SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ
„BAL JESIENI” PRZEROWADZONEJ 19.10.2011 r.
W PRZEDSZKOLU NR 3 W SKIERNIEWICACH
OBSZARY EDUKACYJNE Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
- Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
- Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
ZADANIA EDUKACYJNE:
- Tworzenie okazji do komunikowania się w języku werbalnym w zakresie mówienia i słuchania
- Wzbudzanie radości ze wspólnej zabawy
- Rozwijanie własnych umiejętności w działalności plastycznej
UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA ZGODNE Z JEGO MOŻLIWOŚCIAMI ROZWOJOWYMI:
- Śpiewa znane piosenki
- Odczuwa radość wspólnej zabawy
- Rozwiązuje zagadki słowne
- Wypowiada się na podany temat
- Zna charakterystyczne cechy jesieni
- Wykonuje prace plastyczną na podany temat
- Współdziała w grupie
- Porusza się w rytmie słyszanej muzyki
METODY: samodzielnych doświadczeń, swobodne wypowiedzi, objaśnienia, instrukcje, zadań stawianych do wykonania
FORMY: zbiorowa, praca w grupach, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: sprzęt nagłaśniający, magnetofon, płyty CD, materiał przyrodniczy, kredki, brystol, ilustracje
PRZEBIEG:
- Spotkanie dzieci ze wszystkich grup na sali gimnastycznej.
- Wprowadzenie do tematu za pomocą wiersza H. Zdzitowieckiej „Za co lubimy jesień?” czytanego przez nauczycielkę.
Za co lubimy Jesień?
Za słodkie jeżyny w lesie,
Za nitki babiego lata,
Jarzębin czerwonych kiście,
Żołędzie, szyszki, kasztany,
Za rdzawe i złote liście.
– O jakiej porze roku jest mowa w wierszu? ( o jesieni)
– Kto wie kiedy rozpoczęła się jesień?(23 września)
- Śpiewanie piosenki „Tańcowała jesień” przez dzieci z grupy „Pszczółki”, wspólne śpiewanie refrenu. Improwizacja ruchowa przy piosence.
Tańcowała jesień
w lesie zamaszyście.
Żółte, rude i brązowe
z drzew zrywała liście.
Ref: Tańcowała jesień,
kolorowa jesień.
Postrącała w parku
żołędzie, kasztany,
rozrzuciła na trawniku
liśćmi przysypanym.
Tańcowała jesień
w sadzie, razem z deszczem,
jabłek, gruszek nazrywała,
lecz jej mało jeszcze.
Z wiatrem się kłóciła,
darła białe chmury,
aż się słońce obudziło
i wyjrzało z góry.
- Śpiewanie jesiennych piosenek przez dzieci z pozostałych grup.
- Charakterystyczne cechy jesieni – wymienianie przez dzieci z poszczególnych grup. (za poprawnie wymienioną cechę grupa otrzymuje punkt – cukierek)
- Powitanie gościa „Pani Jesieni” – pani jesień wchodzi i rozsypuje wszędzie kolorowe liście. (w tej roli pani Monika)
- Zbieranie liści – konkurs. (przedstawiciele grup (4 osoby) mają za zadanie zebrać jak najwięcej liści z podłogi).
- Taniec z „Panią Jesienią” – dla utrudnienia każdy z liściem na głowie.
- „Jesienne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych
To łatwa zagadka, tak mi się wydaje.
Jaka po lecie pora nastaje? (jesień)
To miesiąc smutny taki,
bo odleciały już ptaki.
I liść ostatni już opadł.
Ten miesiąc zwie się ………. . (listopad)
Kiedy kolczasta łupinka pęknie
w brązowej skórce jest mu najpiękniej. (kasztan)
W lesie go spotkasz
i dziwisz się
srodze:, bo on ma kapelusz,
ale gdzie? Na nodze. (grzyb)
Choć to „klapsy”,
to nie bolą.
Ludzie raczej jeść je wolą.
Zawsze są smaczne,
soczyste, lecz pamiętaj –
Jedz je czyste! (gruszki)
Ma piękne korale, choć nie jest dziewczyną.
Spotkasz ją przy drodze, zwą ja … (jarzębina)
W twardej skorupce smaczny skarb mieszka.
Gdy ją rozłupiesz, znajdziesz… (orzeszka)
Mieszka wśród lasu,
orzeszki zjada,
w dziupli na zimę
zapasy składa. (wiewiórka)
- Improwizacja przy muzyce.
- „Czarodziejski worek” – rozpoznawanie po dotyku darów jesieni. (kasztany, żołędzie, liście itp.)
- „Obieranie jabłek” – konkurs dla nauczycielek poszczególnych grup.
- Taniec przy muzyce.
- „Kolorowanie liści” – każda grupa otrzymuje narysowany liść na dużym kartonie, dzieci mają go pokolorować, a panie wyciąć.
- Zabawa przy muzyce.
- Rozstrzygnięcie konkursu na najlepszy jesienny strój.
Opracowały i przeprowadziły:
mgr Justyna Gronek
mgr Monika Łuczak