Scenariusz uroczystości pasowania na “Tęczolutka”

DZIECI 3, 5, 6-LETNICH

Cele ogólne:
– wspomaganie procesu adaptacji dziecka do przedszkola,
– przyjęcie do grona przedszkolaków nowo przybyłych dzieci,
– tworzenie w przedszkolu atmosfery radości, przyjaźni i zaufania,
– integrowanie się we wspólnej zabawie dzieci, rodziców i nauczycieli,
– zaprezentowanie umiejętności dzieci,
– kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.

Cele operacyjne:
– dziecko bawi się zgodnie z rówieśnikami i starszakami,
– dziecko śpiewa i inscenizuje ruchem piosenki, recytuje wiersze,
– dziecko wykonuje kolejne zadania,
– dziecko pokonuje lęk przed występami publicznymi,
– dziecko integruje się ze społecznością lokalną.

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI

(rozdanie rodzicom karteczek z tekstem)

Narratorzy:
Cieszymy się, że wszyscy tak licznie przybyli,
By być razem z nami w tak radosnej chwili.
Proszę o uwagę panowie i panie,
Dziś to nasze Tęczoludki złożą ślubowanie.

Wzrostem może są mizerne, lecz serduszko wielkie mają,
Kodeks Przedszkolaka dobrze znają, choć nie zawsze go przestrzegają.
Są zawsze mili i śmiali, słychać ich już z oddali.
Chętnie bawią się, śpiewają i na program artystyczny wszystkich Państwa zapraszają.

Muzyka relaksacyjna – las

Mędrek:
„Któż to robi tyle hałasu przed moim domkiem ?
O, dzień dobry jestem Tęczo – Mędrek
nazwały mnie tak zwierzęta, bo przychodzą mnie pytać o radę.
A wy, kim jesteście?

Dzieci :
Dziećmi, przedszkolakami.

Mędrek:
Rozumiem, chodzicie do przedszkola i choć jesteście przedszkolakami, chcecie nazywać się Tęczoludkami?

Dzieci :
Tak, tak, chcemy!!!! Bardzo chcemy!!!!

Mędrek:
W takim razie opowiedzcie mi jak tam u was jest…

dziecko 1
W naszym przedszkolu jest bardzo wesoło, często żartujemy, wspólnie się śmiejemy i w różnych imprach udział bierzemy.

dziecko 2
Mamy przeróżne zabawki: laleczki, wózeczki, perkusję i puzzle, auta, garaże i piłkarzyki, którymi gramy meczyki.

dziecko 3
W ogrodzie jest duża piaskownica, huśtawki, drabinki, karuzela i różne rzeczy do bawienia.

dziecko 5
Uczymy się rysować , malować i pisać.

dziecko 6
I nawet już czytamy.

dziecko 7
Tylu mam kolegów i koleżanek, że czasu nam mało… z każdym bym chciał się pobawić, pobrykać… aż tu nagle do domu musze zmykać…

dziecko 8
Oj tak, Oj tak…

dziecko 9
A obiadki są pyszne!

dziecko 10
Lubimy śpiewać i tańczyć, marzyć i bajarzyć… na karate, religię, angielski i rytmikę chodzimy, wspólnie się razem dobrze tam bawimy.

dziecko 11
Bo – fajnie jest w naszym przedszkolu.

Mędrek:
„Rzecz to wielka niesłychanie ,
gdy przedszkolakiem się zostanie
Trzeba wszystko wiedzieć
ładnie bajki opowiedzieć
Narysować tańczyć śpiewać
na nikogo się nie gniewać
Znać zasady wychowania
pięknie uczyć się czytania
w głowach wiedza zostać musi
choć lenistwo bardzo kusi ”.

Kochane dzieci jak widzicie zostać prawdziwym przedszkolakiem to niełatwa sprawa – zobaczymy co znajdziemy na ten temat w księdze Tęczowego Prawa:

„W księdze tej jest napisane, że
Ten, kto Tęczoludkiem zostanie, musi zjeść pierwsze i drugie śniadanie”.

Dzieci:
Już zjedliśmy… (dzieci machają rękami)

Mędrek:
Dobrze zatem, lecz w księdze jeszcze napisano, że EGZAMIN życia czeka na was:

DACIE RADĘ ??? (do dzieci)
Dzieci: DAMY RADĘ

DADZĄ RADĘ ??? (do rodziców) DADZĄ RADĘ

PRZEDSZKOLAKI – DACIE RADĘ !!!
ZATEM:

1. Zadanie pierwsze – proszę samodzielnie zdjąć kapcie i je z powrotem założyć:
Dzieci zdejmują kapcie i zakładają samodzielnie.

2. Zadanie drugie. Jeśli Tęczoludkiem chcesz się zwać powiedz wiersz o tęczy jeśli takowy znasz…
Maria Konopnicka – „Tęcza”
A kto ciebie śliczna tęczo, siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce jakby na atłasie?
Słoneczko mnie namalowało,
Po deszczu, po burzy,
Pożyczyło sobie farby od tej polnej róży,
Pożyczyło sobie farby od kwiatów z ogroda,
Wymalowało tęczę na znak, że będzie pogoda.

MĘDREK:
Świetnie Wam idzie! Jestem pod wrażeniem, ale to jeszcze nie koniec.
Zadanie trzecie polegać ma na zaśpiewaniu i zatańczeniu piosenki, znacie jakąś?

„Dobrze się baw” Smerfne Hity

MĘDREK:
No teraz to już na oklaski zasłużyliście, już o krok jesteście od tęczowego pasowańca. Waszym czwartym zadaniem jest opowiedzieć nam tu jak wyglądał wasz start w Tęczowym Zakątku, byśmy się dowiedzieli prawdy okruszynki.

Na podstawie wiersza „Pierwszy start”
Przyszliśmy do przedszkola
Nieporadni, zapłakani.
Smutno nam było za domem
I uśmiechem taty, mamy.

Ale jak widzicie, goście nasi mili
Nauczyliśmy się już śpiewać nie tracąc ani chwili.
Wierszyk także powiedzieć potrafimy,
Liczymy, rysujemy, wiemy gdzie literę „ę” w wyrazie Tęczoludek znajdziemy.
Lata przedszkolne nie poszły na marne.
Myślimy, że będą z nas wzorowe Tęczoludki,
Choć czasem zachowujemy się figlarnie.

MĘDREK
DOSKONALE!!
Jeszcze tylko parę pytań – gotowi?
Dzieci:
Taaaaak!

1. Jak nazywa się miejscowość w której mieszkacie, i w której znajduje się nasze przedszkole?
2. Jakie są trzy czarodziejskie słowa?
3. Jak skaczą piłeczki?
4. Jak miałczą kotki, szczekają pieski, muczą krówki, mówią rybki?
5. Ile palców mamy u jednej ręki? A u drugiej?
6. Jak ma na imię Pani Dyrektor w Tęczowym Zakątku?
7. Jak mają na imię Wasze Panie? Panie: Asia, Joasia i Basia
8. A wy jak chcecie się nazywać? Tęczoludki!!

MĘDREK:
DROGIE PRZEDSZKOLAKI – udowodniliście, że jesteście godni być nazwani prawdziwymi przedszkolakami Tęczoludkami, bo:

 potraficie dbać o porządek,
 słyszałem słowa dziękuję, proszę, przepraszam,
 uśmiechacie się do siebie,
 zgodnie bawicie się z kolegami,
 wykazaliście się ogromną wiedzą podczas rozwiązywania zadań,
 a co najważniejsze pomagacie sobie nawzajem.
(fajeczki czytają rodzice i panie)

NAUCZYCIELKA:


A teraz baaaaaczność,
na pasowanie nadszedł już czas.
Kochane 3-latki, starsze dzieciaki
Jest w tym przedszkolu obyczaj taki,
że pani Dyrektor dzieci zwołuje
na przedszkolaków dzielnych pasuje!

PANI DYREKTOR:

Moje drogie dzieci, dzielne Tęczoludki
to chwila radosna i wesoła
Przyjmować was do naszego Tęczowego przedszkola!

Dzieci:
Jesteśmy przedszkolakami,
Zawsze chcemy być Tęczoludkami.
Bawić się i uczyć grzecznie będziemy,
Tutaj wszystkim to ślubujemy.

Czy ślubujecie?
 Co dzień rano buzię mieć zawsze roześmianą! Ślubujemy!
 Jeść kaszę, pić mleko i nie odchodzić daleko! Ślubujemy!
 Ubranie samemu zakładać i na relaksie nie gadać! Ślubujemy!
 Nie płakać, nie szlochać, Panie mocno kochać! Ślubujemy!
 Pomagać kolegom kapcie zakładać i do sprzątania się przykładać! Ślubujemy!
 Dbać o salę i bawić się doskonale! Ślubujemy!
 Zabawki szanować i dookoła wszystko porządkować! Ślubujemy!
 Pod drzwiami po ósmej nie wystawać, na czas do przedszkola się wstawiać! Ślubujemy!

OZNAJMIAM, ŻE
jesteście Tęczoludkami: wspaniałymi dziewczynkami i dobrymi chłopakami!

Hasła Tęczoludków:

„My, Tęczoludki dobre serca mamy
I wszystkim pomagamy.”

„Małe Ludki, duże Ludki,
My jesteśmy Tęczoludki.”

„Małe rączki, dobre czyny,
Szybkie nogi, słodkie miny,
Bystre oczy, mądre słówka
To gromadka Tęczoludka
(mądre słówka, bystre oczy
To Tęczoludek uroczy).”

Piosenka: „Tęczoludek” .

Pasowanie indywidualne dzieci kredką oraz zakładanie na szyję kotylionów Tęczoludka – w tle muzyka piosenki „Tęcza”.

Opracowanie:

 mgr Joanna Gawron.



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: