Scenariusz zajęć – Jesienne zabawy

Scenariusz zajęć twórczych dla dzieci 4 letnich

Opracowała Barbara Boba
Miejskie przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 2
w Lędzinach

Temat; Jesienne zabawy.

Cele ogólne:

– rozwijanie twórczej aktywności dzieci
– pobudzenie otwartości i spontaniczności w wyrażaniu własnych myśli, pomysłów i emocji

Metody:

– Swobodnej ekspresji
– Zadań inspirujących,
– Słowna – rozmowa, objaśnienia

Cele operacyjne; dziecko

– swobodnie wyraża za pomocą ruchu treść opowiadania,
– odbiera i rozumie treści przekazywane przez niewerbalne środki wyrazu- ruch ciała
– zna charakterystyczne cechy jesieni, aktywnie uczestniczy w zabawach, potrafi być twórcze.

Pomoce; ilustracje przedstawiające jesień i inne pory roku, kolorowe wstążki na pałeczkach, warzywa i owoce, kosz, materiał przyrodniczy, kaseta, magnetofon, komplet kart ( fiszki samokontrole) dla każdego dziecka, przybory plastyczne, kolorowe listki.

Forma; praca z cała grupą

Przebieg;

Przywitanie . Witamy uczestników w taki sposób , aby czuli się powitani. Osoby , których dotyczą słowa powitania podnoszą ręce
w górę i machają w stronę witającego (nauczycielki).

Witam wszystkich , którzy przybyli do jesiennej krainy , aby się wspólnie bawić. „Pozdrawiam tych którzy:

mają dobry humor
lubią jeść owoce i warzywa
lubią się wesoło bawić
lubią taniec
nie lubią nudy…

Opowieść ruchowa
W tle „jesienna” muzyka.

Treść opowiadania: „W piękny jesienny dzień, gdy na niebie świeciło złote słońce, dzieci wybrały się do lasu na grzyby. Miały ze sobą koszyki. W lesie rosło bardzo dużo wysokich drzew, ale pomiędzy nimi widać było niskie drzewa. . Wiał delikatny wiatr, który poruszał gałązkami. Siedziały na nich ptaki. Gdy usłyszały dzieci, przestraszyły się i odfrunęły. Dzieci wędrowały, aż napotkały na leśnej polanie dużo grzybków- borowików. Dzieci pochyliły się i zebrały grzybki do koszyków. Nagle na niebie pojawiły się chmurki, z których zaczął padać drobny deszcz, więc dzieci schowały się pod drzewkami, ale wiatr stawał się silniejszy. Dzieci postanowiły pobiec do domu. Zabrały koszyki i biegły, przeskakując kałuże, które utworzyły się na drodze. Wiatr wiał coraz mocniej, tak że ciężko im było iść, ale dom był już niedaleko. Kiedy udało im się w końcu dotrzeć do drzwi, okazało się że wiatr rozdmuchał ciemne chmury i na niebie znów zaświeciło słońce. Dzieci uśmiechnęły się i zaczęły liczyć grzybki w swoich koszykach.”

Zagadki ruchowe- rozpoznawanie przez dzieci w oparciu o gesty nauczyciela tematyki zagadek ( nauczyciel pokazuje opadające liście, zamiatanie liści, wiatr, przeskakiwanie przez kałuże).

Jesienna dekoracja – dzieci, wśród różnych zdjęć i obrazków odszukują ilustracje przedstawiające jesień, przypinają je na tablicę tematyczną.

Kończenie zdań – zachęcanie dzieci do zabawy polegającej na dokończeniu zdania:

Jesień rozpoznaję po…
Kiedy pada deszcz lubię……..

„Czarodziejski koszyk”- zabawa polegający na odgadnięciu przez dzieci za pomocą dotyku, jakie warzywo lub owoc zostało ukryte w koszyku. Dziecko które odgadnie zostaje nagrodzone brawami.

Fiszki samokontrole- dzieci wybierają z wielu ilustracji te, które związane są z jesienią. Następnie samodzielnie kontrolują poprawność wykonanego zadania, ponieważ każdy obrazek pasujący do jesieni jest na odwrocie zaznaczony kropką.

Twórcza aktywność ruchowa:

– wybór spośród dwóch melodii tej, która mogłaby obrazować wiatr.

Przedstawienie ruchem wiatru do muzyki – wykorzystanie do tego celu wstążek.
Swobodne wypowiedzi-zainspirowane pytaniem: Za co chciałbyś podziękować jesieni?

Twórcza aktywność plastyczna- propozycja ozdabiania elementów garderoby Pani Jesieni tworzywem przyrodniczym: kolorowymi liśćmi, zasuszonymi płatkami kwiatów itp. Dzieci przystępują do tworzenia kompozycji dekoracyjnych według własnego pomysłu.

Zabawa kołowa z piosenką ( na melodię “Mam chusteczkę haftowaną”)

” Mam listeczki kolorowe , żółte i czerwone ,
kogo dotknę lekko nimi przyjdzie tutaj do mnie.
La, la., la., la…” – w środku koła porusza się dwoje dzieci, które przekazują liście innym uczestnikom zabawy.

Pożegnanie – na przerwę w muzyce dzieci żegnają się ze sobą
w dowolny sposób (podanie ręki, uśmiech, ukłon itp.).



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały:

Dodaj komentarz