Grupa dzieci: 5 lat
Temat: „Każdy przedszkolak wie co to znaczy zdrowym być”
–,,Posegreguj przedmioty”– dzieci rozpoznają przedmioty służące do utrzymania zdrowia i higieny ciała. „W łazience ” – dzieci rozwiązują zagadki słowne. „Gimnastyka” ilustracja ruchowa piosenki. „Tak czy nie ”- recytacja wiersza. ,,Gdzie mieszka i jak wygląda bakteria”- burza mózgów. Dzieci tworzą własne pomysły na podany temat. „Mydło lubi kąpiele” –swobodna ekspresja ruchowa dzieci.
,,Drzewo zdrowia”- dzieci tworzą na listkach własne pomysły jak dbać o zdrowie, rysują kredkami, wycinają z papieru kolorowego lub przyklejają gotowe ilustracje.
Cele ogólne:
-kształtowanie aktywnych postaw i nawyków dzieci wobec zdrowia.
-rozwijanie aktywności poznawczej;
-rozwijanie aktywności twórczej poprzez stosowanie technik twórczego myślenia
Cele operacyjne:
Dziecko:
– wie, dlaczego trzeba dbać o czystość,
– wie, jak często w ciągu dnia trzeba umyć ręce i dlaczego,
– potrafi twórczo myśleć i działać
– odpowiada na pytania nauczyciela w oparciu o tekst wiersza,
– potrafi rozwiązać zagadki,
Metody:
– słowne: przekaz wiedzy,
– ćwiczeniowe,
– aktywizujące,
-pobudzające zachowania sprzyjające zdrowiu;
Formy:
– zbiorowa jednolita,
– zbiorowa zróżnicowana,
Środki dydaktyczne:
-przybory do higieny ciała, owoce i warzywa, zagadki, wiersz „Tak czy nie”- R. Piskorskiego, płyty CD, kredki, papier kolorowy, obrazki przedmiotów do utrzymywania higieny,rysunek drzewa na dużym arkuszu papieru, sylwety liści.
Przebieg:
1.,,Posegreguj przedmioty”– dzieci rozpoznają przedmioty służące do utrzymania zdrowia i higieny ciała. Na dywanie rozłożone są 2 obręcze. Dzieci za parawanem wybierają jeden przedmiot, opisują jego wygląd lub do czego służy – pozostałe dzieci odgadują nazwę tego przedmiotu i wkładają do odpowiedniej obręczy ( jedna obręcz – przybory toaletowe, druga – owoce i warzywa.
2. „W łazience ” – dzieci rozwiązują zagadki.
– Służy do picia, służy do mycia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia (woda)
– Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni,
a brudne rączki w czyste zamieni (mydło)
– Czasem jest biała, siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię (pasta do zębów)
– Duży lub mały jest w każdej łazience.
-Kiedy skończysz mycie, wytrze ci ręce. (ręcznik)
– Bywa w ramach lub bez ramy,
często w nim się przeglądamy.
Ono zawsze powie szczerze,
Czy wyglądasz jak należy. (lustro).
-Biały obłoczek w kieszeni mieszka, nos wyciera i nazywa się…………./chusteczka/
3. Ilustracja ruchowa piosenki „Gimnastyka”- wykona ćwiczenia zgodnie z treścią piosenki.
„Tak czy nie ”- recytacja wiersza
Kiedy ktoś ma brudne ręce
i rękami tymi je, czy powiecie, że to zdrowo? Bo ja – nie. Kiedy ktoś nie myje zębów,
szczotki, proszku ani tknie. Potem zęby go zabolą.
Czy wam żal go? Bo mnie – nie.
Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka,
płacząc, ze mu włosy rwie.
czy go za to pochwalicie? Bo ja – nie.
Komu woda, mydło, szczotka
niepotrzebne i nie smak,
czy nazwiecie go brudasem? Bo ja – tak.
5. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza.
6.,,Gdzie mieszka i jak wygląda bakteria”- burza mózgów. Dzieci tworzą własne pomysły na podany temat.
7. .,,My jesteśmy zuchami i się bakterii nie damy”- rozmowa na temat dbania o własna higienę, częste i dokładne mycie rąk, spożywanie umytych owoców, zasłaniania ust podczas kaszlu, nie spożywanie jednego lizaka i nie picie ze wspólnej butelki, wizyty u lekarza i szczepienia.
8.Zabawa rytmiczno –ruchowa do piosenki „Mydło lubi kąpiele” –swobodna ekspresja ruchowa dzieci
9.,,Drzewo zdrowia”- dzieci tworzą na listkach własne pomysły jak dbać o zdrowie, rysują kredkami, wycinają z papieru kolorowego lub przyklejają gotowe ilustracje.
10. Zaprezentowanie wspólnej pracy i podziękowanie dzieciom.
Prowadząca: Kowalska Bernadetta