Scenariusz uroczystości “Szukamy wielkanocnego zajączka”

TEMAT IMPREZY : „Szukamy wielkanocnego zajączka”
CZAS TRWANIA: ok. 2,5 godz.
MIEJSCE: Publiczne Przedszkole – ogród przedszkolny
UCZESTNICY: wszystkie dzieci z przedszkola, nauczycielki

CELE GŁÓWNE:
– przekazywanie tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi poprzez zabawę
– rozwijanie ogólnej sprawności

CELE OPERACYJNE: (dziecko)
– rozwiązuje zagadki słowne oraz smakowe
– aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
– ma możliwość poszerzenia wiedzy na temat świąt wielkanocnych
– śpiewa ulubioną piosenkę
– ilustruje treść piosenki
– rozwija spostrzegawczość wzrokową
-wypowiada się podnosząc rękę do góry
-zna wiersz o tematyce wiosennej
-integruje się z grupą
-przelicza w zakresie 3, 5, 7,10

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
– koperty do każdego zadania w pięciu kolorach: czerwony, zielony, żółty, niebieski, pomarańczowy
– zadania na kartkach
– pocięte puzzle dla każdej grupy (sylweta jajka)
– tacka
– koszyki na koperty
– zagadki
– 5 pisanek
– tyczki
– 5 jajek na twardo
– tyczki i na nich przyczepione strzałki wskazujące trasę
– kosze na upominki dla dzieci

Przebieg

MALUSZKI:

1. Przywitanie nauczycielki oraz maluszki
2. Odnalezienie swojego koloru, który będzie wskazywał trasę (przeczytanie instrukcji przez nauczycielkę podejście do pierwszego koszyka)
3. Zadanie I „Wielkanocny quiz”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest wybrać spośród podanych trzech odpowiedzi tą właściwą:

I. Kto przynosi prezenciki w Wielkanoc?
a) gwiazdor
b) zając
c) wróżka

II. Co znajdziemy w koszyczku wielkanocnym?
a. baranek
b. frytki
c. karp

Następnie dzieci liczą do trzech, podskakują, klaszczą i tupią trzy razy.
Po wykonaniu wszystkich zadań dzieci ustawiają się w pociąg i odnajdują kopertę z kolejnym zadaniem

4. Zadanie II „Wielkanocne piosenki”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest rozweselić zajączka poprzez zaśpiewanie swojej ulubionej piosenki.
Następnie dzieci machając rękami przechodzą do kolejnego zadania.

5. Zadanie III „Zagadki”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadek słownych oraz smakowych.

I. Piórka czarno-białe,
buciki czerwone.
Uciekają przed nim żaby,
gdy idzie w ich stronę. (bocian)

II. Gdy cię zobaczę nawet z daleka,
czym prędzej w wodę z pluskiem uciekam!
Nie chcę przekąską być na śniadanie!
Próżno mnie szukasz panie bocianie. (żaba)

Po odgadnięciu słownych zagadek, wskazane przez nauczycielkę dzieci odgadują zagadkę smakową i kosztują z zamkniętymi oczami jajka- wielkanocny przysmak. Tupiąc przechodzą do kolejnego zadania.

6. Zadanie IV „Rozbite jajeczko”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest ułożyć na tacce rozbite jajko w całość.
Następnie dzieci podskakują z nogi na nogę przechodząc w ten sposób do kolejnego zadania.

7. Zadanie V „Zawody sportowe z jajkiem”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest przejść tor z jajkiem na talerzyku.

• Spacer z jajkiem na talerzyku —pierwsze dziecko w rzędzie otrzymuje jajko i plastikowy talerzyk. Jego zadaniem jest przejść tor z jajkiem na talerzyku od linii mety do koszyczka, tak aby jajko nie spadło i nie potłukło się, następnie wraca i przekazuje talerzyk następnemu dziecku.

Następnie dzieci naśladują wskazane przez zajączka zwierzęta, np. latające motyle, skaczące zające, rechotanie żaby, klekot bociana.

Po wykonaniu tych zadań nauczycielka czyta dalszą część listu, w którym znajduje się wskazówka gdzie są ukryte niespodzianki, aby zajączkowi było miło dzieci mogą na zakończenie powiedzieć wierszyk.

Przebieg

CZTEROLATKI:

1. Przywitanie nauczycielki oraz czterolatków

2. Odnalezienie swojego koloru, który będzie wskazywał trasę (przeczytanie instrukcji przez nauczycielkę podejście do pierwszego koszyka)

3. Zadanie I „Wielkanocny quiz”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest wybrać spośród podanych trzech odpowiedzi tą właściwą:

I. Kto przynosi prezenciki w Wielkanoc?
a) gwiazdor
b) zając
c) wróżka

II. Co znajdziemy w koszyczku wielkanocnym?
a. baranek
b. frytki
c. karp

III. Gdzie idziemy ze święconką?
a) na targ
b) do kina
c) do kościoła

Następnie dzieci liczą do pięciu, podskakują, klaszczą i tupią pięć razy.
Po wykonaniu wszystkich zadań dzieci ustawiają się w pociąg i odnajdują kopertę z kolejnym zadaniem

4. Zadanie II „Wielkanocne piosenki”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest rozweselić zajączka poprzez zaśpiewanie swojej ulubionej piosenki.
Następnie dzieci machając rękami przechodzą do kolejnego zadania.

