„Ptaki zimą”

CEL OGÓLNY:

v kształtowanie pozytywnej postawy do ptaków pozostających na zimę w Polsce

CELE OPERACYJNE:

v doskonalenie zwinności ciała,

v inspirowanie do twórczej inwencji ruchowej przy pomocy gazet

v wyrabianie śmiałości i wiary we własne siły i możliwości

v wzbudzenie w dziecku poczucia sukcesu

v integrowanie grupy



v Dziecko:

· wskaże takie gatunki ptaków jak; gołąb, wróbel, dzięcioł, sikorka

· wypowie się na temat dbania o ptaki zimą

· zna nazwę domku dla ptaków- karmnika

· wymieni przynajmniej 2 produkty nadające się do karmienia ptaków

FORMY PRACY:

· indywidualna

· w małej grupie

· w dużej grupie

METODY :

  • metody aktywizujące: metody integracyjne, twórczego rozwiązywania problemów, elementy metody grania ról, elementy metoda ruchu rozwijającego, terapii i wspomagania rozwoju Weroniki Sherborne, elementy metody gimnastyki twórczej Labana, pokaz multimedialny w programie Power point pt. „Ptaki zimą”

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Powitanie:

· „Iskierka” – wędrujący uścisk

· Przedstawienie swojego samopoczucia, czyli odpowiedź na pytanie „Jak się dziś czuję?”

2. Pokaz multimedialny pt. „Ptaki zimą.”

3. Obserwowanie ptaków za oknem. Słuchanie wiersza T.Kubiak pt.„Biegały ptaszki”. Odpowiedzi na pytania do tekstu:

-„Dlaczego ptaszki stukały w okienko?”

– „ Jak się żyje ptakom w zimie?”

-„W jakich warunkach musza żyć ptaki?”

-„Gdzie są zmuszone szukać pożywienia?”

-„Co powinni robić ludzie by pomóc ptakom przetrwać zimę?”

„Biegały ptaszki”

Biegały ptaszki, biegały po śniegu

jak płótno białym

Stukały dziubkiem w okienko

„rzućcie nam proszę ziarenko”

Ziemia na kamień zmarznięta

Czy o nas nikt nie pamięta?

Wybiegły dzieci z przedszkola

sypią ziarnkami na pola.

Ptaszki ziarenka zbierały

i dalej fru poleciały.

  • ilustrowanie ruchem i tekstem treści wiersza
  • celowanie gazetą do kosza.

4. Oglądanie karmnika, tworzenie zbiorów pokarmów nadających się ( ziarenka, kasza, okruszki, owoce) i nie nadających się do dokarmiania ptaków (ryż, kakao, cukier, sól).

5. Wsypywanie do karmnika pożywienia dla ptaków.

6. Zabawa dydaktyczna „Ukryte paki.”

o Nauczyciel dzieli dzieci na 3 grupy: niebieską, zieloną i czerwoną. Zadaniem dzieci jest odnalezienie ukrytych w sali kolorowych kartek papieru. zadaniem grup jest złożenie obrazków przedstawiających ptaki.

o Złożenie obrazków, naklejenie ich na plansze oraz omówienie wyglądu i gatunków ptaków.

o Zwrócenie uwagi na litery, na które rozpoczynają się wyrazy.

7. „Ptaszki w gniazdkach”- zabawa przy muzyce.

o Dzieci dobierają się w trójki tak by znalazły się w nich przedstawiciele wszystkich trzech kolorów. Jedna osoba stoi w środku, jest ptaszkiem odpowiedniego gatunku.

o Gdy pojawia się muzyka ptaszki wylatują ze swych gniazdek, gdy muzyka cichnie – wracają do gniazdek oraz wydaja takie odgłosy jak gatunek ptaka, którego reprezentują.

8. „Miała baba koguta”- zabawa przy muzyce z wykorzystaniem worków na śmieci.

9. Zagadki:

Ø Lato nam śpiewem umilają, zimą na naszą pomoc czekają. …(ptaki)

Ø Szare, małe ptaki. Jakie?- wiecie sami. Co w zimie i latem pozostają z nami.

Ø KTÓRY PTAK CZĘSTO, POMYŚLCIE PROSZĘ, PODNIEBNYM BYWAŁ LISTONOSZEM?

Ø Jak się nazywa wróbli śpiewanie? Każdy odpowie: to jest… (ćwierkanie)

Ø Gust ma dziwny jak na taką małą ptaszynę. Gdy inni ziarno dziobią ,ona je słoninę . (sikorka)

Ø Nazywają go doktorem, bo wie, które drzewo chore. …(dzięcioł)

Ø Sroga zima ,sroga, śniegiem drogi ściele . Kto ćwierka za oknem ? Nasz mały ……………(wróbelek)

Ø Po stawie pływają, śnieżnobiałe pióra mają. …(łabędzie)

Ø Jakie białe ptaki lubią morskie szlaki? …(mewy)

Ø Proszą o ziarenka i o okruszyny, bo są głodne w czasie zimy. …(ptaki)

Ø Ja nie śpiewam jak kanarek, piórka moje zwykle szare. Zwykle po swojemu ćwierkam, do okienka twego zerkam. …(wróbel)

10. Zakończenie zajęć. Odpowiedź na pytanie: „Najbardziej podobało mi się…”

Opracowała: mgr Agnieszka Matysiak



Być może zainteresują Cię również inne nasze materiały: