Scenariusz zabaw badawczych dla dzieci 3- letnich.

krasnaleCele ogólne:
1.  Rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania elementów.
2. Rozwijanie umiejętności poznawania rzeczywistości w sposób wielozmysłowy.

Temat: „Tajemnicza wyprawa Krasnali”

Cele operacyjne:
Dziecko:
1. odtwarza ruchem treść opowiadania nauczyciela naśladując zrywanie listków, suszenie, parzenie herbaty.
2. próbuje rozpoznać rodzaj herbaty poprzez zmysł smaku,węchu, wzroku.
3. liczy wg. własnych możliwości uderzenia w dzwonki wskazując ilość na palcach
4. przyporządkowuje liczmany w różnych kolorach do obręczy w odpowiednim kolorze
5. maluje filiżankę wg podanego kodu lub wg własnych możliwości.

Metody pracy:
– elementy SI
– elementy m. prof. Gruszczyk- Kolczyńskiej
– el. m. Thulina
– m. słowna: rozmowa, instrukcje wg M. Kwiatowskiej

Formy organizacyjne wg R. Więckowskiego
– zbiorowa jednolita
– indywidualna jednolita i zróżnicowana
– grupowa zróżnicowana
Materiały dydaktyczne: CD z piosenką „Krasnoludki”, różne rodzaje i gatunki herbaty: ekspresowa, liściasta, ziołowe itp. plastikowe kubki dla każdego dziecka, cztery szklane dzbanki na herbatę, zdjęcia krzaków herbaty, plantacji, różnych filiżanek, dzbanków, samowaru, obręcze w 4 kolorach :zielona, czerwona, brązowa, żółta, liczmany w 4 kolorach i różnych kształtach :koło, kwadrat, trójkąt, dzwonki, zabawkowe akcesoria kuchenne, sylweta filiżanki, kredki.

Przebieg:
1. Powitanie dzieci i zaproszenie do wspólnej zabawy i nauki.
Dzieci stają w kole i wspólnie śpiewają piosenkę połączona z zabawą ilustracyjną „Krasnoludki”

2. Opowieść ruchowa pt. „Tajemnicza wyprawa Krasnali”
Nauczycielka zaprasza dzieci na dywan i objaśnia zasady zabawy. Następnie snuje opowiadanie naśladując ruchem jego treść, a dzieci dowolnie je interpretują mogąc wzorować się na nauczycielce.
Po zakończonej opowieści nauczycielka zaprasza dzieci przed tablicę na której umieszczone są zdjęcia plantacji herbaty, krzaczki herbaty, różnego rodzaju filiżanki, dzbanki. Wyjaśnia dzieciom pochodzenie herbaty, jej rodzaje. Dzieci oglądają, wąchają zgromadzone gatunki herbaty, próbują określać kształt torebek herbaty: koło, kwadrat, trójkąt.

3. Zabawa badawcza „Smaki herbaty”.
Następnie nauczycielka przedstawia dzieciom cztery dzbanki z zaparzoną herbatą. W każdym dzbanku jest inny rodzaj herbaty, każda herbata ma również inny kolor : czerwony, zielony, żółty, brązowy. Dzieci otrzymują plastikowe kubeczki, nauczycielka nalewa każdemu trochę herbaty każdego rodzaju. Dzieci wąchając, smakując próbują określić rodzaj herbaty, jej smak, próbują skojarzyć wzrokowo rodzaj herbaty z jej smakiem.

4. Zabawa ruchowa „Ścieżka sensoryczna”
Następnie nauczycielka zaprasza dzieci na dywan, zadaniem dzieci jest przejść bez obuwia po wyznaczonym torze o różnej fakturze:miękkie, szorstkie, śliskie trzymając w ręku spodek z filiżanką.

5. Zabawa matematyczna „Słucham i liczę”
Następnie nauczycielka zaprasza dzieci przed tablicę, indywidualnym zadaniem każdego dziecka jest wysłuchać ile razy nauczycielka uderzy w dzwonki, liczą ilość uderzeń na palcach oraz biorą odpowiednią ilość liczmanów – figury geometryczne koło, kwadrat, trójkąt w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym brązowym i umieszczają w obręczy w odpowiednim kolorze.

6. Zabawa plastyczna „Filiżanka”
Nauczycielka dzieli dzieci na dwie grupy. Jedna grupa ma za zadanie pomalować filiżankę wg podanego kodu: koło- czerwone, kwadrat- zielony. Druga grupa ma za zadanie pomalować filiżankę wg własnego pomysłu i możliwości.

7. Zakończenie zajęć.
Nauczycielka dziękuje dzieciom za wspólną pracę i zabawę. Proponuje chętnym dzieciom zabawę tematyczną „W herbaciarni”. Dzieci swobodnie mogą zaaranżować parzenie herbaty, wybierają potrzebne do parzenia akcesoria, nakrywają naczyniami stolik, naśladują przygotowywanie herbaty.




Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: