Temat zajęcia: „Zawód policjant – kto to taki?” – poznanie pracy policjanta i wykonywanych przez niego czynności, narzędzia i charakterystyczny ubiór.
Cele ogólne:
– wzbudzanie zaufania do policjanta, jako osoby, której można zaufać,
– gromadzenie słownictwa na temat związany z zawodem policjanta oraz dotyczący zasad ruchu drogowego,
– uczestniczenie w rozmowach dotyczących bezpieczeństwa, wynikających z pokazów, ze spotkań,
– uświadamianie niebezpieczeństwa i zagrożeń związanych z ruchem drogowym,
– uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
– uatrakcyjnianie zajęć i omawianej tematyki.
Cele operacyjne:
– potrafi bezpiecznie poruszać się i zachowywać na drodze,
– wie, że zabawy w pobliżu jezdni są niebezpieczne,
– wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia,
– orientuje się, do koga należy zwrócić się o pomoc w sytuacji niebezpiecznej,
– zna numery alarmowe, w tym policji,
– aktywnie uczestniczy w spotkaniu z policjantem,
– poznaje cechy charakterystyczne munduru policyjnego i wie, jakich akcesoriów używają policjanci.
Metody pracy:
– rozmowa (słowna),
– pokaz (oglądowa),
– ćwiczenia praktyczne (czynna).
Formy pracy:
– indywidualna,
– zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
– ilustracje dotyczące bezpieczeństwa na drodze,
– mundur oraz akcesoria przyniesione prze policję,
– magnetofon.
Przebieg
- Powitanie zaproszonych gości.
- Rozmowa policjantów z dziećmi na temat „Czym się zajmuje pan policjant w pracy?”, „Co należy robić, aby być bezpiecznym?”:
•rozmowa o zasadach bezpiecznego poruszania się po drodze (wykorzystanie ilustracji)
•zapoznanie dzieci z mundurem i akcesoriami policjanta, omówienie ich przeznaczenia,
•pokaz specjalistycznych elementów umundurowania policjanta (ochraniacze na klatkę piersiową, ręce, nogi),
•rozmowa o pracy policjanta (kierowanie ruchem; czuwanie nad bezpieczeństwem w ruchu drogowym, szczególnie w obrębie przedszkoli; zabezpieczenie ruchu ulicznego podczas imprez sportowych; ściganie przestępców).
•dyskusja – zadawanie pytań przez dzieci policjantom.
- Zabawa ruchowa z policjantem pt. „Policjant kieruje ruchem drogowym”.
- Prezentacja krótkiego programu artystycznego w wykonaniu dzieci z grupy III: piosenka „Uwaga – czerwone światło”, wiersz B. Szelągowskiej „Znaki drogowe”.
- Zabawa „Tak czy nie?”- policjant zadaje pytania dotyczące przekazanych treści. Gdy zdanie jest prawdziwe dzieci głośno mówią TAK, gdy błędne – NIE.
- Podsumowanie wiadomości i podziękowanie policjantom za przybycie do przedszkola. Wręczenie pamiątki zrobionej przez dzieci oraz wykonanie pamiątkowego zdjęcia.
- Pożegnanie zaproszonych gości.