Opracowała: mgr Justyna Skrzyp
Liczebność grupy: 1 – 4 dzieci
Czas trwania: 3 × 20 min.
Usprawniane funkcje:
— podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała;
— usprawnianie rąk poprzez manipulację przedmiotami;
— kojarzenie doznań ruchowych z obrazami graficznymi;
— kontrolowanie wykonanego ruchu graficznego;
— usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie;
— ćwiczenie dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi;
— ćwiczenie kontroli nad wykonaniem ruchu w odtwarzaniu symboli graficznych.
Cele:
— niwelowanie deficytów rozwojowych;
— przygotowanie do nauki pisania;
— rozwijanie procesów pamięciowych;
— doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
Metody pracy:
— czynna, ćwiczeniowa.
Formy pracy:
— indywidualna, zbiorowa.
Pomoce: balony, tace z kaszą, kartki papieru, kredki, tablica, kreda, serca na kolorowej nitce, papierowe serwetki, papierowe pudełka lub klocki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
ETAP I
1. Ćwiczenia wprowadzające:
— ćwiczenia oddechowe pt. „Serduszka” – nauczyciel rozdaje dzieciom papierowe serduszka umieszczone na kolorowej nitce. Zadanie dzieci jest jak najdłużej „utrzymać” serduszka w ruchu. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie, pamiętając jednocześnie o prawidłowym torze oddechowym (krótki wdech nosem a długi wydech ustami);
— ćwiczenia koordynacji ruchowej pt. „Balonik” – nauczyciel podrzuca balonik w górę, a dzieci koniuszkami palców, delikatnie, starają się nie dopuścić do tego, aby balonik upadł na podłogę. Można również zmodyfikować zabawę poprzez wręczenie balonika każdemu dziecku.
ETAP II
2. Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę:
— najpierw kreślenie w powietrzu określonych przez nauczyciela wzorów graficznych;
— następnie kreślenie na tacy z kaszą dużych kształtów graficznych zgodnie z poleceniem nauczyciela oraz wzorów wybranych przez dzieci;
— na koniec kreślenie na kartce wybranych wzorów, wybranych przez nauczyciela oraz dzieci.
3. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową:
— kopiowanie obrazków przez kalkę techniczną. Na początku dzieci kopiują wzory proste, następnie przechodzą do bardziej skomplikowanych;
— łączenie kolorową kredką wyznaczonych punktów na kartce papieru lub tablicy. Na kartkę lub tablicę należy wcześniej nanieść punkty. Linie powinny być poziome, pionowe, skośne.
4. Ćwiczenia kształtujące małą motorykę:
— lepienie z plasteliny. Na początku dzieci formują nieskomplikowane kształty, np. duże – średnie – małe kule, grube – średnie – cienkie wałeczki itp. Przechodzimy od elementów większych do coraz mniejszych;
— zabawa pt. „Mur” – dziecko otrzymuje od nauczyciela dużą ilość pudełek (mogą być także klocki, jednak pudełka są atrakcyjniejsze dla dziecka) różnej wielkości. Jego zadaniem jest skonstruowanie muru z dostępnego materiału.
5. Ćwiczenia doskonalące kontrolę nad ruchami graficznymi:
— „Dokończ rysunek” – nauczyciel rozdaje dzieciom kartki, na którym po lewej stronie narysowany jest na przykład pies siedzący obok budy. Zadaniem dziecka będzie dorysowanie brakującego elementu na kolejnym obrazku;
— „Labirynt” – w środku labiryntu umieszczono skarb. Dziecko, bez odrywania ręki, za pomocą linii ciągłej ma za zadanie dojść do owego skarbu, „zabrać” go i wrócić z powrotem tą samą drogą. Nie może idąc po skarb i wracając dotknąć brzegów korytarza.
6. Ćwiczenia doskonalące kontrolę nad ruchami w odtwarzaniu symbolu graficznego:
— rysowanie po śladzie znaków graficznych;
— kreślenie kształtów literopodobnych w linii.
ETAP III
7. Ćwiczenia relaksacyjne:
— masaż relaksacyjny pt. „Puszek” – jedno dziecko z pary kładzie się na plecach. Drugie dziecko kawałkiem postrzępionej papierowej serwetki lekko gładzi czoło, policzki, szyję, ręce
i odsłonięte do kolan nogi leżącego dziecka. Nauczyciel także może uczestniczyć w tym ćwiczeniu. Towarzyszy temu cicha, spokojna muzyka