SCENARIUSZ OBCHODÓW ŚWIĘTA PLUSZOWEGO MISIA

CELE OGÓLNE:

  1. Kształtowanie u dzieci poczucia konieczności poszanowania zabawek.
  2. Rozwijanie umiejętności poprawnego budowania wypowiedzi.
  3.  Rozwijanie wszechstronnej stymulacji dzieci poprzez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych i dotykowych.
  4. Zapoznanie dzieci z historią powstania pluszowego misia.
  5. Wyrabianie u dzieci zmysłu smaku i dotyku, rozwijanie sprawności manualnej podczas dekorowania ciastka „Słodki Miś.

 

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

  1. Zna historię powstania pluszowego misia.
  2. Umie rozwiązywać zagadki.
  3. Potrafi ułożyć obrazek w całość z części.
  4. Potrafi bawić się i pracować w zespole.
  5. Wie jak szanować i dbać o swoje zabawki.

 

METODY:

  • słowna,
  • oglądowa,
  • zadań stawianych do wykonania,
  • indywidualna,
  • grupowa,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
kartony, farby, mazaki, treść wiersza Cz. Janczarskiego “Naprawimy misia”,  chusta animacyjna, sylwety niekompletnych misi, pocięte obrazki do ułożenia w całość, magnetofon, kasety z muzyką, emblemat sylwet misiów, smutna buzia misia,

Do zajęć kulinarnych: gotowe wycięte misie z ciasta biszkoptowego, pisaki lukrowe, posypka kolorowa, orzechy, migdały, mus truskawkowy i czekoladowy, podkładki, talerzyki, serwetki, fartuszki,

PRZEBIEG :

  1. Powitanie.
    Nauczycielka wita wszystkie dzieci oraz inne nauczycielki. Piosenka na powitanie „Wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas…”
  2. Krótka rozmowa na temat „Czym bawił się mój dziadek i babcia”, ukazanie inności, braku kolorystyki oraz małej dostępności zabawek.
  3. Opowiadanie nauczycielki “Historii pluszowego misia”

Historia pluszowego misia zaczyna się w 1902 roku, kiedy to ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, Theodore Roosevelt, będąc na polowaniu, sprzeciwił się zabiciu młodego niedźwiadka. Świadkiem tego wydarzenia był Clifford Berryman, który uwiecznił tę historię na rysunku. Rysunek ukazał się w waszyngtońskiej gazecie, gdzie ujrzał go Morris Michton, właściciel sklepu z zabawkami. Michton wpadł na pomysł, aby wykonać kilka zabawek przedstawiających misia i zobaczyć, jak się będą sprzedawały. Pluszowe misie sprzedawały się znakomicie. Producent zwrócił się z prośbą do prezydenta o zezwolenie nadania misiom imienia Teddy i tak się je nazywa do tej pory. I od stu lat misie towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością.

Rozmowa na temat rozpowszechnianiu się pluszowych bohaterów w książkach, wierszach, piosenkach, filmach dla dzieci (animacja), zabawki.

4. Układamy Puzzle: Nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy każda z nich otrzymuje pociętą ilustrację dużych rozmiarów przedstawiającą misia znanego z telewizji, Zadanie polega na ułożeniu i przyklejeniu układanki na duży karton. Następnie malują farbami ilustrację.

5. Taniec wesołych misiów -swobodna ekspresja do piosenki “Jadą, jadą Misie”.

6. Rozmowa w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego pt. “Naprawimy misia”. Nauczycielka prezentuje smutną buzię misia recytując wiersz:

Kto misiowi urwał ucho?
No kto?- pytam.
Cicho, głucho…
Nikt się jakoś nie przyznaje.
Może jechał miś tramwajem?
Może upadł biegnąc z górki?
Może go dziobały kurki?
Może Azor go tarmosił,
Urwał ucho, nie przeprosił?
Igła, nitka, rączek para,
Naprawimy szkodę zaraz.
O! Już sterczą uszka oba.
Teraz miś się nam podoba.
Kto mi powie dlaczego nasz miś ma smutną buzię?
Co trzeba zrobić, żeby się uśmiechnął?
A czy wy szanujecie swoje zabawki?

Oglądanie swoich Misiów, rozmowa na temat ich stanu. Jak należy obchodzić się nie tylko z misiami ale i z innymi zabawkami.

7. Zabawa ruchowo – muzyczna „Stary niedźwiedź mocno śpi”

8. Przedstawienie różnych gatunków niedźwiedzi: brunatny, polarny, panda, koala. Przekazanie najciekawszych informacji na ich temat.

9. Zabawa ruchowa “Co się dzieje?” z wykorzystaniem chusty animacyjnej.

10. “Małe co nieco”- Przygotowanie przez dzieci ciastka „Słodki Miś”. Dzieci przez zajęciami kulinarnymi zaginają rękawki, myją ręce, zakładają fartuszki i siadają przed przygotowanym stanowiskiem. Przed każdym dzieckiem znajduje się podkładka, na której znajduje się wycięta forma misia z ciasta biszkoptowego, na stoliku znajdują się również kolorowe pisaki z lukrem, orzechy, migdały, kolorowa posypka do ciasta oraz musy, czekoladowy i truskawkowy. Dzieci pod pomocnym okiem nauczyciela ozdabiają ciastko misia. Gdy „łakoć” jest już gotowy, dzieci nakrywają stolik białym obrusem i nakrywają do stołu, aby skosztować przygotowanych przez siebie słodkości.


11. Na zakończenie wszystkie dzieci otrzymują emblematy misia z napisem – PRZYJACIEL PLUSZOWEGO MISIA.

Opracowała:

Małgorzata Lampkowska



Być może zaintresują Cię również inne nasze materiały: