Scenariusz zajęć koleżeńskich “Lubimy zwierzeta” – zabawy muzyczne połączone z działalnością plastyczną

Scenariusz zajęć koleżeńskich przeprowadzonych przez nauczycielkę Agatę Kokoć w dniu 24.03.2009 roku w grupie dzieci czteroletnich.

Temat: ,, Lubimy zwierzęta” – zabawy muzyczne połączone z działalnością praktyczną.

Zadania:
– umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu,
– wspieranie samodzielnych działań dziecka,
-uczenie nawiązywania bliskiego , serdecznego kontaktu z innymi osobami

Cele:
– stwarzanie sytuacji sprzyjającej dalszemu integrowaniu się grupy,
– kształcenie umiejętności autoprezentacji,
– wyrabianie estetyki ruchu, dostosowanie ruchu do słyszanej muzyki,
– reagowanie na określone sygnały słuchowe i wzrokowe,
– doskonalenie umiejętności gry na wybranych instrumentach perkusyjnych,
– wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania własnego instrumentu, umiejętne korzystanie z pomocy nauczycielki

Metody:
a) Ekspresyjne: słuchanie muzyki, piosenki, taniec-improwizacja, gra na instrumentach,
b) Podające: wyjaśnienia, pokaz,
c) Poszukujące: zagadka, rozmowa,
d) Praktyczne: wykonywanie własnego instrumentu
Formy pracy: zbiorowa, grupowa i indywidualna
Środki dydaktyczne: przebranie dla motyli: kolorowe chustki i opaski na głowę, kwiaty z kolorowego papieru, muzyka na płycie CD, znaczki- emblematy zwierząt, instrumenty perkusyjne, własnoręcznie wykonane instrumenty, kartoniki z kwiatem i kołem, puste opakowania po ,, Kinder niespodziankach”, kasza jęczmienna , kasza manna, wycięte naklejki z kolorowej folii samoprzylepnej

Plan zajęcia:
1. Przywitanie gości.
2. Powitalna zabawa integracyjna ,, Wesoły krąg”
Dzieci wędrując po kole trzymając się za ręce śpiewają na melodię ,, Deszczowej piosenki”:
,, Już czas zawiązać krąg
I niech popłynie pieśń
Bo w kręgu przyjaciół
wesoło zawsze jest”
Po zaśpiewaniu tej krótkiej piosenki dzieci zatrzymują się a nauczycielka lub osoba prowadząca zapowiada:
– Uwaga, uwaga – dzieci powtarzają,
– ręce do przodu – dzieci powtarzają i wszyscy razem mówią ruszając przy tym rytmicznie biodrami:
A simp Si SA
A simp Si SA
A simp Si SA, SA
I znów śpiewamy ,, Już czas… itd. dodając za każdym razem nowe elementy:
– kolana ugięte,
– palce do środka,
– pupa do góry,
– głowa do góry,
– język na brodę
3. Zapowiedź tego co będziemy robić na dzisiejszym spotkaniu:
– Jak myślicie, co będziemy dzisiaj robić? Na pewno zauważyłyście rozłożone instrumenty. ( dzieci podają swoje propozycje). Na dzisiejszym naszym spotkaniu będziemy bawić się przy muzyce, będziemy tańczyć, słuchać muzyki, będziemy też grać na instrumentach, a nawet spróbujemy zrobić własne instrumenty.
4. Zabawa autoprezentacyjna: ,, Lubimy zwierzęta”.
– A teraz chciałabym się dowiedzieć, czy lubicie zwierzęta? Bardzo dobrze, że tak, bo nasze zabawy będą związane z różnymi zwierzątkami, które na pewno znacie. Na początku chciałabym, abyście przedstawiły się sobie i naszym gościom w ten sposób, ze najpierw powiemy swoje imię, a potem zwierzątko, które lubimy. Dodatkowo po naszej wypowiedzi podchodzimy do ławeczki z rozłożonymi instrumentami i wybieramy ten, który najbardziej nam pasuje do danego zwierzątka i gramy na nim, np. nazywam się Agata i lubię słonie – gram na trąbce.
Dzieci wymawiają po kolei swoje imiona i ulubione zwierzęta, ilustrując ich głosy wybranym instrumentem.
5. Gra na instrumentach- ilustracja piosenki ,, Orkiestra”
– A teraz posłuchamy piosenki o pewnych zwierzątkach. Po odsłuchaniu pytamy:
– Jakie zwierzęta wystąpiły w tej piosence?
– Na jakich instrumentach grały te zwierzęta?
– Za chwilę to wy będziecie tymi zwierzątkami. Na bluzkach macie przyklejone kolorowe kółka. Każde z was podejdzie do stolika oznaczonego tym samym kolorem. Tam leżą znaczki ze zwierzątkami z naszej piosenki, które trzeba założyć sobie na szyję i wziąć do ręki instrument. Dzieci, które to wykonają zapraszam ponownie na dywan.
Dzieci z instrumentami w rękach ustawiają się w cztery grupy: jeże, misie , zające i dzięcioły. ,, Jeże” trzymają bębenki, ,,misie” – grzechotki, ,,zające”- talerze, a ,, dzięcioły” – drewienka.
– Spróbujemy teraz bez muzyki , zagrać na instrumentach w rytm mojego klaskania, najpierw bębenki potem grzechotki, drewienka i talerze.
– A teraz zagrajmy razem z muzyką. Będziecie orkiestrą a ja waszym dyrygentem. Na mój sygnał kolejne grypy zwierzątek będą grały na swoich instrumentach.
Takty piosenki 1. Do 4. Dzieci śpiewają bez akompaniamentu instrumentów perkusyjnych, takty 5. Do 20. Są wykonywane na kolejnych instrumentach, o których jest mowa w danej zwrotce. Ostatnią zwrotkę po słowach :dobrze zna – grają wszystkie instrumenty razem.


