok przeszła pani na szpileczkach 2x
Tu przebiegło stado koni 2x
Tu przeszło stado słoni 2x
tutaj pada deszczyk 2x –
czy przeszedł cię dreszczyk? –
IV OGNIWO CZĘŚĆ PDSUMOWUJĄCA
1.Podsumowanie zajęć i pożegnanie – utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała, tworzenie atmosfery przyjaźni i wzajemnej życzliwości.
Dzieci siedzą w kręgu i żegnają się w następujący sposób: z mojej lewej strony siedzi Kuba, życzę mu miłego dnia, a z mojej prawej strony siedzi Patrycja, cieszę się, że dzisiaj bawiłaś się razem z nami.