TEMAT: Kolorowe figury
CEL OGÓLNY: Wykazywanie się zdobytymi umiejętnościami w zakresie matematyki
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
– rozróżnia i nazywa figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt)
– tworzy zbiory figur pod względem kształtu, koloru i wielkości
– rozróżnia i nazywa kolory
– rozróżnia i nazywa wielkości
– liczy bez ograniczenia zakresu liczenia
– posługuje się pojęciami określającymi położenie w przestrzeni
ü „na”, „pod”, „nad”, „między” – 5-latki
ü „na”, „pod” – 3,4-latki
– rozpoznaje figury geometryczne dotykiem.
POMOCE DYDAKTYCZNE: figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt) wycięte z brystolu różnej wielkości i koloru (zestaw dla każdego dziecka), koperty, kartki bloku rysunkowego, bębenek, krążki w czterech kolorach, figury geometryczne plastikowe, karty zadaniowe, klej, kredki, małe kółka wycięte z czerwonego brystolu.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Zabawa integracyjna „Iskierka”
- Każde dziecko otrzymuje kopertę z zestawem figur geometrycznych różnych kolorów i wielkości.
- Dzieci otrzymują polecenie opróżnienia kopert i określenia, co jest w środku. Nauczycielka zadaje pytanie „Czym różnią się figury w między sobą?” Wysłuchuje wszystkich odpowiedzi.
- Zabawa matematyczna z figurami
ü Nauczycielka podaje kolejno nazwy figur, a dzieci podnoszą do góry wymienioną figurę
ü Dzieci klasyfikują figury ze względu na: kształt, kolor, wielkość
ü Dzieci indywidualnie, każde po kolei liczą elementy w wybranym zbiorze.
- Zabawa ruchowa „Hop do koła”
Nauczycielka rozkłada na podłodze krążki dla każdego dziecka. Dzieci wybierają krążek dla siebie i wchodzą do środka. Kolor obręczy musi odpowiadać kolorowi kółka trzymanego w rączce. Na umówiony sygnał dzieci wybiegają z krążka i poruszają się po sali w rytmie podanym przez instrument omijając zręcznie przeszkody. Na hasło „hop do koła” uczestnicy zabawy wracają na swoje miejsca. Zabawa powtarzana jest kilka razy w zależności od zainteresowania dzieci.
- Praca z kartą zadaniową
Dzieci otrzymują kartę z narysowanym drzewkiem i kwiatkiem. Z otrzymanych kół w kolorze czerwonym dzieci uzupełniają kartę zgodnie z poleceniami nauczycielki.
5 – latki
ü Naklej na drzewku trzy kółeczka
ü Pod drzewkiem przyklej cztery kółeczka
ü Nad drzewkiem narysuj ptaka
ü Pomiędzy drzewkiem a kwiatkiem narysuj ul
ü Pomaluj drzewko i kwiatuszka
3,4 – latki
ü Naklej na drzewku trzy kółeczka
ü Pod drzewkiem naklej dwa kółeczka
ü Pomaluj drzewko i kwiatuszka
7. Po skończonym malowaniu karty zadaniowej dzieci wspólnie z nauczycielką wywieszają prace w kąciku prac dzieci.