5. Zadanie III „Zagadki”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadek słownych oraz smakowych.

I. W czerwonych chodzi kozaczkach
I w czarno – białym kaftanie.
Kiedy go spotkasz na łące,
Znak to, że wiosna nastanie. (bocian)

II. Nie chodzą, lecz skaczą, nad stawem mieszkają.
Gdy wieczór zapadnie, na głosy kumkają. (żaba)

III. Kura je zniosła, mama przyniosła,
ugotowała, dzieciom podała.(jajko)

Po odgadnięciu słownych zagadek, wskazane przez nauczycielkę dzieci odgadują zagadkę smakową- kosztują z zamkniętymi oczami jajka- wielkanocny przysmak.
Tupiąc przechodzą do kolejnego zadania.

6. Zadanie IV „Rozbite jajeczko”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest ułożyć na tacce rozbite jajko w całość.
Następnie dzieci podskakują z nogi na nogę przechodząc w ten sposób do kolejnego zadania.

7. Zadanie V „Zawody sportowe z jajkiem”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest przejść tor z jajkiem na talerzyku.

• Spacer z jajkiem na talerzyku— pierwsze dziecko w rzędzie otrzymuje jajko i plastikowy talerzyk. Jego zadaniem jest przejść tor z jajkiem na talerzyku od linii mety do koszyczka, tak aby jajko nie spadło i nie potłukło się, następnie wraca i przekazuje talerzyk następnemu dziecku.
• Pisanka w kole- dzieci ustawiają się w kole i przekazują sobie pisankę z rąk do rąk starając się przy tym, aby nie spadła na ziemię i nie rozbiła się.

Następnie dzieci naśladują wskazane przez zajączka zwierzęta, np. latające motyle, skaczące zające, rechotanie żaby, klekot bociana.

Po wykonaniu tych zadań nauczycielka czyta dalszą część listu, w którym znajduje się wskazówka gdzie są ukryte niespodzianki, aby zajączkowi było miło dzieci mogą na zakończenie powiedzieć wierszyk.

Przebieg

PIĘCIOLATKI:

1. Przywitanie nauczycielki oraz pięciolatków

2. Odnalezienie swojego koloru, który będzie wskazywał trasę (przeczytanie instrukcji przez nauczycielkę podejście do pierwszego koszyka)

3. Zadanie I „Wielkanocny quiz”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest wybrać spośród podanych trzech odpowiedzi tą właściwą:

I. Kto przynosi prezenciki w Wielkanoc?
a) gwiazdor
b) zając
c) wróżka


II. Co znajdziemy w koszyczku wielkanocnym?
a. baranek
b. frytki
c. karp

III. Gdzie idziemy ze święconką?
a) na targ
b) do kina
c) do kościoła

IV. Malowane jajka w różne wzorki nazywamy:
a) piosenkami,
b) pisarkami,
c) pisankami.

Następnie dzieci liczą do siedmiu, podskakują, klaszczą i tupią siedem razy.
Po wykonaniu wszystkich zadań dzieci ustawiają się w pociąg i odnajdują kopertę z kolejnym zadaniem

4. Zadanie II „Wielkanocne piosenki”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest rozweselić zajączka poprzez zaśpiewanie swojej ulubionej piosenki ilustrując ją ruchem.
Następnie dzieci machając rękami przechodzą do kolejnego zadania.

5. Zadanie III „Zagadki”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadek słownych oraz smakowych.

I. Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)

II. Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem
w ciągłej niezgodzie. (żaby)

III. Wiesz jak się nazywa skorupka od jajek,
gdy na cacko stroikowe świetnie się nadaje. (wydmuszka)

IV. Długie uszy – świetny słuch.
Kto nie wierzy –to „czuj duch”.
Na wrogów nie czeka – nogi za pas, ucieka.
– A jak chodzi? – Kicając!
Wiemy! Wiemy – to ……….. . (zając)

Po odgadnięciu słownych zagadek, wskazane przez nauczycielkę dzieci odgadują zagadkę smakową- kosztują z zamkniętymi oczami jajka- wielkanocny przysmak.
Tupiąc przechodzą do kolejnego zadania.

6. Zadanie IV „Rozbite jajeczko”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest ułożyć na tacce rozbite jajko w całość.
Następnie dzieci podskakują z nogi na nogę przechodząc w ten sposób do kolejnego zadania.

7. Zadanie V „Zawody sportowe z jajkiem”
Nauczycielka wyciąga z koszyka kopertę z wybranym dla grupy kolorem, czyta jej treść. Zadaniem dzieci jest przejść tor z jajkiem na łyżce.

• Spacer z jajkiem na łyżce — pierwsze dziecko w rzędzie otrzymuje jajko i drewnianą łyżkę. Jego zadaniem jest przejść tor z jajkiem na łyżce od linii mety do koszyczka, tak aby jajko nie spadło i nie potłukło się, następnie wraca i przekazuje łyżkę następnemu dziecku.
• Pisanka w tunelu- dzieci ustawiają się w ciasnym kole rozszerzają nogi tworząc tunel i przekazują sobie pisankę z rąk do rąk między nogami starając się przy tym, aby nie spadła na ziemię i nie rozbiła się.

Następnie dzieci naśladują wskazane przez zajączka zwierzęta, np. latające motyle, skaczące zające, jak stoi bociek, rechotanie żaby, klekot bociana.

Po wykonaniu tych zadań nauczycielka czyta dalszą część listu, w którym znajduje się wskazówka gdzie są ukryte niespodzianki, aby zajączkowi było miło dzieci mogą na zakończenie powiedzieć wierszyk.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: