Scenariusz spotkania z ratownikiem medycznym w grupie dzieci 5-letnich
Temat zajęcia: „Zawód ratownik medyczny – kto to taki?” – poznanie pracy ratownika medycznego i wykonywanych przez niego czynności, narzędzia i charakterystyczny ubiór.
Dzień: 07.09.2011.
Cele ogólne:
- przedstawienie wizerunku ratownika medycznego; przybliżenie jego pracy,
- poznanie elementarnych zasad postępowania przy wypadkach,
- poznanie elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy,
- uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
- uczestniczenie w rozmowach dotyczących bezpieczeństwa, wynikających z pokazów, ze spotkań,
- uatrakcyjnianie zajęć i omawianej tematyki.
Cele operacyjne:
- rozpoznaje i nazywa elementy wyposażenia apteczki,
- informuje dorosłych o wypadkach,
- rozumie potrzebę udzielania pierwszej pomocy,
- zna i stosuje podstawowe elementy udzielania pierwszej pomocy,
- zna swoje imię i nazwisko oraz adres zamieszkania,
- potrafi podać zwięzłą informację o zdarzeniu dorosłym i służbom ratowniczym,
- wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia,
- orientuje się, do koga należy zwrócić się o pomoc w sytuacji niebezpiecznej,
- zna numery alarmowe, w tym pogotowia ratunkowego,
- aktywnie uczestniczy w spotkaniu z ratownikiem medycznym.
Metody pracy:
- rozmowa (słowna),
- pokaz (oglądowa),
- ćwiczenia praktyczne (czynna).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- ilustracje dotyczące numerów alarmowych oraz pojazdów uprzywilejowanych,
- buteleczka po wodzie utlenionej,
- flamastry,
- film dla małych dzieci dotyczącym udzielania pierwszej pomocy,
- bajka „Myszka Miki bandażuje Pluta”,
- pomoce dostarczone prze służby ratownicze,
- magnetofon.
Przebieg
- Powitanie zaproszonych gości (ratownik medyczny oraz pielęgniarki ze szpitala).
- Rozmowa gości z dziećmi na temat „Czym się zajmuje pan ratownik medyczny?”, „Co należy robić w sytuacji zagrożenia lub gdy nastąpił wypadek?”:
•rozmowa o tym co zrobić, gdy komuś dzieje się krzywda lub gdy jesteśmy świadkami wypadku ( w domu, na palcu zabaw, na ulicy).
• dzieci przypomniały sobie jakie są numery telefonów alarmowych, do koga można się z nich dodzwonić i w jaki sposób udzielać krótkiej, rzetelnej informacji na temat zdarzenia. Nie mniej ważna wiadomością był fakt, że nie należy dzwonić na numery alarmowe bez potrzeby i robić sobie z tego żarty.
•rozmowa o pracy ratownika medycznego (ratowanie ludzi, jeżdżenie do nagłych wypadków).
•dyskusja – zadawanie pytań przez dzieci gościom. - Zabawa ruchowa na ratowniku medycznym (ratownik jako fantom) pt. „Nagły wypadek! Co robimy?” (ćwiczenie zasad udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedniego ułożenia ciała, a także przedstawianie scenek – rozmów telefonicznych z policją, pogotowiem ratunkowym, strażą pożarną).
- Prezentacja oraz ćwiczenie kolejnych etapów opatrywania ran (woda utleniona „na niby” i plaster „naprawdę” – rana na ciele dziecka została wykonana czerwonym flamastrem.
- Podsumowanie wiadomości filmikiem dla małych dzieci dotyczącym udzielania pierwszej pomocy oraz bajką „Myszka Miki bandażuje Pluta”.
- Dzieci podziękowały gościom za wizytę piosenką „Jestem kierowcą” i upominkiem w postaci gipsowego obrazka.
- Pożegnanie zaproszonych gości.