Po zagraniu dzieci odkładają instrumenty na swoje miejsce, pozostawiając na szyi emblematy zwierząt.
6. Rozwiązanie zagadki ,, Motyl” jako wprowadzenie do kolejnej zabawy muzycznej ,,Taniec motyli”
– Teraz chcę was zaprosić do kolejnej zabawy, która także będzie o zwierzątku, a jakim dowiecie się , kiedy rozwiążecie zagadkę. Posłuchajcie:
Skrzydełka mam jak płatki
Choć sam nie jestem kwiatem
I nad kwiatami w słońcu
Wesoło fruwam latem
– Czy chcecie zostać motylami? Podejdźcie wiec do stolików. Zakładamy na głowy opaski, a na ręce chusteczki- to będą skrzydełka(nauczycielka demonstruje i pomaga dzieciom, rozkłada tez papierowe kwiaty po całym dywanie w ilości połowy dzieci). Dzieci przebrane za motyle tańczą przy muzyce klasycznej wykonują dowolne ruchu dostosowane do słyszanej muzyki. Na przerwę w muzyce nauczycielka pokazuje kartonik z kwiatem – dzieci naśladują spijanie nektaru z kwiatów, na kolejna przerwę nauczycielka pokazuje kartonik z kółkiem- dzieci łączą się w pary i tańczą w kółeczkach. Zabawę powtarzamy. Po skończonej zabawie dzieci odkładają swoje przebrania.
7. ,, Moja grzechotka” – wykonywanie własnego instrumentu.
– Byłyście pięknymi motylami, wcześniej pięknie grałyście na instrumentach, a teraz zapraszam wszystkie dzieci do wykonania własnego instrumentu. Będziemy je na pewno często wykorzystywać do różnych zabaw.
Nauczycielka prezentuje zgromadzone materiały, wyjaśnia sposób wykonania zachęcając dzieci do korzystania z pomocy nauczycielki.
8. Ponowna ilustracja piosenki ,, Orkiestra”
Tym razem dzieci ilustrują piosenkę własnoręcznie zrobionymi grzechotkami sprawdzając tym samym ich możliwości dźwiękowe. Zmieniamy też role dzieciom- dzieci wymieniają się emblementami zwierząt, np. jeże są teraz dzięciołami , misie- zającami, itp.
9. Zakończenie zajęć.
Podziękowania dla dzieci za aktywny udział w zajęciu, za prezentowanie swoich umiejętności tanecznych i gry na instrumentach oraz za wykonanie własnych instrumentów. Dziękujemy również gościom za przybycie i obejrzenie naszych zabaw.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: