Cel:
– pogłębienie współpracy z rodzicami podczas uroczystości przedszkolnej, majówka z mamą i tatą – kształtowanie pożądanych postaw społecznych,
– wyrażanie szacunku i miłości dla rodziców, montaż literacko – muzyczny,
– kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole, (konkursy, wspólne tańce),
Cele operacyjne; dziecko:
– potrafi uczestniczyć w zabawach z rodzicami,
– rozbudzi wrażliwość na obecność innych, rozbudzi poczucie bezpieczeństwa i zaufania, rozwinie aktywność twórczą,
– weźmie udział w zabawach i konkursach z elementami współzawodnictwa,
– podejmuje samodzielne decyzje.
I. Spotkanie z mamą i tatą w przedszkolu.
II. Zaprezentowanie wierszy i piosenek o mamie i tacie.
III. Wspólne zabawy i konkursy.
1. Zabawa „Rozpoznawanie przez mamy po dotyku swojego dziecka”. Mama, która ma zasłonięte chustą oczy, ma rozpoznać spośród kilkoro dzieci swoje dziecko. Dzieci stoją nieruchomo i nic nie mówią.
2. Zabawa „Portret dziecka”. Tatusiowie stoją przy sztalugach z kartkami i kredkami, muszą narysować portret swojego dziecka. Dzieci pozują swoim tatom. Dzieci pozują swoim tatom. Tatusiowie muszą zaznaczyć kolor oczu, włosów, oraz mimikę swojej pociechy.
3. Taniec pt. „Szła dzieweczka” – aktywizacja ruchowa całego ciała stymulowana muzyką. Dzieci uczą rodziców ruchów, jakie trzeba wykonać w czasie słów i melodii piosenki.
4. Zabawa „Piramida” – rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole „mama – dziecko”. Mamy muszą ułożyć z klocków piramidy. Klocki podaje dziecko, mama ustawia je . Który zespół szybciej ułoży ten wygrywa.
5. Zabawa „Obieranie jabłek”. Tatusiowie obierają jabłka na czas – kto szybciej ale i dokładniej obierze jabłko ten wygrywa. W nagrodę może zjeść jabłko.
6. Taniec „Uli, Uli, Janko” – nauka starej zabawy, którą na pewno znają rodzice i polega ona na pokazywaniu przez wybrane dziecko (poźniej rodziców) gestów, które wykonuje się podczas klękania, chwytania za boczki, czesania, mycia itd.
7. Zabawa „Rozpoznawanie po smaku” – kształcenie umiejętności określania i nazywania doznań smakowych. Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej dziecka. Dziecko karmi mamę przygotowanymi smakołykami, warzywami i owocami. Mama ma zasłonięte oczy, po smaku musi rozpoznać, co zjadła np. marchew, jabłko, szczypiorek, rzodkiew, paprykę itd.
8. Zabawa „Wyścigi” – rozwijanie sprawności ruchowej i umiejętności współdziałania w zespole „dziecko – tatuś”. Tatusiowie z dziećmi biorą udział w wyścigach, kto szybciej dobiegnie do mety. Tata i dziecko dla utrudnienia trzymają się za szatę.
9. Taniec „Wesoły marsz” przy muzyce „pedagogika zabawy” – wyczuwanie własnego ciała poprzez unoszenie jednej i drugiej ręki, nogi, kolana itd. Dodajemy nowe ruchy powtarzając wcześniejsze.
10. Zabawa „Puzzle” – rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz pamięci odtwórczej. 3 zestawy puzzli po 2 takie same. Dziecko z mamą układa „osobno” taki sam obrazek. Kto szybciej ułoży puzzle.
11. Taniec „Deszczyk” przy muzyce „pedagogika zabawy”:
– pada deszcz – ręce w górę opuszczamy ruszając palcami,
– wieje wiatr – kołysanie rąk na boki,
– burza i grzmot – klaśnięcie i przytup,
– tęcza – malujemy rozkładając ręce na boki.
12. Zabawa „Cierpliwe ręce” – ćwiczenie poczucia przestrzeni oraz świadomości kierunku. Mamy a potem tatusiowie – zabawa na czas pt. „Cierpliwe ręce” przepuszczanie piłek przez dziurę wyciętą w prześcieradle. Rodzice staja wokół prześcieradła, chwytają mocno prześcieradło, ile czasu upłynie zanim uda wam się przepuścić 3 piłki przez dziurę.
13. Taniec „Karuzela” – przypomnienia starej znanej rodzicom z dzieciństwa zabawy kołowej ze śpiewem – rozwijanie poczucia rytmu i płynności ruchu.
14. Zabawa „Balonik”. Dziecko i tata dmuchają na czas balony, „kto szybciej” – balon nie może pęknąć. Wspólne zabawy z balonami.
IV. Na zakończenie rozdanie dzieciom i rodzicom nagród za udział w konkursach i zabawach.
V. Wspólny poczęstunek – kawa, ciasto, napoje.
Opracowała:
mgr Joanna Kucharska Nauczyciel Przedszkola Publicznego w Żywocicach.