SCENARIUSZ ZAJĘĆ MATEMATYCZNYH DLA DZIECI 4-LETNICH wg E.Gruszczyk- Kolczyńskiej.
- Osoba prowadząca: Marta Nowajczyk-Piela
- Grupa; 4- latki „Misie”
- Data: 6.XI.2003r.
- Miejsce: sala przedszkolna, Przedszkole nr 61 ul. Lelechowska 7 Warszawa
- Temat kompleksowy: „Nasze akwarium”
- Temat zajęcia: „Rybki”
- Metody: słowna, poglądowa, praktycznego działania.
- Formy pracy: zajęcia z całą grupą, praca indywidualna dzieci.
- Cele ogólne:
Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania: liczenie przedmiotów – dokładanie lub zabieranie jednego elementu lub kilku (stosownie do możliwości dzieci) i liczenie dla ustalenia, ile jest po takiej zmianie. Porządkowanie materiału do przeliczania. Porównywanie liczebności zbiorów przez przyporządkowanie. Wdrażanie do uważnego słuchania poleceń nauczycielki. Zachęcanie do samodzielności przy wykonywaniu zadań i indywidualnych odpowiedzi.
Cele szczegółowe:
– dziecko zna i umie stosować określenia dużo – mało
– dziecko zna i umie posługiwać się nazwami liczebników głównych: jeden, dwa, trzy, cztery (i więcej dla dzieci zdolnych),
– dziecko umie dodać i odjąć o jeden (i więcej stosownie do możliwości dzieci)
– dziecko próbuje porównać liczebność zbiorów (więcej, mniej, tyle samo)
– dziecko umie wyodrębnić obiekty do przeliczania.
10. Pomoce: małe i duże rybki wycięte z tekturki (liczmany), muszelki, niebieski brystol, plastikowe obręcze, indywidualne karty pracy dla dzieci, zagadka o muszelkach, piosenka pt. „Rybki”, zabawa ruchowa z tekstem „Raz rybki w morzu brały ślub”.
Piosenka „Rybki”
„Tańczą w kółeczku rybki i rak,
w tańcu wesoło kręcą się tak,
a fale szumią raz, dwa i trzy,
razem z rybkami zatańcz i Ty.”
Zagadka:
Gdy je fale wyrzucają z morza głębokiego,
Zbierasz je na plaży, mój mały kolego
Zabawa ruchowa:
„Raz rybki w morzu
brały ślub,
chlupała woda
chlup, chlup, chlup.
A wtem wieloryb
wielki wpadł
i całe towarzystwo
zjadł, zjadł, zjadł
11. Przebieg zajęcia:
– Zgromadzenie dzieci w półkolu na krzesełkach.
– Rozpoczęcie zajęć wspólną piosenką o rybkach
– Słuchanie opowiadania nauczycielki o akwarium połączone z przeliczaniem rybek (na podłodze leży duży niebieski karton i papierowe rybki).
– Zadawanie pytań i zachęcanie dzieci do indywidualnych odpowiedzi np:
- Czy w tym akwarium jest dużo, czy mało rybek?
- Kto podejdzie i przeliczy?
- Mamy tyle rybek, dokładam, dodaję dwie, ile mam razem?
- Mam tyle rybek, zabieram, odejmuję trzy, ile zostało?
(pokazywanie wyników na palcach)
– Zagadka o muszelkach i przeliczanie muszelek (porównywanie liczebności zbiorów)
– Zabawa ruchowa „Raz rybki w morzu brały ślub”
– Rozdanie dzieciom plastikowych obręczy i rybek
– Ćwiczenia rąk z użyciem plastikowych obręczy.
– Praca indywidualna dzieci – wykonywanie poleceń nauczycielki.
– Zebranie obręczy (kolejno: żółte, czerwone, zielone) i rybek ( ćwiczenia ruchowe)
– Wytłumaczenie dzieciom indywidualnego zadania do wykonania.
– Zaproszenie dzieci do stolików i rozdanie indywidualnych kart pracy (stopniowanie trudności, indywidualne tempo pracy).