Cele główne:
– zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi na wiejskim podwórku.
– rozwijanie spostrzegawczości
– ćwiczenie aparatu artykulacyjnego
– nabywanie umiejętności klasyfikacji
Cele operacyjne:
Dziecko:
– zna zwierzęta z wiejskiego podwórka
– rozpoznaje zwierzęta po fragmencie obrazka
– potrafi naśladować odgłosy zwierząt
– przyporządkowuje sylwety do kolorów
Formy: zbiorowa, indywidualna
Metody: aktywizujące, słuchowe, pokaz, rozmowa, ćwiczenie praktyczne
Pomoce dydaktyczne :ilustracje zwierząt , wiersz H. Bechlerowej „Kaczuszki”, zielone i żółte kółeczka, kolorowanka z sylwetą kaczki.
Przebieg zajęć :
- Wprowadzenie do zajęć – nauczyciel zapoznaje dzieci z tematyką zajęć.
- „Jakie to zwierzęta?” – zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel przygotowuje zasłonięte ilustracje wiejskich zwierząt, następnie odsłania je po kawałku. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie jakie to zwierzęta.
- „Poznajemy zwierzęta z wiejskiego podwórka” – oglądanie odsłoniętych obrazków zwierząt hodowlanych, nazywanie ich, zachęcanie do wypowiedzi na temat ich wyglądu.
- Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze- „Naśladujemy odgłosy zwierząt”- nauczyciel pokazuje ilustracje zwierząt , a zadaniem dzieci jest naśladowanie odgłosów jakie wydają.
- Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kurczęta i jastrząb”. (przewodnik metodyczny „Czterolatek. Bawię się i uczę” cz.3 s.121).
- Zabawa dydaktyczna „Zielone i żółte” – na podstawie wiersza H. Bechlerowej „Kaczuszki”.
Nauczyciel rozdaje dzieciom zielone i żółte kółeczka. Dzieci podnoszą odpowiedni kolor do góry wtedy, kiedy usłyszą w wierszu nazwy tych kolorów.
- Kolorowanie sylwety kaczuszki.