SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE 5,6-LATKÓW
- Temat zajęć: „Kolorowa łąka”
- Cele ogólne:
- poznanie wybranych gatunków kwiatów polnych;
- określenie cech charakterystycznych kwiatów związanych z ich nazwą;
- doskonalenie spostrzegawczości i uwagi;
- pobudzanie dzieci do aktywnego uczestnictwa w zajęciach;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania elementów w/g określonej cechy;
- umiejętność współpracy w zespołach;
- przestrzeganie zasad wykonania pracy określona techniką plastyczną – pauntylizm; wydzieranka, malowanie farbą akwarelową;
- doskonalenie sprawności manualnej rąk;
3. Cele szczegółowe:
- rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki kwiatów polnych;
- prawidłowo nazywa części rośliny ( korzeń, łodyga, liść, kwiat);
- zna cechy charakterystyczne wybranych kwiatów i wie skąd pochodzi ich nazwa;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach;
- prawidłowo klasyfikuje elementy w/g wskazanej cechy ( wielkość, rodzaj, kolor);
- zgodnie współpracuje w grupach;
- sprawnie posługuje się materiałami plastycznymi ( pędzel, patyczki kosmetyczne , wycinanki, farby plakatowe i akwarele);
- samodzielnie podejmuje decyzje, dokonuje wyborów ( technika plastyczna);
4.Metody: słowna, oglądowa, czynna;
5. Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
6. Pomoce do zajęć: karta poetycka z tekstem wiersza „ Awantura w ogrodzie” (format A3), ilustracje kwiatów polnych i ich naturalne odpowiedniki, nazwy kwiatów ( wyrazy do czytania globalnego), elementy do zadań w grupach ( wazony, szablony kwiatów ), emblematy dla dzieci ( kwiaty w 3 kolorach), magnetofon , nagranie Piotr Czajkowski „ Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów”; Antonio Vivaldi „ Cztery pory roku- wiosna”, kartki , farby plakatowe , akwarelowe, pędzle, wycinanki, patyczki kosmetyczne, wizytówki z imionami;
7. Przebieg zajęć:
a) Zaproszenie do udziału w zajęciach, wręczenie dzieciom emblematów z kwiatami w 3 kolorach ( podział na grupy);
b) Wysłuchanie recytacji wiersza pt.” Awantura w ogrodzie”
(karta poetycka- autor nieznany)
Pyszniła się pewna róża:
„ Jaka jestem piękna i duża
mam sukienkę purpurową,
chcę ogrodu być królową!”.
Dzwonki się popłakały
swoje kwiatki pochowały,
jaskier, mak i rumianek
po prostu się obraziły.
Zbladła niezapominajka
oraz kolorowe bratki,
a stokrotce zwiędły
wszystkie płatki.
Chabry, które w cieniu rosły
wykopały się i poszły.
Nocą kwiaty się zmówiły,
cichcem ogród opuściły
i przeniosły się na łąkę
żeby w kropki grać z biedronką.
A co z różą? Żółknąc w złości,
kolce liczy w samotności.
( autor nieznany)
c) Rozmowy na temat treści wiersza:
– O czym opowiadał wiersz?
– Jak oceniacie zachowanie róży?
– Jakie nazwy kwiatów zapamiętaliście?
d) Zabawa dydaktyczna „ O jakim kwiatku mówię?”
Nauczyciel opowiada o poszczególnych kwiatach polnych określając ich charakterystyczne cechy. Dzieci nazywają je i przyporządkowują napisy:
- Dzwonek- kielichy kwiatków przypominają dzwoneczki;
- Jaskier- mają jaskrawe ubarwienie płatków;
- Mak- zawierają ziarenka maku;
- Rumianek- kwiaty wystawiają do słońca swoje rumiane główki;
- Niezapominajka- kto raz zobaczy niebieski kolor tych kwiatków nigdy ich nie zapomina;
- Bratek- nigdy nie jest sam, zawsze ma przy sobie „ brata”;
- Stokrotka- kwiaty posiadają mnóstwo płatków- prawie sto!;
- Chaber- jego delikatne płatki są w kolorze niebieskim ( chabrowym);
e) Improwizacja taneczna „ Taniec kwiatów”
( elementy muzykoterapii) taniec ze wstążkami do muzyki Piotra Czajkowskiego „ Walc kwiatów z baletu Dziadek do orzechów”;
f) Praca w grupach ( wg kolorów emblematów): klasyfikowanie kwiatów do wazonów w/g określonej cechy- kolor, wielkość , rodzaj;
g) Praca plastyczna przy stolikach „Kolorowa łąka”:
Dzieci wykonują pracę plastyczną wybraną przez siebie techniką
- stawiając kropeczki z farby przy użyciu patyczków kosmetycznych( pauntylizm),
- wyklejając łąkę wycinanką (wydzieranka),
- malując farbą akwarelową.
Inspiracją może być wystawa zdjęć i obrazów prezentujących łąkę oraz utwory muzyki poważnej ( A. Vivaldi, P. Czajkowski).
Opracowała : Jolanta Borkowska