Grupa mieszana wiekowo
Temat : Konstruowanie gry matematycznej – układanie zasad gry i respektowanie ich reguł.
Cel: – wyzwolenie wielostronnej aktywności dzieci przez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie, działanie.
Dziecko:
– zna cyfry, liczby i znaki matematyczne, potrafi je umiejętnie i praktycznie zastosować,
– potrafi kodować informacje przez oznaczenie na torze pułapek i premii
– przestrzega uzgodnionych umów obowiązujących w grze,
– potrafi poradzić sobie z emocjami i rozumnie zachować się w sytuacjach trudnych, pełnych napięć,
– umie nabyte umiejętności zastosować w praktycznym działaniu,
– myśli logicznie i samodzielnie,
– wie jak należy współdziałać i współpracować w zespole,
– potrafi rozpoznać cyfry i znaki matematyczne, odczytać wyrazy,
– wie jaka jest aktualna pora roku, potrafi nazwać i rozpoznać na ilustracji wszystkie pory roku.
Forma organizacji pracy:
– Zespołowa, grupowa
Metody :
Czynna – naprzemienne układanie i rozwiązywanie zadań
Metoda Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej
Pomoce:
Tor gry, kostki do gry, kartoniki z ilustracjami odzwierciedlającymi pory roku, napisy na karteczkach : START, META, kartoniki z cyframi, znakami matematycznymi, kartoniki z napisanymi zadaniami do wykonania. płyta z nagraniem muzyki do zabawy i metody
P.Dennisona.
Przebieg:
1. Ćwiczenia gimnastyki mózgu:
– picie wody,
– kapturek myśliciela,
– słoń
2. Zaproszenie dzieci do skonstruowania gry matematycznej „Pory roku – gdzie jest wiosna”.
– obejrzenie zgromadzonych materiałów w koszyku
– zaznaczenie początku i końca toru
– umieszczenie napisów: START – META- zaznaczenie kierunku poruszania się strzałką,
3. Wykorzystanie zgromadzonych materiałów do oznaczenia na torze pułapek i premii – przewidywanie konsekwencji, oznaczeń, logiczności,
– ustalenie reguł gry,
– umieszczenie „niespodzianek” przez nauczycielkę ( instrukcje w formie prostych zadań, reguł matematycznych)
4. Podział na dwa zespoły.
– wybór kapitana,
– dzieci które będą pionkami,
– wybór „ kuriera” – określenie jego zadań
5. Wspólna gra z przestrzeganiem ustalonych reguł za pomocą 2 kostek,
– sumowanie liczby wyrzuconych oczek,
– z chwilą trafienia na niespodziankę rozwiązanie reguł matematycznych, zadań.
6. Zakończenie gry, wyciąganie wniosków – czy ustalone reguły gry były przestrzegane.
Opracowanie:
Marzena Sadurska